Jeg har for nogen tid siden startet op med et 300 liters balje med 120 liter sump til.
Jeg er startet op med døde sten og dødt sand i baljen, men suppleret med nogle levende sten i sumpen.
ca. 20-25 kg sten i baljen og 5-10 kg i sumpen sådan cirkus.
Jeg har brugt Dr tims one and only, og mine alge faser har forløbet sig fint.
Jeg har kun to klovne og to meget små palet kiruger og to små pudserejer i vandet, så min belastning er minimal.
Jeg har Skimz sm 161, tror jeg den hedder. Den model som er ratet til 1200 liter.
Jeg har løbende observeret at nogle (faktisk de fleste) af mine koraler ikke trives.
Hverken LPS eller bløde koraler, så jeg har været på udkig efter problemet.
Jeg dosere regelmæssigt sporestoffer til koraler, fodre skiftevis med flage foder og atemia.
Mine koraler har tidligere (i anden balje) elsket atemia, således at de får flotte polypper og "blomstre" når jeg har fodret med atemia. I den nye balje er det hele kun gået én vej for koralerne og det er nedad bakke.
Jeg har løbende målt for nitrat, nitrit, po4, kh, ph, ca osv. Det eneste tidspunkt der har været noget i min måling er en lille smule nitrat, fordi jeg havde skummeren slukket i to dage.
Jeg tænkte at min vand simpelthen var for rent, det er jo en stor balje med de 300+120 liter fra min tidligere lille RSM130D.
Efter at jeg begyndte at skumme igen, så var der ingen nitrat og de andre værdier har jeg aldrig kunne måle.
For et par dage siden begyndte jeg at observere lidt bobler i vandet, små luft bobler.
Jeg var inde at læse her: http://www.nano-reef.com/topic/59205-cy ... lgae-help/
Jeg har også observeret lidt slim (et tyndt brunligt slimlag) på nogle af mine sten. Det er begrænset i et område, men der er ikke de lange trådalger på, som der ellers ofte beskrives ved Cyano problemer.
I går aftes dækkede jeg baljen til med tre tæpper og vil prøve at holde det mørkt i tre dage.
Mht vandskift, så skifter jeg typisk 30 liter om ugen med red sea pro salt.
Grunden til min post er at jeg er i tvivl om det reelt er Cyano, da mine værdier er i orden.
Det virker logisk nok at mine døde sten (som ikke er afgasset), kan være årsag til den Cyano. Ligeledes var luftboblerne med til at "bekræfte" mistanken om Cyano.
Nu vil jeg blot høre jeres mening.
Kan det være Cyano, når værdierne er i orden?
Jeg har tidligere med et powerhead blæst mine sten, sådan at boblerne forsvinder og roder dagligt rundt i sandet, for at se boblerne fise op.
Min plan er at lade min main tank helt være i tre dage, for kun at passe sump med mit aktive carbon, og våd-skumning og jeg har sat en sok på nedløbet, for at tage skidt, når algerne begynder at falde af.
Håber at i kan komme med lidt gode idé'er eller noget input

Mvh Peter