En holistisk tilgang?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

En holistisk tilgang?

Indlæg af Jan Lauridsen »

En holistisk tilgang til reeftank-vedligeholdelse - eller er der mere?

Jeg vil gerne dele min tilgang til vedligeholdelse af min reeftank :) Min "strategi" er baseret med fokus på naturlige processer og proaktiv pleje.

Vandkvalitet og filtrering
  • Høj vandkvalitet med daglige vandskift på ca. 2,3% baseret på kvalitetssalt og stabile parametre
  • Mekaniske filtrering er baseret på rullefilter og skimmer for at fjerne organisk materiale effektivt
Ernæring og bakteriel balance
  • Fiskene fodres godt - vil sikre deres sundhed og trivsel, samt nære "kæderne" på naturlig vis.
  • Næring til bakterier tilsættes for at opretholde en sund mikrobiom i tanken
Belysning og cirkulation
  • Kraftig belysning tilstræbes: 400+ PAR for SPS og 150-200 PAR for LPS koraller
  • Varieret cirkulation med store vandmængder og skiftende flow-mønstre
Dosering og næringsstoffer
  • Kh doseres som bolus, dvs. 100% Kh tilsættes inden lyset tændes for at understøtte koralvækst, glans og pigmentering
  • Calcium tilsættes om natten for at minimere pH-udsving
  • Fosfat holdes stabilt omkring 0,05 ppm og nitrat omkring 1 ppm (1:100 regime fraviges)
  • Sporstoffer doseres proaktivt baseret på regelmæsige ICP-analyser for at undgå pludselige udsving
Der er mange fravalg i de valg ovenfor. Valg jeg har været forbi tidligere men opgivet. Om et år er der sikkert sket flere ændringer ;)

Jeg er interesseret i at høre andres erfaringer og tilgange. Hvad er jeres tanker om denne strategi? Har I lignende eller helt anderledes metoder, I har succes med?

PS: Med den store udskiftning af vand har jeg også en ekstra sikkerhed for at fejl og ting, der kan skride over tid, ikke når at vælte systemet. Et valg baseret på en dårlig oplevelse jeg aldrig glemmer.

Min tank er pt ikke hverken smuk eller elegant. Ligner en fragtank på vej frem. Så deler et par billeder af frags:
Vedhæftede filer
Austera_Yellow_Tip.jpg
17.LR_Wolverine_V2.jpg
PA270012-2-Edit.jpg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: En holistisk tilgang?

Indlæg af Seniorreefer »

Flotte koraller.

Fedt opslag og kan se du har taget den holistiske tilgang fra den video jeg sendte til dig ❤️

Er hun ikke bare skøn😊

Senest rettet af Seniorreefer man 4. nov 2024 16:45, rettet i alt 1 gang.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Spændende tilgang, 2 spørgsmål melder sig:

1. Jeg kender kun perifert til Bolus metoden, men når man tilsætter det daglige forbrug på en gang, vil KH så ikke hoppe måske 2 fra f.eks. 8 DKK til 10 DKK? og så over 24 timer være nede på 8 DKK igen, hvordan sikre man stabilitet især med KH med denne metode? (eller er udsvinget måske slet ikke så stort?)

2.
En nitrat på 1, nu ville jeg spørge om du ikke oplevere "blege" koralle med en så lave nitrat, men med de billeder du har lagt op, har jeg droppet det spørgsmål, for de se satme fine ud! Jeg synes at oplevet med lav nitrat, at der ikke er så meget svung i farverne, de blive lidt blege at se på.

Jeg køre selv med kalkreaktor for at få en så stabil KH som muligt og hvis jeg taler ud fra, før mit DINO helved, altså før akvariet blev flyttet fra stuen og ind til mellemgangen, var en nitrat på 15 (løbende tilsat) og en po4 på omkring de 0,06, der blev ikke skiftet vand (bevist), sendt ICP test afsted hver måned og så godt som muligt fulgte Reef moonshine metoden med daglige doseringer, her syntes jeg det hele kørte bedst.

Lige nu er mit fokus at få udryddet dinoerne og i den kamp er jeg begyndt at tilsætte bakterier samt NP-out (hvilke nogle har haft hæld med ----- ja man bliver deperat)... hvilke medføre en lav NO3.... og samtidig få proppet akvariet igen med acroporaer hvilke er en langsommelig og bekostelig affære, for ikke at miste lysten total.

Film af akvariet fra ovenstående periode
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Edit, efter at have set Jan's billeder på insta, skifter jeg til hans metode ASAP!!! :-)
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

ttkthomsen skrev: man 4. nov 2024 13:50 Spændende tilgang, 2 spørgsmål melder sig:

1. Jeg kender kun perifert til Bolus metoden, men når man tilsætter det daglige forbrug på en gang, vil KH så ikke hoppe måske 2 fra f.eks. 8 DKK til 10 DKK? og så over 24 timer være nede på 8 DKK igen, hvordan sikre man stabilitet især med KH med denne metode? (eller er udsvinget måske slet ikke så stort?)

2.
En nitrat på 1, nu ville jeg spørge om du ikke oplevere "blege" koralle med en så lave nitrat, men med de billeder du har lagt op, har jeg droppet det spørgsmål, for de se satme fine ud! Jeg synes at oplevet med lav nitrat, at der ikke er så meget svung i farverne, de blive lidt blege at se på.

Jeg køre selv med kalkreaktor for at få en så stabil KH som muligt og hvis jeg taler ud fra, før mit DINO helved, altså før akvariet blev flyttet fra stuen og ind til mellemgangen, var en nitrat på 15 (løbende tilsat) og en po4 på omkring de 0,06, der blev ikke skiftet vand (bevist), sendt ICP test afsted hver måned og så godt som muligt fulgte Reef moonshine metoden med daglige doseringer, her syntes jeg det hele kørte bedst.

Lige nu er mit fokus at få udryddet dinoerne og i den kamp er jeg begyndt at tilsætte bakterier samt NP-out (hvilke nogle har haft hæld med ----- ja man bliver deperat)... hvilke medføre en lav NO3.... og samtidig få proppet akvariet igen med acroporaer hvilke er en langsommelig og bekostelig affære, for ikke at miste lysten total.

Bolus er faktisk den metode af alle metoder som skaber mest stabil kh (det skulle man ikke tro) men det er bevist

Man har fundet ud af at det er ligegyldigt og ubetydeligt om khen svinger i løbet af en dag så lang tid den holder sig indenfor 7,5-9 (dette er også bevist)

Når man kører Bolus måler man stort set samme kh i løbet af en dag den kan godt variere en smule men ikke meget (når det har kørt i noget tid)

Jeg synes det hele virkede meget vildt men jeg må bare sige at jeg aldrig har set bedre vækst og farver efter opstart af BOLUS samtidig med det så er min PH mere stabil end før.. Mit kh forbrug er steget 40% efter opstart af BOLUS.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Casper M skrev: man 4. nov 2024 14:08
ttkthomsen skrev: man 4. nov 2024 13:50 Spændende tilgang, 2 spørgsmål melder sig:

2.

Bolus er faktisk den metode af alle metoder som skaber mest stabil kh (det skulle man ikke tro) men det er bevist

Man har fundet ud af at det er ligegyldigt og ubetydeligt om khen svinger i løbet af en dag så lang tid den holder sig indenfor 7,5-9 (dette er også bevist)

Når man kører Bolus måler man stort set samme kh i løbet af en dag den kan godt variere en smule men ikke meget (når det har kørt i noget tid)

Jeg synes det hele virkede meget vildt men jeg må bare sige at jeg aldrig har set bedre vækst og farver efter opstart af BOLUS samtidig med det så er min PH mere stabil end før.. Mit kh forbrug er steget 40% efter opstart af BOLUS.
Spændende, jeg må igang med at google og blive klogere.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Ift Bolus er jeg enig med Casper og oplever det samme. Jeg droppede kalkwasser og algae reaktoren da jeg startede på Bolus. Nu ligger PH på 8,0 - 8,5! Jeg har skrevet lidt om Bolus i min tråd, samt hvordan jeg doserer. Der er også referencer til FM materiale og Youtube video om emnet. Klik her
Mht Dinos har jeg selv kæmpet med Ostreopsis Dinos og behandlet dem. De vender tilbage så jeg må holde dem nede. Husk at få dem under mikroskop inden du starter behandling. Tråden er her: Kampen mod Dinos.
Omkring næring har min nitrat været både oppe og nede over de sidste måneder. I september og oktober var jeg hjemmefra og kom hjem til NULL i både nitrat og fosfat. Der var korallerne lidt blege. Her regulerede jeg hurtigt op til 5ppm hhv 0,05ppm for nitrat og fosfat. Nu er jeg som sagt nede på 1 hhv 0,05-0,06. Kræver jeg holder min Kh på 7,5 - 8,0 som jeg altid måler inden brutale Bolus sætter ind om morgenen. Når det er sagt omsætter systemet en del næring idet jeg tilsætter Phyto mm i flydende form hen over natten. Det er også beskrevet i min tråd :)
Se flere billeder:https://www.instagram.com/acroreefer.dk/
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Casper M skrev: man 4. nov 2024 14:08

2.

Næh hvor spændende, der er noget jeg ikke har hørt/læst. :)
Hvem har bevist de to ting?

Den ene gør den anden ligegyldig sjovt nok. Men jeg foretrækker nu stadig en stabil KH :beer:
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Det har Claude’s engelske ven hans navn kan jeg ikke lige huske men det ligger på YouTube og der er sikkert også materiale i HTU omkring det :)

Der må være noget du har misforstået..med BOLUS opnår man lige netop stabil kh og langt bedre vækst og farver end alm dosering

Med alm dosering dosere man typisk 24 gange om dagen det laver 24 forstyrrelser i et akvarie
Ved Bolus giver man 1 gang det laver 1 forstyrrelse

Det mener de er bedre og det skal jeg ikke kunne sige om passer…. Men en ting jeg kan sige er at BOLUS virker fantastisk og det er noget jeg kan anbefale til alle som lige ønsker at få lidt bedre farver og vækst ud af deres koraller
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Casper M skrev: tirs 5. nov 2024 16:54 Det har Claude’s engelske ven hans navn kan jeg ikke lige huske men det ligger på YouTube og der er sikkert også materiale i HTU omkring det :)

Der må være noget du har misforstået..med BOLUS opnår man lige netop stabil kh og langt bedre vækst og farver end alm dosering

Med alm dosering dosere man typisk 24 gange om dagen det laver 24 forstyrrelser i et akvarie
Ved Bolus giver man 1 gang det laver 1 forstyrrelse

Det mener de er bedre og det skal jeg ikke kunne sige om passer…. Men en ting jeg kan sige er at BOLUS virker fantastisk og det er noget jeg kan anbefale til alle som lige ønsker at få lidt bedre farver og vækst ud af deres koraller
Jeg refererer til det du skrev: stabil KH er ikke nødvendig --- Bolus giver mest stabil KH. :GO

Men så er der ikke kommet noget yderligere end deres eget oprindelige udlæg?
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Ja de har undersøgt om kh stabilitet er vigtig og fundet ud at det er den ikke så lang tid den holder sig indenfor rammerne :)

At BOLUS giver stabil kh er også rigtigt og det er noget de har sagt men de 2 ting hænger ikke sammen det er bare 2 udtalelser på samme livestream.. grunden til jeg skrev at kh sving ikke har nogen betydning så lang tid de holder sig indenfor rammerne er fordi at mange tror at BOLUS laver store kh udsving og derfor er “farligt” :)

Det skal jeg ikke kunne sige jeg læser ikke alle artikler og tråde :)
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Ja okay, tak for opklarende svar. :)

Der er ikke noget nyt i at en enkelt daglig dosering kan virke. Et ældre Tropic Marin produkt er Bio-Calcium. Essentielt er det ABC i én beholder som doseres som pulver. Med klumper, hvidt akvarie og det hele, så blev der doseret alt.
Det virkede rigtig fint - det blev bare upraktisk og for simpelt med evolutionen af automatisering.

Leonardos old school mesterværk af en balje kørte på det:
https://www.reefcentral.com/forums/show ... ?t=1216333

All-For-Reef kan også doseres en enkelt gang om dagen og give stabil KH, da KH'en frigives efter behov.

Så dét argument er jeg helt med på. :)

Men jeg køber ikke ind på at det skulle være bevist at det er mest stabilt. Der skal nogle uafhængige forskere/forsøg til at lave den påstand uden interesse i produkter og det skal jo kunne genskabes af andre.
Men dermed ikke sagt at man ikke kan køre et mega flot reef på den måde - for det kan man selvfølgelig. :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"