Mistanke om Cyano

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Mistanke om Cyano

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg har for nogen tid siden startet op med et 300 liters balje med 120 liter sump til.

Jeg er startet op med døde sten og dødt sand i baljen, men suppleret med nogle levende sten i sumpen.
ca. 20-25 kg sten i baljen og 5-10 kg i sumpen sådan cirkus.
Jeg har brugt Dr tims one and only, og mine alge faser har forløbet sig fint.

Jeg har kun to klovne og to meget små palet kiruger og to små pudserejer i vandet, så min belastning er minimal.

Jeg har Skimz sm 161, tror jeg den hedder. Den model som er ratet til 1200 liter.

Jeg har løbende observeret at nogle (faktisk de fleste) af mine koraler ikke trives.
Hverken LPS eller bløde koraler, så jeg har været på udkig efter problemet.

Jeg dosere regelmæssigt sporestoffer til koraler, fodre skiftevis med flage foder og atemia.
Mine koraler har tidligere (i anden balje) elsket atemia, således at de får flotte polypper og "blomstre" når jeg har fodret med atemia. I den nye balje er det hele kun gået én vej for koralerne og det er nedad bakke.

Jeg har løbende målt for nitrat, nitrit, po4, kh, ph, ca osv. Det eneste tidspunkt der har været noget i min måling er en lille smule nitrat, fordi jeg havde skummeren slukket i to dage.
Jeg tænkte at min vand simpelthen var for rent, det er jo en stor balje med de 300+120 liter fra min tidligere lille RSM130D.

Efter at jeg begyndte at skumme igen, så var der ingen nitrat og de andre værdier har jeg aldrig kunne måle.

For et par dage siden begyndte jeg at observere lidt bobler i vandet, små luft bobler.
Jeg var inde at læse her: http://www.nano-reef.com/topic/59205-cy ... lgae-help/

Jeg har også observeret lidt slim (et tyndt brunligt slimlag) på nogle af mine sten. Det er begrænset i et område, men der er ikke de lange trådalger på, som der ellers ofte beskrives ved Cyano problemer.

I går aftes dækkede jeg baljen til med tre tæpper og vil prøve at holde det mørkt i tre dage.

Mht vandskift, så skifter jeg typisk 30 liter om ugen med red sea pro salt.

Grunden til min post er at jeg er i tvivl om det reelt er Cyano, da mine værdier er i orden.
Det virker logisk nok at mine døde sten (som ikke er afgasset), kan være årsag til den Cyano. Ligeledes var luftboblerne med til at "bekræfte" mistanken om Cyano.

Nu vil jeg blot høre jeres mening.
Kan det være Cyano, når værdierne er i orden?

Jeg har tidligere med et powerhead blæst mine sten, sådan at boblerne forsvinder og roder dagligt rundt i sandet, for at se boblerne fise op.

Min plan er at lade min main tank helt være i tre dage, for kun at passe sump med mit aktive carbon, og våd-skumning og jeg har sat en sok på nedløbet, for at tage skidt, når algerne begynder at falde af.

Håber at i kan komme med lidt gode idé'er eller noget input :GO

Mvh Peter
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Re: Mistanke om Cyano

Indlæg af MoG »

Du kan jo godt have Po4 uden at det er målbart.. Jeg er ved at komme af med mit, selvom min Po4 siger 0.00 er der stadig alger.. de er dog, som sagt, på vej væk! :wink:
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du er ikke i tvivl om det er cyano hvis du får det. Cyano er en som oftest rød belægning der breder sig som en steppebrand(oftest)
Hvis det er en klar hinde, hvor luftboblerne sidder fast i, så er det med stor sandsynlighed en bakterie hinde.

Det har efter min mening ikke nogen effekt at du roder rundt i bundlaget for at få luftboblerne væk, hvis det er bakterier regenerer de så lynhurtigt.

Hvad har du målt vandets værdier med??
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har målt CA og KH med et testsæt fra JBL, de andre testset er fra Red Sea. Det er vel udmærket?

Hvad angår luftbobler, så er de ikke kun på sandet men også på stenene. Det er vel ikke normalt?

Jeg synes ikke at noget af mit er rødt.
Hvis det ikke er rødt, er det så helt udelukket at det er Cyano?

Mine problemer som beskrevet ovenfor, hvad søren kan der så ligge til grund for at det ikke trives?

Det kan tilføjes at jeg har maxspect razor 16k 160w og to stk tunze 6055'ere på max flow kørende.
Lys og flow er der altså nok af (vil jeg da mene)
De fleste af mine koraler kræver umiddelbart ikke særlig meget lys, men selv de bløde koraler, som ellers er nogle af de nemmeste at holde, de trives ikke.

I mit tidligere rsm130, der havde alle koralerne det super godt, men nu... Ja det ser sort ud.

Nogle af koralerne har jeg sågar fodret lidt manuelt med sprøjte, for at være sikker på at de får næring. Det har jeg ellers aldrig gjort før. Det har ikke været nødvendigt.

Hvor søren skal jeg så lede efter problemet¨, hvis det ikke er Cyano?
Jeg tænker jo at det kunne være problemet, da Cyano suger alt næring til sig og derfor sulter alle koraler.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvor lang tid siden er det du satte akvariet op??

Hvornår satte du den Maxspect lampe over akvariet?

Det kunne også lyde som om den bakterie hinde der er over det hele kunne være det samme der sker ved en OD af VSV.
Nu kører du ikke med VSV, men har tilsat bakterier.

Prøv at lave en søgning på VSV og se om det kan hjælpe dig.

Jeg ville selv stoppe med fodring af korallerne om ikke andet så for en periode.
Kunne forestille mig at du tilfører mere næring end godt er, via det frostfoder. Det som korallerne ikke tager, er foder til bakterierne.
Der er heller ingen grund til at komme sporestoffer i akvariet, når du skifter vand hver uge.
Sporestoffer er kun nødvendige når akvariet er spækket med koraller og vandskifte ikke er en ugelig begivenhed
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Måske et billede vil kunne hjælpe ;)
Er det det almindelige Red Sea test sæt eller Pro?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Kan du tage et billede af belægningen/cyanoen? Det vil gøre det nemmere at hjælpe.

Hvilke sporestoffer tilfører du? Jeg vil ligesom Carsten anbefale at stoppe med det. PT får mine koraller kun de sporestoffer der kommer ved ugentlige vandskift på 8% og det er indtil vider tilstrækkeligt. Hvis du doserer en masse og ikke har koraller nok til at optage det, så kan visse stoffer ophobes og der kan ske en OD. Det er altid farligt at tilføre noget man ikke kan måle for.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har fået taget nogle billeder, men de er ikke gode. Lyset er helt forkert, for jeg er super ringe til at tage billeder af akvarie :)

Jeg har forsøgt at tage billeder af lidt af hvert, så det giver et ordentlig indtryk.

Systemet har ikke kørt ret længe, en måned eller to.
Jeg ved godt at man normalt venter meget, meget længere, men jeg har set så mange gøre det på denne måde med "one and only", at det burde kunne holde med så lille en "fiske belastning" og forholdsvis få koraler. Kun en enkelt sps, resten er LPS, skiver eller bløde. Døde sten som i ser på billederne og levende sten i sumpen.

Lampen har jeg haft fra start. Lige da de levende ting kom i blomstrede det hele fantastisk voldsomt, som aldrig før men pludselig... boom!
Algerne kom hurtigt og forsvandt hurtigt, men nu sker der pludselig noget. Måske er det dødt materiale i de døde sten. De skulle nok have været afgasset en mdr. tid..?
Vedhæftede filer
IMG_1443.JPG
IMG_1444.JPG
IMG_1461.JPG
Cyano eller almindelig alge?
Cyano eller almindelig alge?
IMG_1461.JPG
De bløde koraler skulle man tro kunne holde til meget, men de er helt ude i hampen de to her
De bløde koraler skulle man tro kunne holde til meget, men de er helt ude i hampen de to her
Den ser ud til at være ved at dø :(
Den ser ud til at være ved at dø :(
Ser også kedelig og flad ud...
Ser også kedelig og flad ud...
Frogspawn, den ser lidt kedelig ud.
Frogspawn, den ser lidt kedelig ud.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Det skal nok lige tilføjes at jeg har flyttet rundt på koralerne. Jeg tror at nogle af dem har fået for meget lys, ved at stå længere oppe. De kom ned på bunden.

I kan se et par shots af hvordan de så ud før, inden de problemer her opstod.
Vedhæftede filer
Samme koral som på bunden i det nye. Man kan ikke engang se at det er den samme. Trist, trist...
Samme koral som på bunden i det nye. Man kan ikke engang se at det er den samme. Trist, trist...
Her er også et fra tidligere. Det er jo tydeligt at de trives dengang.
Her er også et fra tidligere. Det er jo tydeligt at de trives dengang.
Her er den fra tidligere. Det er ikke engang hvor den er mest flot.
Her er den fra tidligere. Det er ikke engang hvor den er mest flot.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Her kan i se hvad jeg har brugt i baljen.
Jeg har ikke noget billede af one and only, for den er jo tom og smidt ud ;)

waste away har jeg brugt to gange. Det er ved at være en uges tid siden jeg har brugt det sidst.
Mon det er værd at prøve igen?

CA er forresten på cirka 420
MG på cirka 1250

Det kan sagtens være at jeg har brugt for mange sporestoffer.
Tidligere kom jeg også et andet sporestof, koral A+B til bløde koraler. Det var nok forkert.
Jeg holder en pause med at tilføre sporestoffer nu her.
Vedhæftede filer
DSC_1068.JPG
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Døde sten er jo en meget variabel ting. Nogle er ret rene inden i, andre er fyldt med skidt og møg.
Uanset om du har hældt det ene eller andet i for at få skidtet væk, så vil jeg påstå at 1 måned er for lidt tid til at stenene er klare til brug.

Den koral på billed 1451 skal ikke have ret meget lys.
Prøv at skrue ned for lyset over akvariet.

Nu hvor du har dækket akvariet af, kig lige under tæpperne og se om korallerne er foldet bedre ud nu, hvis ja, så er det nok lyset som er skyld i en del af problemerne
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Lugter af præcis det sammme jeg slås med!

Har en brun belæging på mine sten som jeg har kæmpet mod.

Osmosevand med silikat filter hjalp ikke
LacL hjalp ikke
Vsv hjalp ikke
Rowa hjalp ikke
Da jeg smid tims i da jeg troede det var en alge blev det bare endnu være
Konklusion det er od af bakterier og derved en form for cyano eller andet

Så nu har jeg bestilt boyds Chemi clean og så får det 2 ture - kan se nu det er en od af bakterier og det er noget rigtigt lort!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Godmorgen,

I dag ser det faktisk bedre ud.
Jeg har lidt en mistanke om at det så kan være for højt salt niveau. Det sker jo ofte at salt målere bliver upræcise med tiden. Jeg må ud at have en ny og tjekke.

Jeg skiftede også 30 liter vand i går, derefter så det pænere ud.
Det hænger måske også sammen med det aktive Carbon jeg har i. Nu er vandet krystalklart, men stadig lidt brunt på stenene.

Der er dog stadig nogle enkelte af mine "flotte" koraler, som absolut ikke er flotte.

Cyano var det i hvert fald ikke. Tak for jeres råd. Om ikke andet, så ville jeg have gennemført mørkelægningen. Det var så ikke nødvendigt alligevel :)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Husk at suge så meget af ved vandskifte :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

andersboerglum skrev:Husk at suge så meget af ved vandskifte :)
Suge hvad af? :)
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

slim/alger af sten og sand, når du laver dine vandskift :)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Nicki Henriksen skrev:slim/alger af sten og sand, når du laver dine vandskift :)
Takker :) præcis hvad jeg mente
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

døjer selv med slimalger pt!!
jeg har svært med at holde snegle sammen med mit søgræs antallet af dem er betydelig reduceret og de plajet at tøffe rundt over det hele,nu har jeg bare en slimalge belægning istedet der langsomt kvæler søgræsset.jeg kun kun gøre som nick og peter skriver skur op for omrøringen og hive ude det jeg kan med jævne mellemrum.planters klorofyl,den grønne farve,er faktisk cyanobakterier
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Nu har jeg vidst fundet problemets rod. Mit salt indhold.

Jeg har været ude at købe to forskellige nye salt målere, som begge viste 1.030
Det er jo vanvittig højt, så jeg har lige taget 10 liter vand ud af baljen og erstattet det med rent vand, uden salt.

Det er så nedbragt salt indholdet til 1.028

I morgen tager jeg lidt mere saltvand ud, for at erstatte det med vand uden salt.

Det er vel ikke godt at nedbringe salt indholdet for hurtigt, er det?
Kan det mon skade at nedbringe det fra 1.030 til 1.026 i løbet af 12-24 timer?

Egentlig havde jeg tænkt at køre med 1.025, men hvad køre i andre med?

Mine alger stammer helt sikkert fra over fodring. Jeg er tryg ved at de aftager, når jeg fodre mindre og evt lidt mindre lys.
Jeg frygtede ellers at jeg havde mere alvorlige problemer. Skønt at finde frem til det virkelige problem, så jeg har en mulighed for at løse det :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"