Jeg fik som barn ferskvands
akvarie fordi min far og bror havde hobbyen, og senere min søster og svoger også havde. Så det havde jeg i mange år som barn og voksen. Men jeg solgte dog mit sidste akvarium tibage i 2005, for interessen var der ikke mere. Men så i 2015 kom jeg med i en gruppe på Facebook ( Akvarier &
fisk Lolland og Falster) og så hvilke flotte akvarier nogen af medlemmerne havde, og så begyndte min indre
akvarie interesse at slå med halen igen, og jeg tænkte "jo jeg kunne da godt tænke mig et akvarium igen, bare sådan et 250 l. et...." og så i 2017 var det gode tilbud der og et 250 l. kom til.
Efterfølgende er jeg så blevet medlem af den lokale klub Lolland Falster
Akvarie Klub, hvor vi holder møder hos hinanden og ser og snakke akvarier,
fisk mm. og ja, så kigger jeg også meget Youtube og når man ikke kan have alle arter
fisk pæret sammen og også har mange ideer til forskellige scapes, ja så må man jo få flere akvarier og pt. står der 10 fyldte ferskvands akvarier (120 l. 200 l. 200 l. 350 l. 430 l. 430 l. 530 l. 530. 720 l. 720 l.) plus en hel deltomme akvarier er der på lager også.
Nå det var så en lille forhistorie, så kommer det mere alvorlige.
Jeg har altid været fascineret af især
koraller men også de store
rejer og fiskene, men det har altid været sådan " saltvand er svært og kræver meget mere end ferskvand" og det har holdt mig væk. Men min niece og mand havde saltvand og når vi var sammen snakkede vi om saltvand og han overtalte mig til at prøve samt ikke mindst støtte og hjælpe. Så vi fik hentet et brugt akvarium med næsten alt tilbehør tilbage i 2020 og det kom hjem og ja, så var der ikke mere hjælp at hente.
Men det kom da langt om længe i gang, og senere købte jeg et mindre på 190 l.
Men alt i alt, så synes jeg ikke det er en specielt nem hobby, der er rigtigt mange nedture, med megen død til følge igennem alle årene .... stakkels dyr osv. og der er hele tiden nye udfordringer og ja, så er det heller ikke en billig hobby... Men ja hobby koster... meeen man kommer ikke langt for 1000 kr.
Og ikke mindst når man er bosat på Lolland, så er der ikke mange at spare med og det er ikke nemt at lokke folk herned fra de andre landsdele heller. Men jeg har ikke opgivet at have saltvand, selvom jeg tit har tænkt tanken, og jeg prøver også at få stablet et sammenhold op med gruppen Saltvand på Sydhavsøerne, og har endelig også fundet en jeg kan spare med samt jeg prøver at komme afsted til forskellige arrangementer også. Og så det fede og det er at min allerbedste veninde også har fået saltvand, og selvom hun selvfølgelig har fulgt alle mine op og nedture så har det ikke skræmt hende.
Det er så mit indtryk om hobbyen, som er en fed hobby, når det går godt.
Og jeg beundre jer som virkelig kan få det hele til at spille med flotte akvarier, samt forstand på
teknik og
kemi.