VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

udu i Balling - og hvad gør man så?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

udu i Balling - og hvad gør man så?

Indlæg af Jerslev »

Skal lige have et par råd.
Har i to år kørt med Balling uden problemer - kH omkring 9 og Ca omkring 450
Pludselig på under en måned er værdierne gået ad H... til kH på 7,4 om eftermiddagen og Ca på over 500

Har forsøgt at tilføre ekstra natriumhydrogenkarbonat fra dunken og kan hæve kh, men den holder til dagen efter - hævede igår fra 6,4 til 10 (over nogle timer) og idag er kH nede på 7,4 , Ca er den samme
Bruger doseringsanlæg (Grotech og har kontrolleret, at pumperme giver lige meget ved at kontrollere mængden af væske via manuel betjening på tid.

Spørgsmål: Hvilke tiltag vil I foreslå for at få værdierne på plads, bortset fra at starte hele baduljen forfra? Har foreløbig forsøgt med at reducere væskemængden med samme mængde for at få Ca lidt ned og dermed kH op og har samtidig doseret lidt ekstra med nat.hyd. karbonat manuelt som nævnt for at holde kH oppe

Til orientering har jeg det sidste halve år tilsat 75 ml/dag fordelt over 6 gange/dunk, akvariet er på 250 plus sump (60 liter), 60 kg LS, ca 8 stenkoraller. Ingen kalkreaktor eller kalkmixer, men fosfatfilter
Eneste nye, der måske kan have medvirket til at vælte værdierne er, at jeg har fået 4 nye små Decoraer, hvorfor jeg fodrer lidt mere, end jeg hidtil har gjort - kan det have en betydning?

På forhånd tak
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: udu i Balling - og hvad gør man så?

Indlæg af Hougaard »

Har du ændret noget i din koralbestand ?
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

nej.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Clauslh »

Hej
Lige et par uddybende spørgsmål

Er det fuld Balling eller light?

Har du skiftet mærke / lev. af balling salte

Hvor tit skifter du vand ( og hvor meget ? )

Hvor gammelt er dit osmose anlæg (TDS for høj)?

Et umiddelbart skud ville være - 5 ml Ca og + 5 ml kH væske og se hvad der sker over en uge.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

1: Fuld balling med tre dunke Ca, kH og mineralfrit salt fra Aquafair
2: Ikke skiftet mærke
3: skifter 2o liter om ugen
TDS siger nul - membran er 3 måneder gammel- ligeså forfiltre samt silikatfiltrene

Kun 5 ml Ca og kH ? er det virkelig nok????
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Hvor gamle er testsættene? Det kunne jo være der fejlen lå?!
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Clauslh »

Jerslev skrev:1: Fuld balling med tre dunke Ca, kH og mineralfrit salt fra Aquafair
2: Ikke skiftet mærke
3: skifter 2o liter om ugen
TDS siger nul - membran er 3 måneder gammel- ligeså forfiltre samt silikatfiltrene

Kun 5 ml Ca og kH ? er det virkelig nok????
Ok så er det ihvertfald udelukket :y men som martin skriver testsæt?
Min erfaring er ihvertfaldt at små ændring i doser kan have en rimelig effekt (det er næsten ~7% du ændre den ved 5 ml)
men for at være sikker er det en god ide at man måle tit for ikke at ramme forbi.

Ellers forslår AquaCalculator det der er vist nedenfor. Men igen hellere måle engang for meget end for lidt
ScreenHunter_01 Apr. 07 11.06.gif
Men ellers som du er inde på kan den øgede besætning have indflydelse da dine dosering var tilpasset til besætningen (bioload).
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Synes selv, det er meget underligt. Testsættende - Salifert udløber begge 2013, men skulle måskew købe nogle nye.
Vil prøve at tilsætte de angivne mænder natriumhydrogenkarbonat og så se, hvad der sker.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Lidt off topic, nogen der ved hvorfor der er udløbsdatoer på testsættene? Hvad er det er kan blive for gammelt ?
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup

Indlæg af MAKRRO »

Nu spørger jeg bare - og kan godt være jeg er helt helt blank og fatter meget lidt af kemi. Og jeg har ikke sat mig ind i Balling metoden, men hvad med Mg? Eller er det underforstået at den er iorden når man kører Balling? Og hvordan er din PH værdi?

Igen - sorry hvis det er et meget dumt spørgsmål, men der var/er ingen der har nævnt Mg :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Hougaard skrev:Lidt off topic, nogen der ved hvorfor der er udløbsdatoer på testsættene? Hvad er det er kan blive for gammelt ?
Ikke fordi jeg ved det, men kunne det have noget at gøre med de væsker der skal reagere med hinanden aftager i styrker over tid.
Efter åbning må det jo være noget med kontakt til luften.

Ja det er rigtig videnskabeligt anskuet :W :biggrin:
MVH
Martin
8370 Hadsten
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Mg tilsætter jeg ikke via Balling men manuelt derudover, men siden jeg har skiftewt vand regelmæssigt og benyttet sporstoffer har min mg, fx ikke været et problem - den ligger konstant på 1500 - højt, men det er for at undgå visse algetyper så som bryopsis.
Brugeravatar
Clauslh
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Clauslh »

Jerslev skrev:Synes selv, det er meget underligt. Testsættende - Salifert udløber begge 2013, men skulle måskew købe nogle nye.
Ja det er noget sjovt noget balling hvis det begynder at drille... Kæmper selv med at øge kH (de andre værdier er stabile)....
Nogen gange er der nok ikke den gyldne forklaring på alt :dizzy: ... Dog kan der være sket en ændring i forbrug skyldte ændret bioload, flere eller mindre koraller eller ligende. Men dette er kun et kvalificeret gæt :Peace:
Men tror næsten det bedste råd er at få værdier tilbage på plads (og evt. lukke for Ca blandig indtil den er tilbage på plads) og prøve at finde den "nye" indstilling.
Håber det har været til lidt hjælp, men ved godt det er lidt belastende at skulle finde de nye dosering når man har haft noget der har fungeret godt.
Men :h
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Har selv på fornemmelsen, at det kan skyldes en ændring i bioload - indsatte 5 Decoraer, hvoraf en nu er død, men i begyndelsen med nye fisk fodrer man jo en del for at få dem i god kondition - det er den eneste forklaring, jeg kan finde, men har aldrig hørt eller læst, at bioload kunne have indvirkning på Balling - ved andre noget mere om det??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ikke fordi det har noget med tråden om Balling at gøre, men jeg håber du kender N. decora
"Sobald die Tiere erwachsen sind kann es sein das ein Tier das andere verjagt und damit dem Tode weiht. Kommt in Tiefen von 25 - 70 Metern vor."
N. magnifica er ikke meget bedre, har selv haft 2 som levede som et par i et par år.

Det er helt misvisende når man hos forhandleren ser dem stå i en flok.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Fuldstændig enig med Carsten, decora lever i par i naturen.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

så tror jeg, jeg har fået styr på, hvorfor mine værdier er gået i udu.
Skiftede for et par måneder siden til set andet salrtmærke - saltvndsbutikkens, og nu har jeg målt Ca mængden i den frisklavede saltvandsopløsnng til vandskifte til over 500 - densitet 0, 26 kan det virkelig være rigtigt, at der er så stor forskel på saltblandinger
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"