Så fik vi vores saltvandsakvarium :D

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Så fik vi vores saltvandsakvarium :D

Indlæg af elisabethen »

Igår var så dagen, hvor vi overtog Musikers 250 liters med sump.
Tak til ham! Jeg var desværre selv på job, så jeg gik glip af fornøjelse med at sætte teknikken sammen etc... Og mange af mine spørgsmål blev måske også besvaret igår, men nu spørger jeg alligevel :D

Pt. står akvariet og kører med fersk postevand - bare for at vi hurtigt kunne se, hvordan teknikken virkede etc.

Planen er følgende:
- Osmosevandet pipler løs i en regnvandstønde ude på badeværelset. Der kan være 200 liter vand i.
- Regner med at gøre akvariet rent her i aften, og så tømme ferskvandet ud.
- Blande salt i de første 200 L RO-vand, fylder det på baljen, evt med en lille cirkulationspumpe.
- Lave det resterende RO-vand i løbet af natten, og helde det i pytten imorgen eller onsdag.
- Onsdag shopper vi levende sten (20-25 kg passende?) og sand :) Har fået indtryk af, at dyrt levende sand er penge ud af vinduet.. Hvad siger I? Og bor der evt. en akvarist i nærheden (Kbh NV), hvor vi kan låne lidt indkørt sand til at pode med?

Og så skal vi vel ellers bare vente, måle, vente, måle og vente noget mere? Og køre de der algerfaser igennem, ikke sandt?

Klovnfisken har jo fødselsdag d. 17. med en masse gode tilbud. Ville det være forsvarligt at købe noget som helst at putte i akvariet allerede der? Hugo? Skiveanemoner?

Skal der være lys på imens der kun er levende sten i pytten?

Flere spørgsmål følger sikkert :)

Vh Elisabeth
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Så fik vi vores saltvandsakvarium :D

Indlæg af Hyldager »

Jamen tillykke med det. :D

Ja, når du har fået vand i, kan du sætte sten i med det samme.

Og som du selv siger, vente og måle. Tålmodighed er en dyd, og du behøver ikke måle hver eneste dag.

Angående d. 17 afhænger det helt af dine vandværdier, og hvor langt du er i algefasen. Og det afhænger meget af hvor indkørte dine sten er. Generelt så siger man at jo mere indkørte sten, og hurtigere er algefasen overstået. Og den kan variere meget. Jeg havde personligt ingen grønne alger overhovedet.

Du skal have lys over imens der kun er sten i. Der skal jo være noget til at holde gang i algeprocessen, og den sker noget hurtigere med lys.

Held og lykke med det. :GO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Tillykke!

Vent lige til alt salt er helt opløst og har stået en 24 timer og afdunstet :)

Du burde godt kunne sætte lidt skiver i og sådan den 17. Vent med hugoen.

Mvh, Jakob
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Tak skal I have :)

Vi har fået noget red sea salt med... Så vidt jeg kan se, forhandler akvarieudstyr det ikke (iflg. hjemmesiden). Kan det købes hos klovnfisken eller decocean? Gider ikke køre forgæves :D

Og så må jeg også hellere shoppe testsæt og saltmåler snart :)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Det kan ikke betale sig at du smider osmose vand i baljen under indkørings fasen, så fremt du køber sten som ikke er afgasset, efter min menning.

Og køber i sten som ikke er afgasset, så vent med at smide noget levende i jeres akvarium indtil nitrit er nul, lad den stå og modne stille og roligt, jo mere tålmodighed i udviser jeg bedre resultat over sigt.

Jo billigere da i ikke mister tingende
Senest rettet af ronny.w man 5. jan 2009 12:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Du behøver skam ikke bruge samme type salt. Bare brug alt dit Red Sea og køb noget nyt et sted af et vilkårligt mærke.

Men saltmåleren er jo et must! Jeg vil personligt anbefale et refraktometer fra start, selvom det nok koster lidt mere end andre typer målere.

Dog kan du sagtens blande det til at starte med ved at veje saltet, hvis du kender den totale vandmængde i systemet.
Senest rettet af Stefan man 5. jan 2009 12:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Red sea salt er 38,2 Gram pr. liter for en salt koncentraton på 1,024 ved 24 grader
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Nå, så blev man lige lidt forvirret :D

Mht. vandet...
Hvis vi så starter med postevand + salt, går man så bare med tiden over til RO-vand ved at erstatte fordampet vand med RO-vand eller hvodden?

Saltmængde... 38g pr liter vand... Hurtig hovedregning... ~ 100 g pr 3 liter vand, ~ 1kg salt pr 30 liter vand, ~ 8 kg til 250 liter, og så skal der lægges til for sumpen, og trækkes fra hvad sten osv. fylder. Jeg gider ikke tage ud og købe mere salt, og så komme hjem med alt for lidt ;)
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Velkommen til vores spændende hobby! :)

Det hele lyder godt. Husk massere af billeder (selvom vi har set akvariet før). Der findes jo ikke to ens akvarier og det er altid spændende at følge et nyt! Det vil også være lettere for os at svare på eventuelle tvivlspørgsmål hvis du har godt med billeder!

Jeg vil tro at Klovnfisken forhandler Red sea salt. Men har ingen idé om det. Prøv evt. at ring der til!

Jeg vil anbefale, som Stefan siger, at du køber et refraktometer. Flyde målerne er simpelthen, efter min mening, ikke gode nok! Det er penge godt givet ud, at du er sikker på at din salt balance er i orden!
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

25 kilo salt holder som hoved regl til 750 liter vand. Og jeg ville bare bruge alm. poste vand i indkørings fasen også spæde til efter et par mdr. med RO ikke før.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hejsa,
Håber i bliver lige så glade for det som jeg har været.
Mht opstarten, så er min holdning også at hvis i får nye sten (fra en butik), så brug bare hanevand, der er så meget skidt i friske sten, at det der er i vandet, er ingenting i forhold til. Fordampet vand vil jeg til hver en tid erstatte med osmose vand. Der fordampede vel omkring 1-3 liter i døgnet hos mig. Det svingede meget

I vil få et højere kalkindhold (og sikkert andre mineraler) af hanevand, men det tror jeg nu ikk der sker noget ved.

Er enig i at der ikke sker noget ved og blande salt mærker (Specielt ikke under opstarten) og lad saltvandet stå og "gasse" af inden i hælder levende sten i. Husk også at temperaturen ikke må være for lav og saliniteten skal være på plads.. Ingen grund til at slå mere ihjel i stenene end højst nødvendigt.

Jeg bruger selv en Flyder fra AquaMedic - Overvejede et refraktometer, men Har læst et par skræk historier om billige refraktometre som målte helt i skoven og droppede den ide for nu... Der er vist linket til en artikel om emnet her på forum.. Kan ikke lige huske hvor den er?

Det vigtigste med en flyder er at man måler et sted hvor der ingen strøm er og lige finde ud af hvor meget den svinger ved forskellige temperaturer. Lav eventuelt en kontrol måling der hvor du køber den?

Mht at købe ind ved klovnfiskens fødselsdag. Så vil jeg som nævnt ikke købe levende for hele opsparingen den dag - Det kan i gøre næste år ;) - Hvis i tager chancen med nogle blødkoraller, polypper el lignende. Skal i som udgangspunkt regne med at de går tabt og at i forlænger indkøringen unødvendigt. Fisk ville jeg under ingen omstændigheder sætte i efter 14 dage. Som jeg tror jeg sagde 100 gange i går, men som ikke kan siges for tit tålmodighed er så langt det vigtigste i denne her hobby Jeg har også måttet bide mig selv i fingrene for ikke at hælde levende i for tidligt.. Er meget overbevist om at det er en af grundene til jeg ikke har haft de voldsomme problemer endnu.

Og selvom alt pånær bundlag i mit nye akvarie kommer fra det gamle og at jeg brugte 95% osmose vand til opfyldningen, er jeg langt fra sikker på at jeg køber fisk til klovnfiskens fødselsdag. Selvom jeg har 500+ liter vand som skriger på lidt flere fisk ;) - Det kommer helt an på hvordan mine målinger er og om der er alge angreb.. Hvis der er alge angreb køber jeg intet udover måske et par algeædere.. Og det uanset målingerne..

Det første levende bør være nogle snegle og eventuelt eremitkrabber når man er godt inde i grønalgefasen (Krabber skal man lige overveje om man gider have i bajlen)... Hugo kan måske komme i efter en månedstid.. Når grønalgerne har toppet deres vækst..
Jeg ville købe 15kg salt eller mere (Tropic Marin Pro er en af de lettere at opløse).. Så er der både nok til den første fyldning og eventuelle vandskift senere hen.

Mht stenene så er langt det vigtigste at de er porøse og flotte, livet skal nok komme - Specielt hvis man får en sten eller to fra et godt indkørt akvarie.

MVh
Henrik
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Tillykke med jeres nye akvarium!

Jeg ville, som Musiker også anbefaler, bare købe en flydevægt, og afprøve den i butikken. Uanset om den viser forkert, vil den jo være OK, hvis I bare lader den vise det samme som i butikken.

M.h.t. dyr, ville jeg begrænse mig til at benytte det gode tilbud der er på snegle og eremitkrebs, hvis der er nogle tilbage efter at jeg har været der!
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Igen, tak for jeres svar.

Mht. vandet tror jeg, at det bliver en kombi. Vi bruger de knap 200 liter osmosevand, som vi allerede har lavet (ellers står det jo bare dér og glor) og supplerer med hanevand. Det kan man vel godt?
Ham inde i Klovnfisken sagde, at de ikke brugte osmosevand i deres egne akvarier, såeh... :)
Vi bruger det red sea salt, der fulgte med, og har idag købt nogle kilo salt ekstra hos Klovnfisken, så der skulle være nok til opstarten. Har også købt sådan en flyder saltmåler... Har altså læst og hørt, at de skulle være ok, så længe man får fat i en af glas og ikke plastik.

Regner med, at der så kommer saltvand i akvariet i aften, og så levende sten fra akvarieudstyr på onsdag. Og så væbner vi os ellers med tålmodighed :)

Er udmærket godt klar over, at der ikke kan komme fisk i omkring klovnfiskens fødselsdag, men hvis værdierne ser fornuftige ud, kan det være at vi tager chancen med lidt skiveanemoner el. lignende :)
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Hov...

Der fulgte hvis ikke varmelegeme med akvariet. Kan vi godt bare bruge et akvastabil el. jäger varmelegeme, der egentlig er indkøbt til ferskvand?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

elisabethen skrev:Hov...

Der fulgte hvis ikke varmelegeme med akvariet. Kan vi godt bare bruge et akvastabil el. jäger varmelegeme, der egentlig er indkøbt til ferskvand?
Jepper, men spørgsmålet er om du for behov....

Jeg har aldrig brugt varmelegme i mit akvarie, det kan godt være at man måske for en lidt mere stabil temp med varmelegme men jeg kan ikke se nogen problemer med koraller og andet på den varierende temp.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Og hjertelig tillykke med jeres første saltvandsakvarie :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Varmelegmet kommer ikke til at køre ret meget.. Men lige til at få varmet vandet op første gang er det fint med et fra gemmeren..
Sørg for at være omhyggelige med at vælge de levende sten.. Som nævnt så syntes jeg godt nok ikke dem jeg har set ved Akvarieudstyr har været særlig gode (tunge flade sten).. I det lange løb vil det ikke betyde noget om der kommer sten i Onsdag, fredag eller lørdag...
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Klovnfisken får først sten hjem i uge 3 eller 4, og så længe kan vi altså ikke vente ;)
Vi står på hovedet i de levende sten hos akvarieudstyr på onsdag og ser hvad vi kan finde...
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Er der ikke nogle private sten til salg, i nærheden af jer, mener jeg så en der havde her i weekenden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Lord Mike skrev:
elisabethen skrev:Hov...

Jepper, men spørgsmålet er om du for behov....

Jeg har aldrig brugt varmelegme i mit akvarie, det kan godt være at man måske for en lidt mere stabil temp med varmelegme men jeg kan ikke se nogen problemer med koraller og andet på den varierende temp.
Man kan jo så også sige at den varierende temp. er mere naturlig end at der konstant er ex. 25C døgnet rundt :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

elisabethen skrev:Klovnfisken får først sten hjem i uge 3 eller 4, og så længe kan vi altså ikke vente ;)
Vi står på hovedet i de levende sten hos akvarieudstyr på onsdag og ser hvad vi kan finde...
Vil anbefale jer nogen brugte her inde fra..

Jeg fyldte mit 130L op med sten fra Akvarieudstyr, og kors nogen kedelige sten..

Kedelige at se på, kedelige at indkøre osv osv..

Efter min mening er der mere ved at få fat i nogen rigtigt godt indkørte, de er både pænere, og formentlig hurtigere indkørt også :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hvis Han$en lige har købt sten i Akvarieudstyr, lyder det ikke meget bedre end for et år siden..
Vær forbandet kritisk med hensyn til hvilke sten i vælger! Lad være med og tage dem bare for at komme på XX kg.. I vil fortryde det..
Hvis i kan finde indkørte ville i hurtigere komme over algefasen og de er billigere. I kan uanset om stenene er friske eller indkørte med fordel skylle dem grundigt i saltvand inden i plumper dem i bajlen..
Jeg dyppede mine gamle i en tønde med vand og skrubbede dem med en opvaskebørsten inden jeg kom dem over i den nye bajle - Tror det var godt givet ud.. Vandet var temmelig snavset bagefter, hehe.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Decocean har et ret godt udvalg af indkørte levende sten. Der er ikke det voldsomme liv på dem, men de er gode til at få startet akvariet op i en fart, uden at skulle gennem de store bølger af nitrit/nitrat.
De har også en del brugte Reef ceramic moduler, som allerede er aktive, og som er rigtig gode til at placere i kanterne eller omkring en overløbskasse.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Decocean har bare sådan nogle irriterende åbningstider. Ved du hvad deres sten koster, Kim?

Nå, igår blev der heldt saltvand i pytten... 200 L osmosevand og hanevand for resten. Saliniteten er vist lige til laveste, så må ud og købe en sjat salt mere imorgen. Havde nemlig ikke helt købt nok :)

Men nu står cirkulationspumpen ellers og rører rundt, og skummeren er igang... Vi skulle lige justere den en hel del. Den opfører sig, som ventet, en del anerledes med salt end ferskvand.

Hvad er passende salinitet og temp? 1.025 og 26grader, eller deromkring?

Skal lige have strøm på kameraet.. så kommer der billeder :)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Mht skummeren.. Så justere den, så skummet står lidt lavt her i starten, Specielt hvis i ikke er hjemme til at holde øje med den efter justeringen. Jeg har et par gange lavet en justering lige inden jeg tog hjemmefra med det resultat at den havde fyldt koppen og stod og spruttede til alle sider da jeg kom tilbage.
Min nye skummer har samme opførsel. Skumhøjden variere en del henover dagen og når jeg fodre etc..

/Henrik
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Koralshoppen »

Hey

Tillykke med jeres akv!
Vil bare lige minde jer om, at et varmelegeme jo også er en sikkerhed. Hvis man nu skulle glemme at lukke et vindue, som en anden uheldig akvarist her fra siden, der desværre mistede alt pga. en for lav temperatur.
Jeg vil mene at de 100,- kroner for et varmelegeme er givet godt ud. Som der tidligere er skrevet i tråden, vil det ikke være tændt ret tit, men alligevel give en mere stabil temperatur og en god sikkerhed for at temperaturen ikke falder under f.eks. 24 grader.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

At vente 1 uge eller 2 på levende sten fra en privat kan spare jer flere mdr. på et flot akv.

Der bliver solgt LS hele tiden her inde om så du skal købe 10 kilo det ene sted og 15 kilo det andet er jo kun posetiv. Jeg vil ikke skylle dem i færskvand hvis de kommer fra et privat akv.
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Vi har ikke bil, så det er lidt problematisk at skulle købe brugte sten... selvom det selvfølgelig ville være bedst.

Mht. tålmodighed så kommer det til at give sig selv... Økonomien er mere end stram i denne måned og den næste, så akvariet får lov til at passe sig selv længe før vi får råd til dyre koraller og fisk :)

Har hyret svigerfar til imorgen, så der tager vi ud i akvarieudstyr og kigger på sagerne. Med mindre det ser ud helt af H til, slår vi nok til.

Musiker: Hmmm, ja der var vistnok lidt vand på gulvet imorges fordi kæresten havde pillet ved skummeren før han gik i seng :D
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg har lige været hos Decocean, og må rette mine oplysninger. Der har været en forbi og købe det meste, så indtil videre, er udvalget i Decocean også ret beskedent.
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17

Indlæg af elisabethen »

Update:
Det viste sig så, at vi ikke havde nok salt alligevel.
Er der nogen, der kan regne ud cirkus hvor meget salt vi skal bruge til 250L + 60L sump for at få saliniteten fra 1,021 til 1,025 (eller hvilket koncentrationen der nu er den bedste)?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"