250L akvarie *Update d.28 jan*

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Re: 250L akvarie *Update d.21 jan*

Indlæg af AndersNT »

herzberg skrev:
AndersNT skrev:Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".
Nu er jeg snart træt af at høre det, for Thomas blev inspireret af MIT design :G 8)
*RETTELSE*

Jeg blev inspireret af herzberg's design :D
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

AndersNT skrev:
*RETTELSE*

Jeg blev inspireret af herzberg's design :D
hehe godt så :K
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Ser godt ud Anders!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Ser godt ud Anders :-) har du givet dit bord lak? eller hvad har du gjordt ved det.

Glæder mig til at se nogen flere billeder, når der kommer lidt liv i.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Ingen lak. Har bare malet det hvidt. Er ikke så vild med lakerede møbler. Så håber det ikke får for meget vand :D

Glæder jeg mig godt nok også til :)
Nu skal jeg bare have fundet noget silicone slange. Er der en i Århus området som har noget?
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Jeg har nu fået gang i min balje. Sten, sand og vand kører rundt :)

Jeg har et mega problem med resonans fra aquabee'en. Henter noget filtersvamp i morgen og sætter pumpen der på. Har allerede monteret silicone slange. Er det, det eneste der er at gøre?

Syntes også der er en del støj fra tunzerne.. Forslag?

Jeg poster nogle billeder senere.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Mine nanoer er blevet lidt bedre med tiden. Nu huskede du vel at montere alle fire gummidutter pr. magnet - de hjælper også en del på støjniveauet. Jeg kørte uden dem i starten, da jeg var lidt for ivrig og ikke helt troede på, at de kunne gøre en forskel.

Tror generelt at de fleste pumper lige skal "køres til".
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Stefan skrev:Mine nanoer er blevet lidt bedre med tiden. Nu huskede du vel at montere alle fire gummidutter pr. magnet - de hjælper også en del på støjniveauet. Jeg kørte uden dem i starten, da jeg var lidt for ivrig og ikke helt troede på, at de kunne gøre en forskel.

Tror generelt at de fleste pumper lige skal "køres til".
Jep det har jeg gjort. Har skåret et stykke silikone slange og sat på indersiden. Det hjalp noget, men det er nu ikke så flot..
Skal til petsupply i morgen og købe filtersvamp til at dæmpe returpumpen.. :)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Jeg har mildt sagt store problemer med støj fra akvariet.

1. Tunze 6045. Rimelig meget støj fra dem, havde forventet at de var mere eller mindre lydløse.
2. Resonans fra aquabee 2000/1. Har monteret silikone slange mellem pumpe og PVC, men den står en lille smule op af siden på sumpen, så forventer det er derfor. Ændrer på PVC i dag og får stillet pumpen op på noget filtersvamp + et lidt længere stykke silikone slange monteres.
3. Støj fra gurgle busteren. Kan ikke få den ordenligt indjusteret, så der kommer alt for meget luft med i sumpen = støj. En gang i mellem kommer der lige et lille "slurp" fra den. Måske hver 10 min. Ville gerne justere niveauet i overløbet lidt op, men det er vel fordi jeg har lavet hullerne for lavt, så det er der kun en ting at gøre ved - tror jeg da? :)

Forslag til forbedringer modtages MEGET gerne, da det totale niveau lige pt. er en mellemting mellem at sidde ved siden af en gammel opvaskemaskine eller en støvsuger..
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Re: 250L akvarie *Update d.28 jan*

Indlæg af Stefan »

Jeg har et par 6025ere i mit system og de siger altså som sagt ikke meget. De støjede faktisk heller ikke meget i starten. Har fundet du af, at de godt kan larme lidt ekstra, hvis huset ikke sidder helt rigtigt på, eller hvis de ikke sidder helt rigtigt i holderen.

Ad returpumpen så skaber det uden tvivl meget resonans, hvis den rører ved glasset i sumpen! Min støjer også mindre, når den står på en måtte af noget blå filtersvamp.

Har du på gurglebusteren forsøgt at hæve "hovedet", så det lukker mere af for hullerne? Det burde hæve vandstanden og sørge for at vandet ikke render så hurtigt igennem, så den netop ikke slurper/gurgler/bøvser. Ja, hvis du vil justere vandstanden, så skulle du have sat hullerne højere.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Stefan skrev:Jeg har et par 6025ere i mit system og de siger altså som sagt ikke meget. De støjede faktisk heller ikke meget i starten. Har fundet du af, at de godt kan larme lidt ekstra, hvis huset ikke sidder helt rigtigt på, eller hvis de ikke sidder helt rigtigt i holderen.

Ad returpumpen så skaber det uden tvivl meget resonans, hvis den rører ved glasset i sumpen! Min støjer også mindre, når den står på en måtte af noget blå filtersvamp.

Har du på gurglebusteren forsøgt at hæve "hovedet", så det lukker mere af for hullerne? Det burde hæve vandstanden og sørge for at vandet ikke render så hurtigt igennem, så den netop ikke slurper/gurgler/bøvser. Ja, hvis du vil justere vandstanden, så skulle du have sat hullerne højere.
Prøver lige at kigge på huset/holderen igen senere. Havde faktisk godt tænkt lidt på det, og tror at det har en del af skylden. Syntes bare godt det kan være lidt svært at få dem helt i?

Det tænkte jeg godt, får lavet lidt om i PVC'en så den kan stå på en måtte uden at røre glasset. Det betyder godt nok to bøjninger mere, men det er der ikke noget at gøre ved - som det er nu er det umuligt at holde ud.

Ja det syntes jeg at jeg har, men så kan den ikke helt følge med? Prøver at indjustere igen når jeg har fået helt styr på PVC'en og pumpen op på en pude.

Bliver den pude ikke en nitrat bombe med tiden? - Eller er der så meget turbolens omkring pumpen at det ikke er et emne?

Skal have hævet skummeren en lille smule, havde tænkt på at stille den op på en pude også.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Har du prøvet med en Neopren "pad" på indersiden af dine Tunze!! (kan laves af f.eks. en musemåtte) lyder som resonans, selve pumpen burde være lydløs!! har du prøvet at holde selve pumpen i hånden mens den kører, så kan du hurtigt finde ud af om det er resonans eller selve pumpen der larmer. Ang. Aquabee ja de larmer genn. for meget :-( men igen en neoprenpad vil også hjælpe her, ellers burde du nok overveje Tunzes nye "silence" returpumper, som forøvrigt ikke bruger så meget strøm. Har set dem hos Mrutzek til omkring 500kr.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

peder skrev:Har du prøvet med en Neopren "pad" på indersiden af dine Tunze!! (kan laves af f.eks. en musemåtte) lyder som resonans, selve pumpen burde være lydløs!! har du prøvet at holde selve pumpen i hånden mens den kører, så kan du hurtigt finde ud af om det er resonans eller selve pumpen der larmer. Ang. Aquabee ja de larmer genn. for meget :-( men igen en neoprenpad vil også hjælpe her, ellers burde du nok overveje Tunzes nye "silence" returpumper, som forøvrigt ikke bruger så meget strøm. Har set dem hos Mrutzek til omkring 500kr.
Jeg prøver lige det med at holde dem i hånden lidt senere når jeg skal i gang med baljen.

Hvis jeg ikke kan få aquabee'en til at holde mund så bliver det vist løsningen, det her er ikke holdbart.

Sådan en her: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... -020-.html ikke sandt?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

AndersNT skrev: Bliver den pude ikke en nitrat bombe med tiden? - Eller er der så meget turbolens omkring pumpen at det ikke er et emne?
Den skal helst renses rimelig ofte netop af den grund.
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DennisJ »

AndersNT skrev:
Sådan en her: http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... -020-.html ikke sandt?
Det er et godt bud, har installeret den "store" model 1073.040 hos min svoger og den kan næsten ikke høres hvis den står på en filtersvamp.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg har en aqua bee 2000/1 som retur den står på bunden og siger abselut intet! hvilke dirameter har retur pvc det kunne lyde somom den bliver overbelastet måske? jeg bruger 25mm pvc
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

f
Johnny skrev:jeg har en aqua bee 2000/1 som retur den står på bunden og siger abselut intet! hvilke dirameter har retur pvc det kunne lyde somom den bliver overbelastet måske? jeg bruger 25mm pvc
Også 25mm.

Det hjalp ufattelig meget at stille den op på en pude, den kan næsten ikke høres nu.

Gurgle-busteren driller mig virkelig meget. Jeg kan ikke få den til at tage så lidt luft ind at det ikke støjer i sumpen. Vil tro ventilen er 10 % åben. Syntes også det er svært at indstille ventilen så vandstanden står jævnt. Overvejer om det er fordi jeg har brugt en for billig ventil og den derfor ikke kan fin indstille nok?
Stefan skrev:
AndersNT skrev: Bliver den pude ikke en nitrat bombe med tiden? - Eller er der så meget turbolens omkring pumpen at det ikke er et emne?
Den skal helst renses rimelig ofte netop af den grund.
Tænkte jeg nok :)

Forslag til hvad jeg kan gøre med G-busteren?

Overvejer lidt at prøve Musiker's løsning..?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Jeg er også endt op med en "Musiker-løsning"... :-)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Okay. Troede ellers du var den helt store fortaler for gurgle busteren? :D

Er den lydløs?
Suger den meget luft med i sumpen?
Hvordan bestemmer man hvor vandstanden i overløbet skal være?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Havde også en gurglebuster inden, som fungerede aldeles fremragende. Den kunne dog ikke følge med længere, da jeg skiftede returpumpe, så blev nødt til at finde på noget andet hurtigt. Løsningen med en kuglehane og et rør siger ikke en pind og suger overhovedet ikke noget luft med ned i sumpen. Du bestemmer vandstanden i overløbet ved at lukke mere for hanen.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Har du boret huller ned af røret?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Nej, jeg har savet nogle riller. Du kan i princippet sagtens bare have et rør. Det andet mindsker bare muligheden for, at det stopper til. Husk at jo længere nede du laver nederste hul/rille/whatsoever, jo mere vand skal der kunne være i sumpen, når returen slukkes.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Stefan skrev:Nej, jeg har savet nogle riller. Du kan i princippet sagtens bare have et rør. Det andet mindsker bare muligheden for, at det stopper til. Husk at jo længere nede du laver nederste hul/rille/whatsoever, jo mere vand skal der kunne være i sumpen, når returen slukkes.
Hvorfor riller i stedet for huller?

Er det til at indregulere med kuglehanen?
Nu har jeg brugt en del timer på at lege med gurgle busteren og jeg har efterhånden givet op. Det er ikke muligt.. :D
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Hvorfor ikke bare lave en Durso? Den er lydløs og larmer ikke.

et langt rør + et t-stykke +et endestykke"møtrik af plastik" + en 90 graders bøjning

Samle det, bor et hul i endestykket og vupti, så har du et lydløst setup der kan sende vandet ned i din sump uden at larme som et wc.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Har godt tænkt på det. Men det skulle efter sigende være noget bøvl at indjustere?

Tror sku jeg vælger den gode gamle løsning inspireret af musiker.. Virker simpelt og som om at det bare virker.
En som kan komme med en ulempe ved denne metode?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Eneste ulempe jeg kan komme på, er at kuglehanen lige skal justeres indimellem.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tak for navngivningen. hehe! Jeg er dog RET sikker på at det ikke er MIN metode :biggrin: - Det er vist nærmere Mads-Fisk skal have æren for jeg bruger den.. Eneste forskel fra den metode som han anbefalede til mig, er at jeg ikke har noget vand til og løbe i mit sikkerhedsrør..

Jeg er endt med og bruge samme metode med justering af kuglehanen i mit 540L - Der sidder en RD4500 som retur og mængden af vand der løber i overløbet er MEGET større end i mit gamle. Fedtede igen lidt med durso (Mangler stadig en del til en Gurglebuster) og det virkede slet ikke optimalt.
Jeg rodede også med og sætte et stykke acryl på skrå i overløbet som vandet kunne løbe ned af i stedet for at plaske lodret ned.. Det virkede faktisk ok og gjorde indstillingen af kuglehanen mindre kritisk, men det skal sidde helt fast og dække i hele bredden - Det stykke jeg rodede med passed kun når jeg holdt det fast med hænderne.. Så jeg skal have prøvet med et lidt bedre tilpasset stykke.
Formålet er og gøre justeringen af hanen mindre kritisk.. Jeg stiller på den mindst 1 gang om ugen som det er nu.. I starten var det flere gange dagligt.. Hvorimod med den NJ2300 jeg brugte på mit gamle justerede jeg måske en gang om måneden..

Ulemperne er:
- En kuglehane som er lidt lukket til er at der jo kan sætte sig noget i klemme i den og dermed blokere hovedrøret langt nede..
- Kuglehanen er meget fintfølende mht justering. 1mm til den forkerte side og skidtet larmer
- Alt efter returpumpen skal man skrue ret meget på det. Har dels indtryk af at returpumpen ligesom skal køres til, og flowet derfor ændre sig lidt i den periode og at jo mere vand man sender igennem jo sværere er det at holde stabilt (Er ikke sikker på det sidste her?)
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Nu har jeg ikke lige læst tråden igennem.

Men køre du med Bubble master 160?
Og kan den evt. anbefales?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"