Bundlag

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mike-her
Reactions:

Bundlag

Indlæg af Mike-her »

Nu har jeg godtnok surfet længe rundt i forummet uden rigtig at finde noget egentligt svar på mit spørgsmål. Derfor tillader jeg mig nu at tilføje endnu en tråd vedr. bundlag til forummet :)

Koralgrus, levende bundlag, biltema's sandblæsersand til 44,90 for 25kg - Hvad bør jeg vælge?

I april starter jeg mit første saltvandsakvarie op. Og til det mangler jeg efterhånden kun et bundlag for at gøre de forberedende øvelser. I alle mine ferskvandsakvarier bruger jeg det omtalte sandblæsersand og det fungerer rigtig rigtig fint. Men jeg begynder efterhånden at tvivle på at det egner sig til saltvand, eftersom det grus der sælges til saltvandsakvarier koster 2-300kr for en pose med 9 kilo i. Jeg har overvejet lidt tanken om at det kan være saltvandsgrus er tungere, hvilket måske kunne være en god ide til et akvarie med en vandcirkulation der er 5-10 gange større end hvad man er vant til i et ferskvandsakvarie, idet alm. ferskvandssand måske alt for let ville blive samlet i store bunker rundt omkring i akvariet.

Et levende bundlag?! Det lyder sykt, men jeg kan forstå at det gavner den samlede filterkultur og at det kan have en positiv virkning på akvariets indkøringstid, men sagtens kan undværes i et alm. saltvandsakvarie.

Jeg foretrækker sand eller meget, meget finkornet grus. Så hvad bør en fyr som mig vælge? :)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

bundlaget bliver levende i dit akvarie under alle omstændigheder på et tidspunkt hvis det kører ordentligt. du bør vælge koralsand som fåes meget fint og det er også naturligt hvidt.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

koralsand/grus, kan indeholde store mængder af phosfat, men er som regel egnet. Sandblæsnings sand er grundet det ukendte indhold ikke egnet, det må ikke indeholde nogen former for metal eller mange andre stoffer. Det billigste er koralgrus, men der findes meget forskelligt, og nej, det er ikke tungere!
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
RNH
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af RNH »

Enig med seier.

Det koster nok 2 - 300 kr for en lille pose men du skal jo heller ikke have samme mængde i, som man ofte har i ferskvand.

Du kan jo også nemt starte op uden sand og tilføre det senere.

Ps held og lykke med det og lad os endelig følge projektet helst med mange billeder.
Mike-her
Reactions:

Indlæg af Mike-her »

seier: jeg bør altså vælge koralsand fordi det er pænt? :)

Ronny: er sandblæsersand ikke omtrent lige så uegnet i saltvandsakvarier som det er i ferskvand? :s i ferskvandsakvarier foretrækker jeg at bruge sandblæsersand fremfor andet sand idet det er næsten 100% rent og ikke tilgrumser akvariet. der kan dog være en smule ler i, men det er ikke meget.

hvis det skal blive koralgrus, hvad for noget kan i så anbefale? og hvor meget skal jeg ca. bruge til et 54L akvarie?
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Mike-her skrev:seier: jeg bør altså vælge koralsand fordi det er pænt? :)

Ronny: er sandblæsersand ikke omtrent lige så uegnet i saltvandsakvarier som det er i ferskvand?
Nej, ikke fordi det er pænt, men fordi det er trælst at få ødelagt koraller til x tusinde kroner, fordi ens sand muligvis har indeholdt div. mineraler / metaller, som kan tage livet af dine koraller.

I ferskvand bruger mange jo fx. også lavasten - prøv du at smide sådan et par stykker i din balje, og så tror jeg hurtigt du vil kunne konstatere at det ikke er nogen særlig god idé, når først dine koraller begynder at sygne hen.

Mht. hvilket koralsand / grus du skal købe, ja så er det primært en smagssag, så der må være op til dig selv at vurdere.
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Og så afgiver koralgrus/sand kalk til vandet, det sker ikke med sandblæsningssand.
Mike-her
Reactions:

Indlæg af Mike-her »

okay, så sandblæsersand og saltvand KAN være en dårlig kombination. så må jeg hellere investere et par hundrede i noget ordentligt bundlag.

men er det bare en smagssag? får jeg nogen ekstra effekt ud at købe det ene fremfor det andet? hvis jeg køber det billigste billige koralgrus jeg kan finde, har det så nogen ulemper fremfor noget der er dyrere? :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

I groft grus, flader alle urenheder ned mellem stenene, i fint sand, ligger det ovenpå. Umiddelbart sert det renere ud med groftgrus, og mere snavset med fint, men affaldet er der alligevel, om man kan se det eller ej. Visse fisk f.eks gylter graver sig ned, og der det bedst med fint snd.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Glem alt om sandblæsnings sand!!!!

Køb en form for koral grus, Jeg vil selv anbefale størrelsen 2-3 mm, Men jeg kan ikke på nogen måde argumentere hvorfor det skal være 2-3 mm anden end jeg selv bruger det og sys det er det flotteste
Mike-her
Reactions:

Indlæg af Mike-her »

Okay, jeg finder mig noget koralgrus som jeg synes er pænt og så må det være det.

Tak for alle jeres svar. :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"