Det er svært at sætte sit navn til sådan en anbefaling. Jeg kender ikke til akvariets historik eller de fysiske parametre.
Men vi kan da prøve at finde ud af om du kan blive tryg i det.
Min tænkning er.
1 Hvordan er algesituationen?
2 Hvordan er flowsetuppet?
3 Hvordan er vedligeholdelsesrutinen?
4 Hvordan er engagementet og passionen for akvariet?
5 Hvordan er suppleringen for vækst?
6 Hvordan er forureningen/næringen i akvariet?
Et NEJ er mit svar hvis:
1 Der vokser store tæpper af
alger som også vokser ved korallernes baser. Nogle
koraller krymper ind pga algernes irritation.
2 Der er et par flow pumper, som er placeret halv vilkårligt. Der er store lommer af ildelugtende affald rundt omkring i akvariet og vandet har synlige partikler der flyder rundt.
3
Vandskift efter behov, en gang imellem. Ingen rutinecheck af diverse automatiske maskiner. Ingen jævnlig eller lige før brug kalibrering af materiel der skal kalibreres. Testning er en gang imellem, og testsættet er 3 måneder for gammelt
og har været åbent i over et år.
4 Akvariet passer sig selv og vi kigger en gang imellem på det hvor frontglasset lige skrabes først. Det er hyggeligt i 10 minutter.
5 Jeg hælder en vilkårlig og ikke noteret mængde af en væske i når jeg lige husker det.
6 NO3 og PO4 er stigende/faldende over en lang periode.
Et JA er mit svar hvis:
1 Der er få
alger, som er nemme at kontrollere manuelt hvis behovet opstår. Der er mange kalkalger eller de er igang med at komme frem med små fine pink pletter rundt omkring på sten og glas
2 Flowet er nøje gennemtænkt og akvariets display er klart og tydeligt efter en rodning i bund efter 5 minutter. Alle
koraller bevæger sig.
3
Vandskift er fastlagt med X dage imellem. Hver måned/halvår/år checkes udstyr der skal køre automatisk. Magneter synes efter.
Test 1-3 gange hver uge af NØGLE parametrene der definerer min dosering. (som regelt KH eller Ca) Testsættet skiftes efter 6 måneder efter åbning.
*Hvis digitalt checkes apparatet op imod en kendt værdi, fx fra standard produkt der skal tjekke testsæt efter.
4 Akvariet renses 2-3 gange om ugen så vi kan se ordentligt på dyrene, som vi prøver at holde. Vi kigger dagligt, gerne flere gange om dagen, dyrene igennem. Er der
skadedyr? glasroser der skal fjernes?
Hvad skal noteres til næste vedligeholdelsesdag så hele listen tjekkes af.
5 Jeg sørger for at dosere den mængde mineraler og sporstoffer mine
koraller faktisk forbruger og holder den dosering præcis - sådan at jeg kan skrue op eller ned hvis mine NØGLE parametre stiger/falder.
6 NO3/PO4 er lav/høj og stabil, og det er MIT design. Jeg har holdt den der med vilje og jeg ved hvordan jeg manipulere den.
Hvor synes du at du ligger henne i den her tænkning?

Tropic Marins danske repræsentant.