VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
udu i Balling - og hvad gør man så?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
udu i Balling - og hvad gør man så?
Skal lige have et par råd.
Har i to år kørt med Balling uden problemer - kH omkring 9 og Ca omkring 450
Pludselig på under en måned er værdierne gået ad H... til kH på 7,4 om eftermiddagen og Ca på over 500
Har forsøgt at tilføre ekstra natriumhydrogenkarbonat fra dunken og kan hæve kh, men den holder til dagen efter - hævede igår fra 6,4 til 10 (over nogle timer) og idag er kH nede på 7,4 , Ca er den samme
Bruger doseringsanlæg (Grotech og har kontrolleret, at pumperme giver lige meget ved at kontrollere mængden af væske via manuel betjening på tid.
Spørgsmål: Hvilke tiltag vil I foreslå for at få værdierne på plads, bortset fra at starte hele baduljen forfra? Har foreløbig forsøgt med at reducere væskemængden med samme mængde for at få Ca lidt ned og dermed kH op og har samtidig doseret lidt ekstra med nat.hyd. karbonat manuelt som nævnt for at holde kH oppe
Til orientering har jeg det sidste halve år tilsat 75 ml/dag fordelt over 6 gange/dunk, akvariet er på 250 plus sump (60 liter), 60 kg LS, ca 8 stenkoraller. Ingen kalkreaktor eller kalkmixer, men fosfatfilter
Eneste nye, der måske kan have medvirket til at vælte værdierne er, at jeg har fået 4 nye små Decoraer, hvorfor jeg fodrer lidt mere, end jeg hidtil har gjort - kan det have en betydning?
På forhånd tak
Har i to år kørt med Balling uden problemer - kH omkring 9 og Ca omkring 450
Pludselig på under en måned er værdierne gået ad H... til kH på 7,4 om eftermiddagen og Ca på over 500
Har forsøgt at tilføre ekstra natriumhydrogenkarbonat fra dunken og kan hæve kh, men den holder til dagen efter - hævede igår fra 6,4 til 10 (over nogle timer) og idag er kH nede på 7,4 , Ca er den samme
Bruger doseringsanlæg (Grotech og har kontrolleret, at pumperme giver lige meget ved at kontrollere mængden af væske via manuel betjening på tid.
Spørgsmål: Hvilke tiltag vil I foreslå for at få værdierne på plads, bortset fra at starte hele baduljen forfra? Har foreløbig forsøgt med at reducere væskemængden med samme mængde for at få Ca lidt ned og dermed kH op og har samtidig doseret lidt ekstra med nat.hyd. karbonat manuelt som nævnt for at holde kH oppe
Til orientering har jeg det sidste halve år tilsat 75 ml/dag fordelt over 6 gange/dunk, akvariet er på 250 plus sump (60 liter), 60 kg LS, ca 8 stenkoraller. Ingen kalkreaktor eller kalkmixer, men fosfatfilter
Eneste nye, der måske kan have medvirket til at vælte værdierne er, at jeg har fået 4 nye små Decoraer, hvorfor jeg fodrer lidt mere, end jeg hidtil har gjort - kan det have en betydning?
På forhånd tak
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: udu i Balling - og hvad gør man så?
Har du ændret noget i din koralbestand ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
nej.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Hej
Lige et par uddybende spørgsmål
Er det fuld Balling eller light?
Har du skiftet mærke / lev. af balling salte
Hvor tit skifter du vand ( og hvor meget ? )
Hvor gammelt er dit osmose anlæg (TDS for høj)?
Et umiddelbart skud ville være - 5 ml Ca og + 5 ml kH væske og se hvad der sker over en uge.
Lige et par uddybende spørgsmål
Er det fuld Balling eller light?
Har du skiftet mærke / lev. af balling salte
Hvor tit skifter du vand ( og hvor meget ? )
Hvor gammelt er dit osmose anlæg (TDS for høj)?
Et umiddelbart skud ville være - 5 ml Ca og + 5 ml kH væske og se hvad der sker over en uge.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
1: Fuld balling med tre dunke Ca, kH og mineralfrit salt fra Aquafair
2: Ikke skiftet mærke
3: skifter 2o liter om ugen
TDS siger nul - membran er 3 måneder gammel- ligeså forfiltre samt silikatfiltrene
Kun 5 ml Ca og kH ? er det virkelig nok????
TDS siger nul - membran er 3 måneder gammel- ligeså forfiltre samt silikatfiltrene
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Hvor gamle er testsættene? Det kunne jo være der fejlen lå?!
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ok så er det ihvertfald udelukketJerslev skrev:1: Fuld balling med tre dunke Ca, kH og mineralfrit salt fra Aquafair

Min erfaring er ihvertfaldt at små ændring i doser kan have en rimelig effekt (det er næsten ~7% du ændre den ved 5 ml)
men for at være sikker er det en god ide at man måle tit for ikke at ramme forbi.
Ellers forslår AquaCalculator det der er vist nedenfor. Men igen hellere måle engang for meget end for lidt
Men ellers som du er inde på kan den øgede besætning have indflydelse da dine dosering var tilpasset til besætningen (bioload).
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Synes selv, det er meget underligt. Testsættende - Salifert udløber begge 2013, men skulle måskew købe nogle nye.
Vil prøve at tilsætte de angivne mænder natriumhydrogenkarbonat og så se, hvad der sker.
Vil prøve at tilsætte de angivne mænder natriumhydrogenkarbonat og så se, hvad der sker.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Lidt off topic, nogen der ved hvorfor der er udløbsdatoer på testsættene? Hvad er det er kan blive for gammelt ?
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Nu spørger jeg bare - og kan godt være jeg er helt helt blank og fatter meget lidt af kemi. Og jeg har ikke sat mig ind i Balling metoden, men hvad med Mg? Eller er det underforstået at den er iorden når man kører Balling? Og hvordan er din PH værdi?
Igen - sorry hvis det er et meget dumt spørgsmål, men der var/er ingen der har nævnt Mg
Igen - sorry hvis det er et meget dumt spørgsmål, men der var/er ingen der har nævnt Mg

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Ikke fordi jeg ved det, men kunne det have noget at gøre med de væsker der skal reagere med hinanden aftager i styrker over tid.Hougaard skrev:Lidt off topic, nogen der ved hvorfor der er udløbsdatoer på testsættene? Hvad er det er kan blive for gammelt ?
Efter åbning må det jo være noget med kontakt til luften.
Ja det er rigtig videnskabeligt anskuet

MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Mg tilsætter jeg ikke via Balling men manuelt derudover, men siden jeg har skiftewt vand regelmæssigt og benyttet sporstoffer har min mg, fx ikke været et problem - den ligger konstant på 1500 - højt, men det er for at undgå visse algetyper så som bryopsis.
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ja det er noget sjovt noget balling hvis det begynder at drille... Kæmper selv med at øge kH (de andre værdier er stabile)....Jerslev skrev:Synes selv, det er meget underligt. Testsættende - Salifert udløber begge 2013, men skulle måskew købe nogle nye.
Nogen gange er der nok ikke den gyldne forklaring på alt

Men tror næsten det bedste råd er at få værdier tilbage på plads (og evt. lukke for Ca blandig indtil den er tilbage på plads) og prøve at finde den "nye" indstilling.
Håber det har været til lidt hjælp, men ved godt det er lidt belastende at skulle finde de nye dosering når man har haft noget der har fungeret godt.
Men

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har selv på fornemmelsen, at det kan skyldes en ændring i bioload - indsatte 5 Decoraer, hvoraf en nu er død, men i begyndelsen med nye fisk fodrer man jo en del for at få dem i god kondition - det er den eneste forklaring, jeg kan finde, men har aldrig hørt eller læst, at bioload kunne have indvirkning på Balling - ved andre noget mere om det??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke fordi det har noget med tråden om Balling at gøre, men jeg håber du kender N. decora
"Sobald die Tiere erwachsen sind kann es sein das ein Tier das andere verjagt und damit dem Tode weiht. Kommt in Tiefen von 25 - 70 Metern vor."
N. magnifica er ikke meget bedre, har selv haft 2 som levede som et par i et par år.
Det er helt misvisende når man hos forhandleren ser dem stå i en flok.
"Sobald die Tiere erwachsen sind kann es sein das ein Tier das andere verjagt und damit dem Tode weiht. Kommt in Tiefen von 25 - 70 Metern vor."
N. magnifica er ikke meget bedre, har selv haft 2 som levede som et par i et par år.
Det er helt misvisende når man hos forhandleren ser dem stå i en flok.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Fuldstændig enig med Carsten, decora lever i par i naturen.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
så tror jeg, jeg har fået styr på, hvorfor mine værdier er gået i udu.
Skiftede for et par måneder siden til set andet salrtmærke - saltvndsbutikkens, og nu har jeg målt Ca mængden i den frisklavede saltvandsopløsnng til vandskifte til over 500 - densitet 0, 26 kan det virkelig være rigtigt, at der er så stor forskel på saltblandinger
Skiftede for et par måneder siden til set andet salrtmærke - saltvndsbutikkens, og nu har jeg målt Ca mængden i den frisklavede saltvandsopløsnng til vandskifte til over 500 - densitet 0, 26 kan det virkelig være rigtigt, at der er så stor forskel på saltblandinger