VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjælp til valg af Acropora bestilling

Her kan der nørdes om alt vedr Acropora's
Masser af billeder og info/vidensdeling om vandbevægelse, lys, farvetuning, vandværdier osv osv
Besvar
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2020

Hjælp til valg af Acropora bestilling

Indlæg af Husfarvet »

Tak til u/engelquist for at anbefale Akvantika.

Jeg har lavet nogle indkøbslister fra Eurocorals og Akvantika, og jeg håber, I kan give mig nogle input til, hvilken I ville vælge. Jeg har ingen erfaring med dybhavs-acroporaer. Vil helst ikke have nogle der er alt for svære at holde ;)

jeg har i øjeblikket 3 acros, som trives:
https://www.saltvandsforum.dk/download/ ... &mode=view
https://www.saltvandsforum.dk/download/ ... &mode=view

Den første er fra Eurocorals;
Screenshot 2024-08-06 at 17.27.30.png
De to andre er begge fra Akvantika, hvor den ene vil være en walt disney bigr acro alene. Men hvis den er svær at holde så er det nok ikke realistisk. (350 eur)
Screenshot 2024-08-06 at 17.22.27.png
Og den sidste vil være 2-3 af disse:
Screenshot 2024-08-06 at 17.32.43.png
Screenshot 2024-08-06 at 18.24.03.png
1. Rainbow loom acropora (90 eur)
2. RAH rainbow mango millepora (130 eur)
3. AK Merlin's Staff acro (150 eur)
4. AK Avokado Millepora acro (250 eur)
5. Goldenrod anacropora (90 eur)

Håber i kan hjælpe en nybegynder til lidt higher end acroporaer. :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af Acropora bestilling

Indlæg af Seniorreefer »

Absolut flotte valg og fede koraller.

Glæder mig til at se dem i det akvarie.

En godt råd inden du tager alle de High end i akvariet, som er nyopstartet, er at lige få et acropora fragment og prøve det i akvariet først om det vil trives og gro. Personligt ville jeg gøre det, og har selv gjordt det.

WD (Tenius) er meget sårbar over for vandkvaliteten, og svinder ofte ind i ustabile akvarier. WD er en af tenius arterne som kan lide høj par 400-500 og ikke direkte flow, heller for kraftigt.

Rainbow loom elsker flow og høj par igen 400-500, husk at sætte den så den ikke kan bredde sig i bunden. Den er vokset ud på 3 stensætninger hos mig

Red devil skal have moderat flow og ikke direkte. Min sidder i 350 par og lav til moderat skiftende flow.

Lokani Banana som jeg har , har et problem med manglende zink og sving i KH, Det bryder den sig ikke om. Har brug for flow ned over sig da den bliver meget tæt. Flere har fortalt mig den kan begynde at dø i midten hvis den ikke får flow nok.Det bryder den sig ikke om kraftigt flow, men skiftende, så polypperne kommer ud. For kraftigt flow gør den ikke viser sine små polypper. Min sidder i 400 par

Håber det giver dig en indsigt i det

Edit. Så lige dine fragmenter. God ide, men ville venter og se om den vækster (2 måneder)
Senest rettet af Seniorreefer tirs 6. aug 2024 19:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Enig med senior: vær helt sikker på at dit akvarie er klar til de flotte og følsomme acroporaer.
Jeg vil anbefale at du starter med nogle montiporaer og et par nemme Acropora staghorn- for at øve dig i at holde alle værdierne snorlige, for der er ikke plads til udsving når det kommer til de acro’er du har kig på😊
De er flotte dem du har kik på, men det er vildt ærgerligt at miste dem fordi ens akvarie eller evner ikke er helt klar til dem…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3

Indlæg af Husfarvet »

Seniorreefer skrev: tirs 6. aug 2024 18:23 Absolut flotte valg og fede koraller.

Glæder mig til at se dem i det akvarie.

En godt råd inden du tager alle de High end i akvariet, som er nyopstartet, er at lige få et acropora fragment og prøve det i akvariet først om det vil trives og gro. Personligt ville jeg gøre det, og har selv gjordt det.

WD (Tenius) er meget sårbar over for vandkvaliteten, og svinder ofte ind i ustabile akvarier. WD er en af tenius arterne som kan lide høj par 400-500 og ikke direkte flow, heller for kraftigt.

Rainbow loom elsker flow og høj par igen 400-500, husk at sætte den så den ikke kan bredde sig i bunden. Den er vokset ud på 3 stensætninger hos mig

Red devil skal have moderat flow og ikke direkte. Min sidder i 350 par og lav til moderat skiftende flow.

Lokani Banana som jeg har , har et problem med manglende zink og sving i KH, Det bryder den sig ikke om. Har brug for flow ned over sig da den bliver meget tæt. Flere har fortalt mig den kan begynde at dø i midten hvis den ikke får flow nok.Det bryder den sig ikke om kraftigt flow, men skiftende, så polypperne kommer ud. For kraftigt flow gør den ikke viser sine små polypper. Min sidder i 400 par

Håber det giver dig en indsigt i det

Edit. Så lige dine fragmenter. God ide, men ville venter og se om den vækster (2 måneder)

Mange tak for dit svar :)
Det var en formuleringsfejl; jeg mente i stedet, at jeg er nybegynder med high-end Acroporas :T . Jeg har haft et rev i cirka 3 år nu.

Det er virkelig god info! Det lyder som om, det ville være klogere at vente med at købe en Walt Disney?

Jeg ender nok med at købe fra Euro Corals i stedet, minus Lokani Banana.
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3

Indlæg af Husfarvet »

Engelquist skrev: tirs 6. aug 2024 18:40 Enig med senior: vær helt sikker på at dit akvarie er klar til de flotte og følsomme acroporaer.
Jeg vil anbefale at du starter med nogle montiporaer og et par nemme Acropora staghorn- for at øve dig i at holde alle værdierne snorlige, for der er ikke plads til udsving når det kommer til de acro’er du har kig på😊
De er flotte dem du har kik på, men det er vildt ærgerligt at miste dem fordi ens akvarie eller evner ikke er helt klar til dem…
tak for svar :-)

Jeg har automatisk dosering med All For Reef + flydende alkalinitet, og mine værdier har været nogenlunde stabile. Jeg har også taget en ICP-test, som så ok ud, bortset fra at jeg fandt ud af, at jeg skulle erstatte Phos 0,04 fra Fauna Marin, da mine fosfatniveauer var over 0,04.
analysis-153112.pdf
(148.34 KiB) Downloadet 43 gange
Hvor ligger din nitrat på?
Testede den til 8 ppm, men har mistanke om at det måske er for højt... ?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Husfarvet skrev: tirs 6. aug 2024 21:19
Engelquist skrev: tirs 6. aug 2024 18:40 Enig med senior: vær helt sikker på at dit akvarie er klar til de flotte og følsomme acroporaer.

Jeg har automatisk dosering med All For Reef + flydende alkalinitet, og mine værdier har været nogenlunde stabile. Jeg har også taget en ICP-test, som så ok ud, bortset fra at jeg fandt ud af, at jeg skulle erstatte Phos 0,04 fra Fauna Marin, da mine fosfatniveauer var over 0,04.

analysis-153112.pdf

Hvor ligger din nitrat på?
Testede den til 8 ppm, men har mistanke om at det måske er for højt... ?
Det kan godt være dine værdier har været nogenlunde stabile, desværre bare ikke der hvor de bør ligge.
Der er flere ting som er helt ved siden af:
Calcium
Magnesium
Jod
Kalium er højere en calcium, denne bør være ca. 20 under calcium.
Flere sporestoffer er kritiske og umiddelbart er du også lav på salinitet.
Aluminium er også høj.

Jeg vil råde dig til at vente lidt endnu med at bestille sarte acroer, få først styr på de grundlæggende værdier ellers er jeg bange for du spilder dine penge.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

[/quote]

Jeg har automatisk dosering med All For Reef + flydende alkalinitet, og mine værdier har været nogenlunde stabile.

[/quote]

Hvad er flydende alkalinitet? Nu bliver jeg nysgerrig. :D
Mvh
Tropic Marins danske repræsentant.
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3

Indlæg af Husfarvet »

SamuelChristensen skrev: ons 7. aug 2024 15:09

Jeg har automatisk dosering med All For Reef + flydende alkalinitet, og mine værdier har været nogenlunde stabile.

[/quote]

Mvh
[/quote]

Det er fra Red Sea så jeg kan dosere det automatisk.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... adZ_bRT6jL
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Husfarvet skrev: tors 8. aug 2024 19:44

Mvh
[/quote]

[/quote]

Okay, så du har double konfekt på buffer? Hvorfor doserer du det og også All-For-Reef? Du vil mangle mineraler med det doseringsmønster. :)
All-For-Reef er meget koncentreret og kan sagtens stå for KH doseringen alene. Hvis du skal have styr på dine værdier inden du køber de lækre acro bolcher der, så vil jeg anbefale at du skifter vand til at resette parametre og så doserer All-For-Reef alene til at supplere vækstens forbrug. Det kan sagtens holde pæne acroer.

Når du når dertil, så synes jeg du skal købe goldenrod anacroporaen. Vækstformen med den farve er unik og en garanteret crowdpleaser :D
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3

Indlæg af Husfarvet »

SamuelChristensen skrev: tors 8. aug 2024 19:54
Husfarvet skrev: tors 8. aug 2024 19:44

Mvh
[/quote]

Okay, så du har double konfekt på buffer? Hvorfor doserer du det og også All-For-Reef? Du vil mangle mineraler med det doseringsmønster. :)
All-For-Reef er meget koncentreret og kan sagtens stå for KH doseringen alene. Hvis du skal have styr på dine værdier inden du køber de lækre acro bolcher der, så vil jeg anbefale at du skifter vand til at resette parametre og så doserer All-For-Reef alene til at supplere vækstens forbrug. Det kan sagtens holde pæne acroer.

Når du når dertil, så synes jeg du skal købe goldenrod anacroporaen. Vækstformen med den farve er unik og en garanteret crowdpleaser :D
[/quote]

a, men i de sidste 6+ måneder har jeg målt mit calcium til 395-420 ppm, mens min alkalinitet har ligget omkring 8,2. Dette "rettede" jeg ved at tilsætte flydende alkalinitet, men nu viser min ICP-test, at mit calcium ligger på 340 ppm :)))

Det må betyde, at min calciumtest har målt forkert, så jeg har købt en Hanna Multiparameter Photometer tester, som viser det samme som ICP-testen gjorde :)

Så nu doserer jeg mere All for Reef og mindre ren alkalinitet.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Ja okay, det forklarer det :D

Godt du har fanget et upræcist testkit!

Jeg synes stadig du skal lave vandskiftet, for du har underdoseret dine sporstoffer fra All-For-Reef i den tidsperiode. Og så får du også din NO3 ned. :GO
PO4 ligger skideflot ifølge din ICP så den har god fleksibilitet til at tillade store vandskift.
Husfarvet
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
3

Indlæg af Husfarvet »

SamuelChristensen skrev: tors 8. aug 2024 20:15 Ja okay, det forklarer det :D

Godt du har fanget et upræcist testkit!

Jeg synes stadig du skal lave vandskiftet, for du har underdoseret dine sporstoffer fra All-For-Reef i den tidsperiode. Og så får du også din NO3 ned. :GO
PO4 ligger skideflot ifølge din ICP så den har god fleksibilitet til at tillade store vandskift.

Af ren nysgerrighed, tror du, det ville være for optimistisk at bestille en cut to order acropora ordre i dag, som tager cirka 2-3 uger at levere, og så prøve at stabilisere parametrene inden da?

Og så vil jeg da sætte noget vand over nu til vandskift :)
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Det er svært at sætte sit navn til sådan en anbefaling. Jeg kender ikke til akvariets historik eller de fysiske parametre.
Men vi kan da prøve at finde ud af om du kan blive tryg i det. :)

Min tænkning er.

1 Hvordan er algesituationen?
2 Hvordan er flowsetuppet?
3 Hvordan er vedligeholdelsesrutinen?
4 Hvordan er engagementet og passionen for akvariet?
5 Hvordan er suppleringen for vækst?
6 Hvordan er forureningen/næringen i akvariet?

Et NEJ er mit svar hvis:
1 Der vokser store tæpper af alger som også vokser ved korallernes baser. Nogle koraller krymper ind pga algernes irritation.

2 Der er et par flow pumper, som er placeret halv vilkårligt. Der er store lommer af ildelugtende affald rundt omkring i akvariet og vandet har synlige partikler der flyder rundt.

3 Vandskift efter behov, en gang imellem. Ingen rutinecheck af diverse automatiske maskiner. Ingen jævnlig eller lige før brug kalibrering af materiel der skal kalibreres. Testning er en gang imellem, og testsættet er 3 måneder for gammelt
og har været åbent i over et år.

4 Akvariet passer sig selv og vi kigger en gang imellem på det hvor frontglasset lige skrabes først. Det er hyggeligt i 10 minutter.

5 Jeg hælder en vilkårlig og ikke noteret mængde af en væske i når jeg lige husker det.

6 NO3 og PO4 er stigende/faldende over en lang periode.

Et JA er mit svar hvis:
1 Der er få alger, som er nemme at kontrollere manuelt hvis behovet opstår. Der er mange kalkalger eller de er igang med at komme frem med små fine pink pletter rundt omkring på sten og glas

2 Flowet er nøje gennemtænkt og akvariets display er klart og tydeligt efter en rodning i bund efter 5 minutter. Alle koraller bevæger sig.

3 Vandskift er fastlagt med X dage imellem. Hver måned/halvår/år checkes udstyr der skal køre automatisk. Magneter synes efter. Test 1-3 gange hver uge af NØGLE parametrene der definerer min dosering. (som regelt KH eller Ca) Testsættet skiftes efter 6 måneder efter åbning.
*Hvis digitalt checkes apparatet op imod en kendt værdi, fx fra standard produkt der skal tjekke testsæt efter.

4 Akvariet renses 2-3 gange om ugen så vi kan se ordentligt på dyrene, som vi prøver at holde. Vi kigger dagligt, gerne flere gange om dagen, dyrene igennem. Er der skadedyr? glasroser der skal fjernes?
Hvad skal noteres til næste vedligeholdelsesdag så hele listen tjekkes af.

5 Jeg sørger for at dosere den mængde mineraler og sporstoffer mine koraller faktisk forbruger og holder den dosering præcis - sådan at jeg kan skrue op eller ned hvis mine NØGLE parametre stiger/falder.

6 NO3/PO4 er lav/høj og stabil, og det er MIT design. Jeg har holdt den der med vilje og jeg ved hvordan jeg manipulere den.

Hvor synes du at du ligger henne i den her tænkning? :)
Besvar

Tilbage til "Acropora"