Jeg har i dag også lavet en ny
test, netop pga af
alger. bliver nødt til at holde mine næringsstoffer i skak
Holst skrev: lør 26. aug 2023 18:27
charlie saltvand skrev: lør 26. aug 2023 17:57
Mener ikke den høje pH Holst, men den meget lave co2 mængde i vandet (som jo bliver suger ud af scrubber)…
På den måde, det kan være
Som jer synes jeg også det er spændende med næringsstoffer i akvariet. Jeg har lidt forhøjet CO2 pga. af kalkreaktoren, selvom jeg har taget tiltag for at reducere.

- co2
Jeg er bestemt ikke expert på området og holder mig til hvad videnskaben inden for vores hobby anbefaler. Mine personlige observeringer ser ud til virkelig at 1/100 forhold mellem NO3/PO4 virker. Jeg har selv prøvet at holde min NO3 mellem 5-10 af NO3 og PO4 mellem 0,05-0,1 af PO4, som har virket for mig. Ikke at det skulle være det optimale, men som @Holst siger, underligt han har højere værdier, uden
alger.
Dagens tal og Status

- Parameter test
Som i kan se, er jeg begyndt at fodre meget, efter alle de nye
fisk kom i. Det har ikke været nødvendigt at dosere NO3 og PO4 mere, som på den ene siden er godt, men på den anden side meget sværere at styre niveauet i akvariet. Jeg dosere nu 13,5Ml NOPOX i døgnet som spiser sig langsomt ind på hvor jeg gerne vil ligge. Som i ser kan man få det som kaldes en falsk læsning når man måler med
alger i akvariet. PO4 kan læses denne gang
Generelt stabile paramenter for nu.
Foder som jeg anvender:

- Type of food
Derudover foder jeg med terninger af frost, så alt i alt en blanding af forskellige fodertyper
Som tidligere nævnt er kontrollen med KH blevet stabilt. Kan pt holde omkring 8 dKH i døgnet. Jeg besluttede at lukke for doseringen af kalk reaktoren om natten, og dosere nu Fauna Marin
Balling Light KH på en måde så den holder KH stabilt om natten sammen med kalkvand dosering.
Dosering i Mobius med Versa:

- Balling Light Schedule
Doserings Skema i Dosetronic:

- Schedule Dose
Som i kan se, dosere jeg stadigvæk A- og K+ elements. Egentligt er det ikke som sådan nødvendig, nu efter jeg bruger
Balling light, så jeg må se hvordan sporstofferne udvikler sig i de næste ICP.
PT udskifte jeg kun 10% vand, en gang om måneden og altid lige efter ICP testen, så den ikke påvirker min ICP
test, da jeg dosere 5ml Sr -strontium dagligt og F - Flour da jeg altid mangler det. Desværre har kalkvand doseringen, den bivirkning den reducer Bla. F -Flour
Som det sidste glæder jeg mig meget til at tage film og billederne i fremtiden. Har været heldig gennem en ven af crazy seahorse, at få fat i det bedste Macro objektiv, der er på markedet til mit kamera til en god "Jyde pris"

- 100mm Macro
Jeg ved ikke pt, hvor meget jeg kommer til at ligge billeder op her, men måske lidt mere på Instagram og FB. det må tiden vise