Regler og Retningslinjer Læs her

Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions: 240
12
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

De 2 sidste billeder er før billeder, nu har limen hærdede i 3-4 timer, så er det ret let at sætte dom der hvor man vil have dem.

Den orginale er en "Hellfire".
Den nye til venstre er en "God of Torches", og de 2 små fragger er "Holy Grail". Ellers var det omvendt med de to sidste.
20260321_150220.jpg
Jeg regnede til ca 25-30 hoveder, så rundt SEK 50 000,- værdt koraller har jeg limet i dag :) Så håber jeg bare at jeg kan få frem de helt rigtige farver. Reel skal nok komme i weekenden, nu skal jeg lege med skummer.
20260321_124726.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
12

Det var en lang weekend...
20260322_185233.jpg
Men nu er skummeren på plads og skummer. Pumperne er som jeg forventede lidt for små til denne gigantiske skummer, så jeg får lave min ABYZZ 400 pumpe om til en skummerpumpe. Jeg har dog meget store problemer med pladsen, så jeg kommer nok at skulle lave om i sumpen igen ;(
Det betyder at jeg skal have rullefilteret op i selve akvariet (close-loop akvariet), hvilket bliver et helvede.

Vandet er lidt grumset i dag, dels på grund af at jeg ikke fik ud alt detrius som fandes, men nok mest fordi min ganske store Nephthea sp.valgte at tømme sig, og nu er en bloob.

Når jeg arbejder med sumpene stopper jeg for flow igennem dem alle. Da jeg i weekenden bare skulle arbejde med sump 1 og 3 så lod jeg sump 4 og 5 køre viderer. Sump 4 er retur, sump 5 grow-out karantæne akvariet.
Jeg burde måske havde slukket for Phosfat-reaktoren, med ROWA??? Jeg gætter at Nephthea sp. ikke var glad for at PO4 har været 0,000000 i 30-40 timer...
1 Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
12

Denne hobby er jo ret genial, og om lidt er kaffen klar. :)
Dan Tyrel skriver/synger at han holder af hverdagen, og det kan jeg relatere til med mit akvarium.

Min Focustrinic Essencial som jeg har sat til bare at måle PO4 og NO3 spiller nu som sød musik.
Mit rullefilter har jeg endelig fået indstillet, så det spiller som sød musik.
Min gamle store SWEreef skummer med RD pumper bare producerer som en hingst på Nordfyn.

Nu har jeg lavet 5-10 store forandringer i systemet, og det er meget muligt at forandringen jeg ser bare er at fjerne ditruis og bytte vand.

Hvad tror i om dette?
20260326_210955.jpg
1 Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 163
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ser Fantastisk og ækelt ud - og elsker kaffe

Den skummer bare 👏👏👏
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
12

pederrevnørd skrev: tors 26. mar 2026 21:52 Ser Fantastisk og ækelt ud - og elsker kaffe

Den skummer bare 👏👏👏
En anden favorit er Jokob H https://www.youtube.com/watch?v=lMgodgFkSOA

Jeg har en idé om, hvad min skummer skummer, men jeg ville gerne have andre foreslag.
1 Billede
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 130
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Det ligner din skummer er forbundet med et transportabelt toilet fyldt til randen på 7. dag af en Roskilde festival :K

hvordan kører du kalkwasser og co2 acrubber?
1 Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
12

HA HA, har aldrig været på Roskilde :) Men kan godt se sammenligningen...

Jeg bilder mig selv ind i, at jeg har fået en algeopblomstring i vandet, efter at sumpkorallen har tømt sig. Det i kombination med rengøring og nye måder at holde næringen nede (ZEOlith), tror jeg, har givet visse alger gode forhold.
Det ser ud som om jeg konstant doserer lidt mælk i akvariet, så jeg tror skummeren skummer bakterier/alger, og at det bare er tale om tid inden jeg får en bedre balance i akvariet igen.

Anledningen til, at jeg byttede til den store skummer, var mange, men den største var partikler i vandet.
Partikler slipper jeg aldrig for, med mindre fiskene begynder at gå på toilettet. Men det ser ud til at det er blevet meget bedrer.

En røvfuld nye Tunze ORCA 6105 (regner med 5 stk). Kommer også hjælpe med at få op partikler i vandet og ned i sumpene, har i går bestilt 1 ORCA.

Ny belysning kommer i april, 2 gamle (1 år) Aurora fra viking_reefer, en alkatronic skal jeg "bare" hente. Så omkring maj/juni regner jeg med at jeg er klar til at presse korallerne med lav KH og højt PH.

@Anders, her kommer svaret :)
Kalkwasser hjælper med høj pH, og her er planen at dosere om natten med en stepperpumpe fra refugium via min lille Deltech kalkwasser-reaktor. Går det, som jeg forventer, på arbejdet, bliver det en ny XXL-reaktor til den tid.

CO2-scrubber håber jeg, at jeg ikke kommer til at behøve, men som første forsøg bliver det via en reaktor og en luftpumpe, som jeg så smider igennem min returpumpe, så jeg får en masse "microbobler". Dette er primært om natten.
Fordelen er at jeg forventer at jeg kan styre PH på denne måde, og at det er mere økonomisk.

Får jeg ikke op PH til 8,3 - 8,5 bliver det en recirkulering af luften fra skummeren igennem en hjemmelavet CO2-reaktor. En 5 liters plastbeholder med lidt vat i bunden og så ellers et hul oppe og i bunden.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 480
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis du ikke har set det jeg har skrevet i Prn tråden, så her et lille tip.
Jeg bruger en beholder, magen til dem der sidder på de fleste RO anlæg. De er billige og er velegnede til formålet.
Bor et par huller i låget. Et større I midten, hvor du leder udgangsvandet fra kalkreaktoren ned I beholderen. Sæt en slange indvendigt, så vandet ledes ned til bunden af beholderen.
Det mindre hul bruges til at du kan få en luftslange ned. Min er lavet med en indvendig studs, så jeg har luftstenen på en slange der fører stenen ( lindetræ) ned til bunden af beholderen. Studsen er så jeg kan pille luftslangen fra pumpen af når jeg skal rense, eller udskifte luftstenen.
Så er der boret i mindre hul i beholderen lige under låget, som vandet løber ud af.
Du kan tydeligt se når luftstenen skal skiftes. Så er der ikke luftbobler I det vand der kommer ud.
Prøv det. Koster næsten intet og er meget mere effektivt end co2 scubber og kalkwasser til at hæve Kh
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 38&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"