Carsten skrev: Sneppe er nok ikke den rigtige til at sammen ligne med, da han vist nok kun har haft Deltec. H&S, Shuran, Ratz Knoop er andre mærker på det tyske marked, som også kan tåle at komme frem i lyset.
Det har da intet som helst at gøre med at sammenligne. Det er fuldstændigt umuligt at lave nogen som helst videnskabelig sammenligninger af skummere - det burde du da vide, Carsten.
Det har noget med brugerernes fornemmelse af produktet samt virkningen - intet andet. Oplever man gode resultater med et produkt samt føler at det er solidt håndværk, så er det noget der tæller. Netop her er det at Deltec vinder ind.
Markedsføring, siger du Carsten - mig bekendt har Deltec da ikke nogen speciel markedsføring her i DK fremfor f.eks Aqua Medic.
Da der er rigtigt mange der kører med Deltec, er det derfor også nemt at få svar på spørgsmål, hvis ikke her i DK, så på ReefCentral's Deltec forum. Det er nok lidt sværere hvis man nu vælger "en af de andre helt fantastsik gode skummere" - som stort set ingen andre kører med (wonder why?)
Husk på hvad du selv skrev om f.eks Aqua Medic 5000 single:
Carsten skrev:Jeg er en af dem der har haft en Aquamedic skummer, en 5000 single.
Som efter opgivelserne er beregnet til 3500 liter.
Det er noget af et skrummel, knapt 2 meter høj. Den larmede som om jeg havde Niragara vandfaldet inde på væreslet.
Den fik jeg byttet med en Deltec 850, som er under halv så høj, og opgives til max 1500 liter. Pumperne på begge skummere er den samme en Eheim 1260. Mit akvarie var den gang på 576 liter, og Aquamedic'en skummerede ikke mere af en Deltecen, snarere omvendt.
Jeg er godt klar over at det ikke er "videnskabligt", men nærmere kommer vi det nok ikke.
Og den anbefaler du nu til en nybegynder?
/Henrik