Regler og Retningslinjer Læs her

Seniorreefer’s Reef - 2025/2026

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1032
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Seniorreefer’s Reef - 2025/2026

Indlæg af Seniorreefer »

AcroReefer skrev: tirs 12. maj 2026 22:20
Seniorreefer skrev: tirs 12. maj 2026 18:54 Flot tenius er ved at være tilfreds med mit vand,lys og flow.

Spændende om 3 måneder hvordan den har fået meget mere vækst, men skyder pænt fra siden.
IMG_1927.jpegIMG_1927.jpeg

Ligner helt vildt den som jeg købte hos Leonardo i sin tid som døde under flytningen/skaden
Spændende - håber du kan lave bedre stabilitet end jeg kan. Jeg havde flere flotte som stod pænt i næsten et år inden de opgav mit vand.
Det var da ærgerligt at høre 😢, men jeg så det selv, da jeg mistede en hel del mindre kolonier af mine.
De er meget sårbare for ændringer i kemien, flow og dyr som nipper på dem og evt. pest som White bug, som i min optik er den værste man kan have.
Den er så mikroskopisk lille og lægger dens æg i vævet på Tenuis. Det er den meste udbredte art i vores hobby og vi deler den gerne mellem hinanden, uden at vide det, når vi bytter eller køber.
White bug er dem som får en tenuis langsom til at dø. Den mister farverne/dæmpet, trækker sine polypper osv.
Som jeg skrev i en Facebook gruppe er det blevet et fokusområde for mig (Nørdet, i know ;) ), da det er i min optik , hemmeligheden på sunde Tenius acropora, på lang sigt.
Jeg er overbevist vi i hobbyen, skal til at medicinere mere og anvende karantæne, ikke på reefer plan, men hos farme/sælgere. Polo reef og deres dyrelæge er en fantastisk gut omkring dette.

Byd endelig ind med jeres erfaringer

Edit: Jeg kom til at huske Tonning til sidste chilligryde hos Bo, spurgte ind til behandling af sygdom. Den som er farlig hedder præcis vibrio alginolyticus (Måtte google :wink: ). Den er nemlig oftes skyld i RTN/STN angreb på svage acropora.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"