Tilslutning af Osmose Anlæg
- Lars R
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2015
Tilslutning af Osmose Anlæg
Hvor er det bedst at tilslutte et Osmoseanlæg: Ude ved vandmålerne (jeg har kobberrør i huset) eller i bruseren, hvor den bliver blandet med varmt vand. Og hvor varmt må det være for at membranen ikke går i stykker? Hilsen Lars http://www.saltvandsforum.dk/posting.ph ... 6a7b2719ee#" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
Re: Tilslutning af Osmose Anlæg
Jeg har altid brugt den kolde hane(ved vandmåleren) uden problemer og jeg bruger ca 1000L osmose vand om ugen.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Hejsa Lars.Lars R skrev:Hvor er det bedst at tilslutte et Osmoseanlæg: Ude ved vandmålerne (jeg har kobberrør i huset) eller i bruseren, hvor den bliver blandet med varmt vand. Og hvor varmt må det være for at membranen ikke går i stykker? Hilsen Lars http://www.saltvandsforum.dk/posting.ph ... 6a7b2719ee#" onclick="window.open(this.href);return false;
Du skal bare koble det på den kolde hane og ikke tænke på temp. men hvis du har mulighed for det så sæt det i bryggers eller under køkkenvask for der har du koldt vand og afløb og skal ikke flytte anlægget helle tiden, men kan lave en fast monterieng og så bare købe en lange slange du køre ind til dit akvarie.
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Jeg bruger hverken varmt eller koldt vand da min membran ik tåler det, så jeg bruger ca 20grader varmt vand det har pumpe og filter bedst af, og det står i bruser.
De fleste membraner køre optimalt ved 25grader, hvis du læser på rentpostevand.dk
De fleste membraner køre optimalt ved 25grader, hvis du læser på rentpostevand.dk
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Eni i at de arbejder best ved en lidt højre temp. men laver ca. 320 liter om ugen til vandskift og top op og brygger i skreven stund igen og det er koldt vand der køre igennem og der kommer vand ind med en ppm på 346 og kommer ud med 2 ppm så selv med koldt vand køre de optimalt. så sikkert rigtig du kan få membranen til at holde lidt længer men synes nu 2 år plus er okay med mit forbrug. og så skal du ikke stå og bruge varmt vand for at lave vand ;O)Anden skrev:Jeg bruger hverken varmt eller koldt vand da min membran ik tåler det, så jeg bruger ca 20grader varmt vand det har pumpe og filter bedst af, og det står i bruser.
nu må folk rette mig men tror det er fåtallet der varmer vandet op til deres osmose anlæg. vil påstå at 90% eller mere bruger koldt vand. og oplever ikke problemer med det.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
1000 liter om ugen??clausrasmussen skrev:Jeg har altid brugt den kolde hane(ved vandmåleren) uden problemer og jeg bruger ca 1000L osmose vand om ugen.
Hvad bruger du dog så meget vand til?
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: esbjerg
Mit 54L akvarie skifter vand ret tit nemlig
nej bruger det på mit arbejde

- Lars R
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2015
Tak for tilbagemeldingen. Jeg havde også tænkt mig, at fastmontere mit osmoseanlæg i bryggerset. Men det jeg har læst er, at højt tryk og varmt vand er godt for membranen, så der er mindre vandspild og rent vand. Hilsen Lars.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvor meget mere vand man får ud af anlægget ved varmt vandfrem for almindeligt koldt vand, har jeg aldrig set noget på skrift om. Men det virker blot lidt dumt at varme vandet op for at køle det af igen, blot for at få en lille smule mere igennem anlægget.
Men højt tryk, giver mere vand/mindre vandspild
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Fuldstændig enig og med en renhed efter membran på Ca. 98-99% og så det sidst med et harpiks filter så får du det nok ikke rener og det vil være det samme med kold og varmt vand Ingen forskel der.Carsten skrev:Hvor meget mere vand man får ud af anlægget ved varmt vandfrem for almindeligt koldt vand, har jeg aldrig set noget på skrift om. Men det virker blot lidt dumt at varme vandet op for at køle det af igen, blot for at få en lille smule mere igennem anlægget.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Jeg laver hurtigere vand med mindre spild med varmt vand end med koldt. Jeg har dog tilsluttet mit lige efter vandmåleren i kælderen, så det er så koldt det kan blive 

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Er det ikke noget med at kold vand indeholder mindre kalk end varmt så hvis du bruger kold vand slider det mindre på menbranerne
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Ok min fejl, jeg sender lige en mail til rentpostevand og fortælle han tager fejl,,,,,
Jeg laver mit osmose og blander salt i og bruger det samme aften og med vandskift på 25% tror jeg det vil blive et problem for mig med koldt vand.
Jeg skriver jo bare hvad jeg gør og jeg skriver jo ik det i gør/siger er forkert.
Jeg laver mit osmose og blander salt i og bruger det samme aften og med vandskift på 25% tror jeg det vil blive et problem for mig med koldt vand.
Jeg skriver jo bare hvad jeg gør og jeg skriver jo ik det i gør/siger er forkert.