Den bedste skummer til 720 liters ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Den bedste skummer til 720 liters ?

Indlæg af Olsen »

Vores kommende akvarietskal nok være på 720 liter. Skummmeren skal være kanon god, :wink: men hvilken skal jeg vælge?

Jeg har set lidt på disse tre, som jeg har se andre har haft eller har snakket om:
1) Deltec APF-851 skummer
2) Turboflotor 5000 Shorty II.
3) Deltec AP702

Akvariet skal stå i stuen og skummeren skal stå i et seperat teknikrum på ca. 100*80 cm og med 3 meter til loftet. Kan jeg med fordel bruge højden til noget, eller er det ligegyldigt?

Jeg ved ikke om det er en oplysning I kan bruge til noget(???), men jeg har tænkt mig at trække vandrør hen til sumpen fra en håndvask der er installeret i køkkenet.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Måske skulle jeg give et budgetudkast... det er svært, da jeg ikke har særlig meget forstand på skummere, men et bud er ca. 5000 kr. som maksimum.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis højden ikke har nogen betydning, hvorfor så ikke tage en Aquamedic 5000 single istedet for??
Men ellers er begge Deltec skummere gode. Jeg har selv forløberen til 851' eren, og den kører på et akvarie på 1120 liter.
du behøver ikke lave vandrøret så pokkers langt, for du skal sætte osmoseanlægget ved håndvasken, så du kan få spildvandet ledt i kloaken.
Derefter kan du så trække en tynd slange ind til sumpen.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Korrekt, højden har ingen betydning - eller dvs. der er ca. 3 meter fra gulv til loft, men rummet er som sagt kun 100dybde*80bredde cm.

Hvorfor vælge Aquamedic 5000? Hvad er fordele ulemper og er der andre konkurrenter jeg skal overveje?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er mange andre alternativer du kan vælge, kig blot på de store tyske forretninger, der er masser af mærker at vælge imellem.
Grunden til at jeg fremhævede AQ 5000 single, er at du selvnævnte den, men den jeg tænkte på er vist nok knapt 2 meter høj. AQ har nogle nogen gange lidt vel optimistiske forventninger til deres skummeres formåen. Generelt så siger man at det er kontakttiden mellem luftbobler og vand der er afgørende for en skummers effektivitet. Jo længere jo bedre.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

ok, men så ville en skummer på 2 meter måske ikke være en dårlig ide. Jeg er på bar bund, så et par yderligere anbefalinger ville nok være rart for mig.

I sidste ende så skal det være noget der rykker. Vil hellere gøre det rigtig første gang ;)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Noget der RYKKER!! vel selv kjører jeg en AP703 på en 750liter, holy maccaroni det RYKKER damn sweet. Det blir litt DOSS men det er bare damn sweet det også..
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Jeg kører AP702 på 840 l + 120 l sump og det virker bare - ville aldrig vælge andet end Deltec.

Kan se at du også har "set lyset", Christian - du har også fundet frem til lidt Deltec udstyr :-)

/Henrik
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

sneppevej skrev:Jeg kører AP702 på 840 l + 120 l sump og det virker bare - ville aldrig vælge andet end Deltec.

Kan se at du også har "set lyset", Christian - du har også fundet frem til lidt Deltec udstyr :-)

/Henrik
Deltec har uten tvivl givet meg så masse fordeler kontra andre merker at det er definitivt Deltec for all the bucks...
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Skal fordelene så ikke frem i lyset? ;-) Jeg spørger kun fordi jeg er nysgerrig og finder det interessant at vide hvad der gør netop Deltec bedre end de andre. Er det byggekvaliteten. Størrelsen på boblerne, gennemstrømning eller??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv en Deltec 850, men er helt sikker på at andre mærker kan klare opgaven lige så godt som Deltec, men Deltec er oppe på mærkerne med hensyn til markedføring. Så mange mærker som der er på markedet i f.eks Tyskland. Må der være købere til dem også ellers overlevede de ikke. Sneppe er nok ikke den rigtige til at sammen ligne med, da han vist nok kun har haft Deltec. H&S, Shuran, Ratz Knoop er andre mærker på det tyske marked, som også kan tåle at komme frem i lyset.
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

jeg køre med en h&s skummer på mit 800L
virker også kanon
Mvh Hendrix
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev: Sneppe er nok ikke den rigtige til at sammen ligne med, da han vist nok kun har haft Deltec. H&S, Shuran, Ratz Knoop er andre mærker på det tyske marked, som også kan tåle at komme frem i lyset.
Det har da intet som helst at gøre med at sammenligne. Det er fuldstændigt umuligt at lave nogen som helst videnskabelig sammenligninger af skummere - det burde du da vide, Carsten.

Det har noget med brugerernes fornemmelse af produktet samt virkningen - intet andet. Oplever man gode resultater med et produkt samt føler at det er solidt håndværk, så er det noget der tæller. Netop her er det at Deltec vinder ind.

Markedsføring, siger du Carsten - mig bekendt har Deltec da ikke nogen speciel markedsføring her i DK fremfor f.eks Aqua Medic.

Da der er rigtigt mange der kører med Deltec, er det derfor også nemt at få svar på spørgsmål, hvis ikke her i DK, så på ReefCentral's Deltec forum. Det er nok lidt sværere hvis man nu vælger "en af de andre helt fantastsik gode skummere" - som stort set ingen andre kører med (wonder why?)

Husk på hvad du selv skrev om f.eks Aqua Medic 5000 single:
Carsten skrev:Jeg er en af dem der har haft en Aquamedic skummer, en 5000 single.
Som efter opgivelserne er beregnet til 3500 liter.
Det er noget af et skrummel, knapt 2 meter høj. Den larmede som om jeg havde Niragara vandfaldet inde på væreslet.
Den fik jeg byttet med en Deltec 850, som er under halv så høj, og opgives til max 1500 liter. Pumperne på begge skummere er den samme en Eheim 1260. Mit akvarie var den gang på 576 liter, og Aquamedic'en skummerede ikke mere af en Deltecen, snarere omvendt.
Jeg er godt klar over at det ikke er "videnskabligt", men nærmere kommer vi det nok ikke.
Og den anbefaler du nu til en nybegynder?

/Henrik
Senest rettet af sneppevej fre 18. aug 2006 08:01, rettet i alt 4 gange.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

se om du kan finde en skummer med nålehjul

selv har jeg købt en ati og er meget tilfreds indtil videre

p.s du kan se billed af den i mit foto galleri
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

sneppevej skrev:
Carsten skrev: Sneppe er nok ikke den rigtige til at sammen ligne med, da han vist nok kun har haft Deltec. H&S, Shuran, Ratz Knoop er andre mærker på det tyske marked, som også kan tåle at komme frem i lyset.
Det har da intet som helst at gøre med at sammenligne. Det er fuldstændigt umuligt at lave nogen som helst videnskabelig sammenligninger af skummere - det burde du da vide, Carsten.

Det har noget med brugerernes fornemmelse af produktet samt virkningen - intet andet. Oplever man gode resultater med et produkt samt føler at det er solidt håndværk, så er det noget der tæller. Netop her er det at Deltec vinder ind.

Markedsføring, siger du Carsten - mig bekendt har Deltec da ikke nogen speciel markedsføring her i DK fremfor f.eks Aqua Medic.

Da der er rigtigt mange der kører med Deltec, er det derfor også nemt at få svar på spørgsmål, hvis ikke her i DK, så på ReefCentral's Deltec forum. Det er nok lidt sværere hvis man nu vælger "en af de andre helt fantastsik gode skummere" - som stort set ingen andre kører med (wonder why?)

Husk på hvad du selv skrev om f.eks Aqua Medic 5000 single:
Carsten skrev:Jeg er en af dem der har haft en Aquamedic skummer, en 5000 single.
Som efter opgivelserne er beregnet til 3500 liter.
Det er noget af et skrummel, knapt 2 meter høj. Den larmede som om jeg havde Niragara vandfaldet inde på væreslet.
Den fik jeg byttet med en Deltec 850, som er under halv så høj, og opgives til max 1500 liter. Pumperne på begge skummere er den samme en Eheim 1260. Mit akvarie var den gang på 576 liter, og Aquamedic'en skummerede ikke mere af en Deltecen, snarere omvendt.
Jeg er godt klar over at det ikke er "videnskabligt", men nærmere kommer vi det nok ikke.
Og den anbefaler du nu til en nybegynder?

/Henrik
At Aquamedic er mere fremme i Danmark, kan da blot skyldes at den importør der er vil markdesføre dem bedre end ham der importerer Deltec. Iøvrigt synes jeg at sammenligne noget som helst i Danmark inden for vores hobby, med noget andet er misvisende, da de butikker der sælger udstyr er meget få, og antallet af importører der har noget hjemme er endnu færre.
Kig på markdet i Tyskland, der er en vrimmel af butikker og meget større spredning i produkterne.

Angående dit spørgsmål om jeg vil anbefale en AQ 5000, den har den fordel frem for Deltec'en at den kan laves om til en meget effektiv luftskummer ved blot at smide nogle luftsten i. Det duer ikke i Deltec'en.
Iøvrigt så laver min 850 ikke ret mange bobler mere, og det selv om den er blevet renses på alle mulige måder.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev: Angående dit spørgsmål om jeg vil anbefale en AQ 5000, den har den fordel frem for Deltec'en at den kan laves om til en meget effektiv luftskummer ved blot at smide nogle luftsten i.
Men hvorfor dog vælge en ny skummer som man så skal ombygge - det er da meningsløst.
Carsten skrev: Iøvrigt så laver min 850 ikke ret mange bobler mere, og det selv om den er blevet renses på alle mulige måder.
Det lyder da underligt - ser nålehjulet stadig intakt ud, og er luftindgangen ved pumpen renset?

/Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

[quote="sneppevej

Det lyder da underligt - ser nålehjulet stadig intakt ud, og er luftindgangen ved pumpen renset?

/Henrik[/quote]

Som jeg skrev er den renset på alle måder og i samme stand, bortset fra en masse kalkalger på indersiden, som da jeg købte den.

Deltec er ikke nogen vidundermaskine, lortet fungerer ligegodt/dårligt som alt andet.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Carsten skrev: Deltec er ikke nogen vidundermaskine, lortet fungerer ligegodt/dårligt som alt andet.
Bare du kan finde ud hvad du selv mener?

Det er vel heller ikke ideelt at have reaktorrøret fyldt med kalkalger?

/Henrik
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Det er vel heller ikke ideelt at have reaktorrøret fyldt med kalkalger?
Det er ihvertfald ikke et problem med min AQ turboflotor 5000, jeg er godt tilfreds med min.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det er komplet umuligt at fjerne kalkalgerne, da Deltec har lavet hullet så snævert at man ikke kan få armen ned. Men det er måske fordi de er lavet i østen, og der passer deres tynde arme måske bedre til hullet.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

ha ha ha ..........he
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Når du alligevel renser pumpen på skummeren, så er det da bare at afmontere skummeren, og så afkalke reaktorrøret med Citronsyre eller en saltsyreopløsning.
Så er den som ny.

/Henrik
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Carsten: jeg havde samme problem med min apf600- den var langsomt begyndt at støje og skummede ikke så effektivt. Jeg skilte den ad og rensede alle dele, men lige meget hjalp det.
Så prøvede jeg at udskifte den keramiske aksel i pumpen (selvom den på ingen måde så slidt ud) og det hjalp- skummeren blev næsten lydløs igen og skummede for fuld skue.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

engelquist skrev:Carsten: jeg havde samme problem med min apf600- den var langsomt begyndt at støje og skummede ikke så effektivt. Jeg skilte den ad og rensede alle dele, men lige meget hjalp det.
Så prøvede jeg at udskifte den keramiske aksel i pumpen (selvom den på ingen måde så slidt ud) og det hjalp- skummeren blev næsten lydløs igen og skummede for fuld skue.
Det kunne være at jeg skulle prøve det!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Carsten: Hvor længe har du haft din 850'er siden at den ikke laver så mange bobler mere?

Det gør ikke noget at skummeren larmer da den skal stå i et aflukket rum på ca. 1 kvadratmeter. Der er en dør ind til rummet og den kan jeg jo altid lydisolere.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mon ikke det snart er 3 år siden jeg fik den.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sneppevej - Først må man jo tænke sig om du var Deltec sælger :D
Dernæst må jeg så spørge dig om et par spørgsmål jeg sidder og brænder med i denne diskution....

- Gider liste alle de mærker skummer du har haft ?

- Hvor længe har du personligt haft saltvand(ikke fersk men salt) siden du kan øse sådanne erfaringer af ?

- Er det aldrig gået op for dig hvor "mode dille præget" ReefCentral(som du jo som oftest bruger som reference) egentlig er... Den ene dag skal alle derinde have DSB, så er det Deltec, så er det Blue Tort Extreme Acropora fragment, så er hvidløg, så er det Tang police.... Alt sammen noget som kommer og går - måske ikke altid et tegn på en endegyldig sandhed ?

Håber du vil svare på en mindst lige så pæn måde som spm er stillet !

Når så det er sagt vil jeg da selv sige at Deltec er sgu dejligt, og havde selv kun gode tider med min APF600 - minus larmen som dog er lige meget her.

Men jeg vil sgu ikke kridte stregerne om denne skummer så hårdt op - AT DET KUN ER DEN DER DUER !

Med 5000 på lommen ville jeg se mig om efter en brugt H&S, Shuran eller Deltec !

Held og lykke med jagten ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Brian skrev:Sneppevej - Først må man jo tænke sig om du var Deltec sælger :D
Dernæst må jeg så spørge dig om et par spørgsmål jeg sidder og brænder med i denne diskution....

- Gider liste alle de mærker skummer du har haft ?

- Hvor længe har du personligt haft saltvand(ikke fersk men salt) siden du kan øse sådanne erfaringer af ?

- Er det aldrig gået op for dig hvor "mode dille præget" ReefCentral(som du jo som oftest bruger som reference) egentlig er... Den ene dag skal alle derinde have DSB, så er det Deltec, så er det Blue Tort Extreme Acropora fragment, så er hvidløg, så er det Tang police.... Alt sammen noget som kommer og går - måske ikke altid et tegn på en endegyldig sandhed ?

Håber du vil svare på en mindst lige så pæn måde som spm er stillet !

Når så det er sagt vil jeg da selv sige at Deltec er sgu dejligt, og havde selv kun gode tider med min APF600 - minus larmen som dog er lige meget her.

Men jeg vil sgu ikke kridte stregerne om denne skummer så hårdt op - AT DET KUN ER DEN DER DUER !

Med 5000 på lommen ville jeg se mig om efter en brugt H&S, Shuran eller Deltec !

Held og lykke med jagten ;)

Først, så syntes jeg overhovedet ikke du spørger pænt.

Dernæst når du du spørger, så forvent at få et svar, ellers skal man ikke spørge.

Du prikker efter min opfattelse til mit ego.

Svar på dine spørgsmål:

Nej, jeg er ikke Deltec sælger - din uvidenhed undrer mig :shock:

Jeg har kun haft Deltec skummmere - hvor mange har du haft ? JEg øser ikke kun ud af mine erfaringer men derimod andres. Præcist hvilke erfaringer er det at jeg "ØSER" ud med. Jeg fortæller blot at jeg samt rigtigt mange andre har gode erfaringer med Deltec - er det måske forbudt?

Jeg har haft Saltvand i 1år - nogen lærer hurtigere end andre, Brian - men er det ikke næsten en helt år du har haft mere?

Nogen ting kommer og går rigtigt - er skummere også bare en dille?

Hvis mig hvor jeg skriver at INTET ANDET END DELTEC DUR?

Det undrer mig mere hvorfor du skal stille min person i miskredit - har jeg været efter dig personligt? eller er det fordi at jeg en gang omtalte din HQI lavpris pærer negativt og så skal du hævde dig på denne måde?

Det undrer mig!

/Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok takker - jeg fik svar som ønsket :)

Deltec er godt og nej det er ikke forbudt at sige det er det - men personligt bryder jeg mig ikke om ensidig diskution og jeg følte ikke du gav plads til snak om andre skummere, men lad det ligge, det er blot MIN opfattelse af dine svar(og vi plejer jo afligevel ikke være så enige ;)) !

Ja med denne hobby lære man bestemt hurtigt, hvis man bruger tid på den - dejligt ;) Og ja jeg er selv ny, med min første balje i April 03, så vi er i samme båd ;)

Ja jeg syntes skummer mærker er en dille og vi kan da godt vædde et fragment på at inden for 1 år er det et andet mærke det er hot/in på RC :D Selv tror jeg ganske naivt på at der er mærker som performer mindst lige så godt og bedre til samme penge end Deltec, men lad så mig om det.

Så jeg fastholder mit svar på at først og fremmest købe brugt for at få mest for sine penge, kig her i Dk samt brugt sider i Tyskland.
Og dernæst ville jeg se mig om efter H&S, Shuran eller Deltec !

God jagt

:C
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Tak for svarene. Det er nu meget fedt at der kommer forskellige meninger på bordet - og respekt for folks holdninger.

Uanset mærke, så kunne det da være interessant at kigge nærmere på brugte skummere. Jeg synes dog ikke at der er det store udvalg af skummere i Den Blå Avis. Kender I andre danske sider med brugte skummere? - og evt. udenlandske sider?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"