250L akvarie *Update d.28 jan*
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
250L akvarie *Update d.28 jan*
Hej forum.
Så kom tiden hvor jeg voksede fra mit 86L shin Mao akvarie.
Jeg har planlagt at købe et 250L akvarie med sump (100x50x50). Sumpens str. er jeg endnu ikke sikker på.
Men regner med omkring en 60-80L. Jeg har kigget meget rundt omkring på sumpe, og er nået frem til et indretnings forslag.
Ved dog ikke om det er bedst med skummeren i første eller andet kammer?
Er der en som tør give et bud på dimensioner?
Teknikken:
Sunsun HQI 150w + 2 t5.
Har overvejet det nøje, og jeg vil ikke op i 250w grundet driftsøkonomi.
Cirkulation:
1 Tunze 6045
1 Tunze 6055
Retur:
Aquabee 2000.
Skummer:
ATI BM 160
Jeg har tænkt en del over mit overløb. Her har jeg også lige et par spørgsmål.
Hvor stort vil i anbefale at det skal være 15 x 15 cm eller måske lidt større?
Og hvad er fordele og ulemper ved en firkant, og et stykke glas som er skråt stillet i hjørnet?
Jeg forestiller mig, at der skal bores tre huller a' 32mm, tror i ikke det er rigeligt?
Har tænkt mig at lave en gurgle buster.
Bordet bygger jeg selv.
Returpumpen skal blæse vandet ud i en lille spraybar bagved stenene.
Jeg har også lidt svært ved, at overskue hvor meget PVC jeg skal bruge, er der en som kan hjælpe lidt der også?
Så kom tiden hvor jeg voksede fra mit 86L shin Mao akvarie.
Jeg har planlagt at købe et 250L akvarie med sump (100x50x50). Sumpens str. er jeg endnu ikke sikker på.
Men regner med omkring en 60-80L. Jeg har kigget meget rundt omkring på sumpe, og er nået frem til et indretnings forslag.
Ved dog ikke om det er bedst med skummeren i første eller andet kammer?
Er der en som tør give et bud på dimensioner?
Teknikken:
Sunsun HQI 150w + 2 t5.
Har overvejet det nøje, og jeg vil ikke op i 250w grundet driftsøkonomi.
Cirkulation:
1 Tunze 6045
1 Tunze 6055
Retur:
Aquabee 2000.
Skummer:
ATI BM 160
Jeg har tænkt en del over mit overløb. Her har jeg også lige et par spørgsmål.
Hvor stort vil i anbefale at det skal være 15 x 15 cm eller måske lidt større?
Og hvad er fordele og ulemper ved en firkant, og et stykke glas som er skråt stillet i hjørnet?
Jeg forestiller mig, at der skal bores tre huller a' 32mm, tror i ikke det er rigeligt?
Har tænkt mig at lave en gurgle buster.
Bordet bygger jeg selv.
Returpumpen skal blæse vandet ud i en lille spraybar bagved stenene.
Jeg har også lidt svært ved, at overskue hvor meget PVC jeg skal bruge, er der en som kan hjælpe lidt der også?
- Vedhæftede filer
-
- sump.JPG (18.89 KiB) Vist 1591 gange
Senest rettet af AndersNT ons 28. jan 2009 09:08, rettet i alt 2 gange.
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Re: 250L akvarie
Det var ikke længe du kunne leve med den størrelse!
Kom det nogensinde til at køre som det skulle?
Mht. sumpens størrelse, så ville jeg klart gå efter 80L som minimum. Du får sikkert hurtigt brug for ekstra plads til andet udstyr... Kender det desværre for godt og går også selv med planer om en ny sump snart.
Om skummeren står i første eller andet kammer er som sådan ligegyldigt. Jeg har set velfungerende løsninger med begge dele.
Dimensionerne på sumpen kommer immervæk an på, hvor den skal placeres og hvad der er plads til. Men går ud fra, at det vil være et "standard-setup" hvor den står på gulvet under akvariet i det hjemmebyggede skab? Det vigtigste er næsten af overveje højden på skillevæggene, specielt i boblefælden til returkammeret. Der skal kunne være plads til alt vandet i rør osv. ved evt. strømafbrydelse.
Jeg ville personligt droppe ferskvandskammeret direkte i sumpen. Jeg synes at det er klart nemmere at have en 25L dunk ved siden af, så man kan slæbe den frem og tilbage fra osmoseanlægget uden at skulle stå og plaske med vand i sumpen.
3x32mm huller er rigeligt! Husk at hulstørrelsen skal passe til gennemføringen!
Når du har lavet en tegning over hele systemet, vil jeg da gerne være behjælpelig med hvor meget PVC du skal bruge.

Mht. sumpens størrelse, så ville jeg klart gå efter 80L som minimum. Du får sikkert hurtigt brug for ekstra plads til andet udstyr... Kender det desværre for godt og går også selv med planer om en ny sump snart.
Om skummeren står i første eller andet kammer er som sådan ligegyldigt. Jeg har set velfungerende løsninger med begge dele.
Dimensionerne på sumpen kommer immervæk an på, hvor den skal placeres og hvad der er plads til. Men går ud fra, at det vil være et "standard-setup" hvor den står på gulvet under akvariet i det hjemmebyggede skab? Det vigtigste er næsten af overveje højden på skillevæggene, specielt i boblefælden til returkammeret. Der skal kunne være plads til alt vandet i rør osv. ved evt. strømafbrydelse.
Jeg ville personligt droppe ferskvandskammeret direkte i sumpen. Jeg synes at det er klart nemmere at have en 25L dunk ved siden af, så man kan slæbe den frem og tilbage fra osmoseanlægget uden at skulle stå og plaske med vand i sumpen.
Når du har lavet en tegning over hele systemet, vil jeg da gerne være behjælpelig med hvor meget PVC du skal bruge.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Idéen er at sumpen skal stå under akvariet i et skab. Jeg havde en idé om at jeg gerne ville have plads til nogle småting ved siden af sumpen. Men måske det bare bliver en dunk såStefan skrev:Det var ikke længe du kunne leve med den størrelse!Kom det nogensinde til at køre som det skulle?

Tror du ikke en sump med målene 60x40x40 ville kunne gå så ? Det er 96 L. Den kunne selvfølgelig også sagtens være 70 cm.
Måske jeg bare skulle få købt et akvarie og noget glas, så kan vi lime sumpen sammen over en øl mellem jul og nytår

Har også overvejet meget hvor høje skillevæggene skal være, syntes bare det er lidt svært, når jeg ikke har prøvet at lave en sump før..
Har du nogle kommentarer til overløbet?
Mit Shin Mao kører fint Stefan, smider lige et billede af det i aften. Tenna har mødregruppen på besøg, og magter ikke lige at gå ind til dem

Ole Jeg bytter rundt på de to så! Tak!
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Ja, du skal bestemt også have plads til lidt ekstra udover sumpen i skabet!
Målene lyder umiddelbart ikke tossede.
15x15cm til overløb lyder i hvert fald ikke for småt! Du kunne overveje alle tre huller på én række og evt. lave det på 7x15 eller noget. Det kan jo også sidde på midten. Bare lidt idéer. Kan umiddelbart ikke lige tænke mig til fordele og ulemper mht. skå vs. firkantet overløbskammer.
Har ferie fra den 23. december til 4. januar og er i Jylland, så det kunne vi nok sagtens finde ud af. Har så vidt jeg husker kun planer den 26. og 27. (udover jul og nytår selvfølgelig).
15x15cm til overløb lyder i hvert fald ikke for småt! Du kunne overveje alle tre huller på én række og evt. lave det på 7x15 eller noget. Det kan jo også sidde på midten. Bare lidt idéer. Kan umiddelbart ikke lige tænke mig til fordele og ulemper mht. skå vs. firkantet overløbskammer.
Har ferie fra den 23. december til 4. januar og er i Jylland, så det kunne vi nok sagtens finde ud af. Har så vidt jeg husker kun planer den 26. og 27. (udover jul og nytår selvfølgelig).
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det lyder godt, måske jeg bare skulle se at få købt ind til det så.! Så kan jeg jo også lige se et billede af din fine fisk fra i sommers!Stefan skrev:Ja, du skal bestemt også have plads til lidt ekstra udover sumpen i skabet!
7 x 15 lyder godt, spørgsmålet er bare om der så er nok plads til fittings i bunden? Tankgennemføring eller hvad det nu hedder..?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det endte med et 250L fra tropeakvarier / Claus med en sump på 70 x 40 x 40.
Det bliver leveret i uge 2 i det nye år. Bliver godt nok spændende
Det bliver leveret i uge 2 i det nye år. Bliver godt nok spændende

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Tillykke med det
Er en rigtig god størrelse syntes jeg og noget i den stil jeg selv vil lave igen på et tidspunkt.
og jeg glæder mig til at følge med i projektet som det skrider frem. Husk en masse billeder 

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det syntes jeg også!Peters1 skrev:Tillykke med detEr en rigtig god størrelse syntes jeg og noget i den stil jeg selv vil lave igen på et tidspunkt.
og jeg glæder mig til at følge med i projektet som det skrider frem. Husk en masse billeder
Jeg skal nok sørge for at tage rigeligt med billeder. Er også noget spændt på sumpen. Den bliver som skitseret i et af de tidligere indlæg, bare byttet rundt på skummer og alger. Den bliver 70 x 40 x 40, som tidligere nævnt, med bobblefælder mellem hvert rum. Skummer rummet og rummet til returpumpen bliver 25 cm, det i midte bliver så kun 20 cm. Jeg er klar over at der går nogle cm. fra til bobblefælde osv., de bliver hentet i returrummet. Grunden til jeg har valgt et så stort retur rum er for, at der ikke skal påfyldes vand så ofte. På trods af at jeg gerne vil have automatisk vandpåfyldning.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er altså også bare en pestilens at skulle vand på konstant... Det var lidt fejlen ved min sump på mit tidligere 250 l, så kan bestemt godt forstå dit valg... Og ellers kan man jo have en dunk ved siden af sumpen med en lille pumpe i og så lidt flydekontakter i sumpen, så den automatisk holder en rimelig vandstand.AndersNT skrev: Det syntes jeg også!
Jeg skal nok sørge for at tage rigeligt med billeder. Er også noget spændt på sumpen. Den bliver som skitseret i et af de tidligere indlæg, bare byttet rundt på skummer og alger. Den bliver 70 x 40 x 40, som tidligere nævnt, med bobblefælder mellem hvert rum. Skummer rummet og rummet til returpumpen bliver 25 cm, det i midte bliver så kun 20 cm. Jeg er klar over at der går nogle cm. fra til bobblefælde osv., de bliver hentet i returrummet. Grunden til jeg har valgt et så stort retur rum er for, at der ikke skal påfyldes vand så ofte. På trods af at jeg gerne vil have automatisk vandpåfyldning.
Hvad bliver målene på selve akvariet?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det var nu også min tanke at lave det med tiden, men derfor syntes jeg alligevel det ville være rart med et forholdsvist stort rum til returen. Men måske det ville være fint nok at bare have det 20 cm. Det er alligevel også over 20L.Peters1 skrev:Det er altså også bare en pestilens at skulle vand på konstant... Det var lidt fejlen ved min sump på mit tidligere 250 l, så kan bestemt godt forstå dit valg... Og ellers kan man jo have en dunk ved siden af sumpen med en lille pumpe i og så lidt flydekontakter i sumpen, så den automatisk holder en rimelig vandstand.AndersNT skrev: Det syntes jeg også!
Hvad bliver målene på selve akvariet?
Akvariet bliver 100 x 50 x 50 med overløb i bagerste højre hjørne m. 3 x 32mm huller.
Tror du ikke det er fint med 32mm huller?
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jo det vil jeg mene.. jeg kan ikke rigtig huske det med hulstørrelse kontra størrelse på gennemføringerne, men hvis ikke jeg husker helt forkert, så kørte jeg med nogenlunde det samme.AndersNT skrev: Det var nu også min tanke at lave det med tiden, men derfor syntes jeg alligevel det ville være rart med et forholdsvist stort rum til returen. Men måske det ville være fint nok at bare have det 20 cm. Det er alligevel også over 20L.
Akvariet bliver 100 x 50 x 50 med overløb i bagerste højre hjørne m. 3 x 32mm huller.
Tror du ikke det er fint med 32mm huller?
Hvis du i forvejen har tanker om at lave automatisk vandpåfyldning, så ville jeg nøjes med de 20 cm, selvfølgelig hvis det fysisk er nok, og så bruge pladsen til evt. større refugie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tror nu også at det er fint nok. Har kigget lidt på det med hullerne. Skal vist lige have fat i Claus så jeg er sikker på, at han borer den rigtige str. 
Tror du har ret, får lige flyttet det lidt så jeg får et lidt større refugie.

Tror du har ret, får lige flyttet det lidt så jeg får et lidt større refugie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Har lige tegnet en opdateret skitse af sumpen.
Sumpen bliver 70 x 40 x 40.
25 cm til skummer, 20 til returpumpe og resten til refugie og bobblefælder.
Sumpen bliver 70 x 40 x 40.
25 cm til skummer, 20 til returpumpe og resten til refugie og bobblefælder.
- Vedhæftede filer
-
- sump.JPG (16.79 KiB) Vist 1294 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg er ved at købe de sidste ting ind til mit akvarie.
Jeg har som sagt valgt at bruge en aquabee 2000 som returpumpe. Er der en som kan oplyse hvor meget den ca. leverer ved udmundingen? Den skal vel ca. løfte det 1 m. Jeg kan nemlig kun finde et pumpediagram over 2000/1. Er der en som har pumpen som har et diagram? (går ud fra det følger med).
Jeg er også kommet lidt i tvivl om hvor vidt hullet til retur skal være 32mm som de to andre rør, hvor stor er afløbet fra pumpen?
Måske det skal være lidt mindre.?
Glæder mig godt nok til det kommer i det nye år..
Jeg har som sagt valgt at bruge en aquabee 2000 som returpumpe. Er der en som kan oplyse hvor meget den ca. leverer ved udmundingen? Den skal vel ca. løfte det 1 m. Jeg kan nemlig kun finde et pumpediagram over 2000/1. Er der en som har pumpen som har et diagram? (går ud fra det følger med).
Jeg er også kommet lidt i tvivl om hvor vidt hullet til retur skal være 32mm som de to andre rør, hvor stor er afløbet fra pumpen?
Måske det skal være lidt mindre.?
Glæder mig godt nok til det kommer i det nye år..

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
En artikkel om overløb, og drænstørrelse
http://reefkeeping.com/issues/2003-07/gt/index.php
- Jeg ville foretrække denne udformning:

http://reefkeeping.com/issues/2003-07/gt/index.php
- Jeg ville foretrække denne udformning:

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Helt sikkert en god artikel. Tror jeg er blevet bekræftiget i at de to overløb er rigelig store. Overvejer dog stadig om returløbet skal gøres en lille smule mindre. Kan desværre ikke se billedet, tror det er noget de har deaktiveret fra RM.?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
En lille update.
Jeg har indkøbt og modtaget lampen som tidligere nævnt (2x150W) http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=22648 .
Jeg har modtaget min ATI BM160.
Jeg har fået mit akvarie leveret
Flot arbejde! Nåede desværre ikke at fange ham inden han havde skåret bunden, så det blev de planlagte 250L. Det er nu også vældig fint til mig, ved heller ikke hvor meget mere vægt jeg tør stable op på trægulvet på 3' sal 
Akvariet blev leveret incl. en sump på 70 x 40 x 40 med en vandstand på ca. 25 cm. Sumpen er inddelt i 3 rum.
Møblet blev bygget i weekenden.
Jeg mangler at modtage 2x Tunze 6045 og en Aquabee 2000/1, lime overløbskam i akvariet, male bagsiden af akvariet sort, male møblet, samle PVC, hænge lampen op, ordne el, ordne lys til sump samt vand + LS.
Så der er noget at se til endnu
Jeg har indkøbt og modtaget lampen som tidligere nævnt (2x150W) http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=22648 .
Jeg har modtaget min ATI BM160.
Jeg har fået mit akvarie leveret

Akvariet blev leveret incl. en sump på 70 x 40 x 40 med en vandstand på ca. 25 cm. Sumpen er inddelt i 3 rum.
Møblet blev bygget i weekenden.
Jeg mangler at modtage 2x Tunze 6045 og en Aquabee 2000/1, lime overløbskam i akvariet, male bagsiden af akvariet sort, male møblet, samle PVC, hænge lampen op, ordne el, ordne lys til sump samt vand + LS.
Så der er noget at se til endnu

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
250L akvarie *Update d.21 jan*
Vil lige smide lidt tilfældige billeder fra processen..
Jeg modtager det sidste udstyr til projektet i dag.
Så nu mangler jeg "bare" at samle PVC og male bagruden på akvariet et par gange mere.
Så skal der snart blandes vand
Jeg modtager det sidste udstyr til projektet i dag.
Så nu mangler jeg "bare" at samle PVC og male bagruden på akvariet et par gange mere.
Så skal der snart blandes vand

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: 250L akvarie *Update d.21 jan*
Tak for handlen med pumperne.
Spændende projekt og super flot bord! Det glæder jeg mig til at se med vand i..
Spændende projekt og super flot bord! Det glæder jeg mig til at se med vand i..
SPS : Stability provides succes
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
SÅDAN! Det skal nok blive en succes!
Det er da også et ganske nydeligt bord, du har banket sammen indtil videre...
Det er da også et ganske nydeligt bord, du har banket sammen indtil videre...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Mange tak.
Bordet blev faktisk bedre end jeg havde forventet, og så er det super stærkt!
Selv tak nielsk. Godt nok også et flot akvarie du har! Det kan man kun være misundelig på
Glæder mig til at komme videre med projektet!
Bordet blev faktisk bedre end jeg havde forventet, og så er det super stærkt!
Selv tak nielsk. Godt nok også et flot akvarie du har! Det kan man kun være misundelig på

Glæder mig til at komme videre med projektet!
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
Har du selv bygget bordet? Ellers ser det rigtig godt ud
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Det ser ud til du skal lege tømrer for mig den dag jeg opgraderer (lang tid)AndersNT skrev:Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".

- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Respekt! Har du lyst til at bygge et til min balje mod betaling?AndersNT skrev:Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
heh. Ved ikke hvor meget tid jeg har. Men det kunne vi muligvis godt finde ud af.exzos skrev:Respekt! Har du lyst til at bygge et til min balje mod betaling?AndersNT skrev:Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".
Vil dog ikke have penge for det, men ting til mit akvarie

Hvornår forventer du at skulle have nyt bord?
Jamen det må vi jo se på så.thyme skrev:Det ser ud til du skal lege tømrer for mig den dag jeg opgraderer (lang tid)
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jamen akvariet er bestilt hos petsupply så regner med om en 4 ugers tid ca.
Materialer skal jeg nok betale men koraller har jeg ikke så mange af endnu til at kunne betale dig med sådan noget
Er du tømrer eller bare tommelfingrene skruet godt på?
Du er mit eneste alternativ til et porsa bord som jeg helst ikke vil have
Materialer skal jeg nok betale men koraller har jeg ikke så mange af endnu til at kunne betale dig med sådan noget

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tænkte bare at jeg sikkert kunne få nogle fede fragmenter af dig engang, men det er måske lidt for langt ude i fremtiden at du bliver leveringsdygtig på det område eller?exzos skrev:Jamen akvariet er bestilt hos petsupply så regner med om en 4 ugers tid ca.
Er i hvertfald ikke tømrer. Men det er nu altså heller ikke så svært, det tror jeg heller ikke du vil syntes når vi kommer i gang.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Nu er jeg snart træt af at høre det, for Thomas blev inspireret af MIT designAndersNT skrev:Ja har selv bygget bordet. Blev inspireret af "Thomas Rødovre".

Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421