Hejsa,
Håber i bliver lige så glade for det som jeg har været.
Mht opstarten, så er min holdning også at hvis i får nye sten (fra en butik), så brug bare hanevand, der er så meget skidt i friske sten, at det der er i vandet, er ingenting i forhold til. Fordampet vand vil jeg til hver en tid erstatte med osmose vand. Der fordampede vel omkring 1-3 liter i døgnet hos mig. Det svingede meget
I vil få et højere kalkindhold (og sikkert andre mineraler) af hanevand, men det tror jeg nu ikk der sker noget ved.
Er enig i at der ikke sker noget ved og blande salt mærker (Specielt ikke under opstarten) og lad saltvandet stå og "gasse" af inden i hælder levende sten i. Husk også at temperaturen ikke må være for lav og saliniteten skal være på plads.. Ingen grund til at slå mere ihjel i stenene end højst nødvendigt.
Jeg bruger selv en Flyder fra AquaMedic - Overvejede et refraktometer, men Har læst et par skræk historier om billige refraktometre som målte helt i skoven og droppede den ide for nu... Der er vist linket til en artikel om emnet her på forum.. Kan ikke lige huske hvor den er?
Det vigtigste med en flyder er at man måler et sted hvor der ingen strøm er og lige finde ud af hvor meget den svinger ved forskellige temperaturer. Lav eventuelt en kontrol måling der hvor du køber den?
Mht at købe ind ved klovnfiskens fødselsdag. Så vil jeg som nævnt ikke købe levende for hele opsparingen den dag - Det kan i gøre næste år

- Hvis i tager chancen med nogle blødkoraller, polypper el lignende. Skal i som udgangspunkt regne med at de går tabt og at i forlænger indkøringen unødvendigt. Fisk ville jeg under ingen omstændigheder sætte i efter 14 dage. Som jeg tror jeg sagde 100 gange i går, men som ikke kan siges for tit
tålmodighed er så langt det vigtigste i denne her hobby Jeg har også måttet bide mig selv i fingrene for ikke at hælde levende i for tidligt.. Er meget overbevist om at det er en af grundene til jeg ikke har haft de voldsomme problemer endnu.
Og selvom alt pånær bundlag i mit nye akvarie kommer fra det gamle og at jeg brugte 95% osmose vand til opfyldningen, er jeg langt fra sikker på at jeg køber fisk til klovnfiskens fødselsdag. Selvom jeg har 500+ liter vand som skriger på lidt flere fisk

- Det kommer helt an på hvordan mine målinger er og om der er alge angreb.. Hvis der er alge angreb køber jeg intet udover måske et par algeædere.. Og det uanset målingerne..
Det første levende bør være nogle snegle og eventuelt eremitkrabber når man er godt inde i grønalgefasen (Krabber skal man lige overveje om man gider have i bajlen)... Hugo kan måske komme i efter en månedstid.. Når grønalgerne har toppet deres vækst..
Jeg ville købe 15kg salt eller mere (Tropic Marin Pro er en af de lettere at opløse).. Så er der både nok til den første fyldning og eventuelle vandskift senere hen.
Mht stenene så er langt det vigtigste at de er porøse og flotte, livet skal nok komme - Specielt hvis man får en sten eller to fra et godt indkørt akvarie.
MVh
Henrik