Tilslutning af Osmose Anlæg

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Tilslutning af Osmose Anlæg

Indlæg af Lars R »

Hvor er det bedst at tilslutte et Osmoseanlæg: Ude ved vandmålerne (jeg har kobberrør i huset) eller i bruseren, hvor den bliver blandet med varmt vand. Og hvor varmt må det være for at membranen ikke går i stykker? Hilsen Lars http://www.saltvandsforum.dk/posting.ph ... 6a7b2719ee#" onclick="window.open(this.href);return false;
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Re: Tilslutning af Osmose Anlæg

Indlæg af clausrasmussen »

Jeg har altid brugt den kolde hane(ved vandmåleren) uden problemer og jeg bruger ca 1000L osmose vand om ugen.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Lars R skrev:Hvor er det bedst at tilslutte et Osmoseanlæg: Ude ved vandmålerne (jeg har kobberrør i huset) eller i bruseren, hvor den bliver blandet med varmt vand. Og hvor varmt må det være for at membranen ikke går i stykker? Hilsen Lars http://www.saltvandsforum.dk/posting.ph ... 6a7b2719ee#" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejsa Lars.

Du skal bare koble det på den kolde hane og ikke tænke på temp. men hvis du har mulighed for det så sæt det i bryggers eller under køkkenvask for der har du koldt vand og afløb og skal ikke flytte anlægget helle tiden, men kan lave en fast monterieng og så bare købe en lange slange du køre ind til dit akvarie.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg bruger hverken varmt eller koldt vand da min membran ik tåler det, så jeg bruger ca 20grader varmt vand det har pumpe og filter bedst af, og det står i bruser.

De fleste membraner køre optimalt ved 25grader, hvis du læser på rentpostevand.dk
Billede
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Anden skrev:Jeg bruger hverken varmt eller koldt vand da min membran ik tåler det, så jeg bruger ca 20grader varmt vand det har pumpe og filter bedst af, og det står i bruser.

De fleste membraner køre optimalt ved 25grader, hvis du læser på rentpostevand.dk
Eni i at de arbejder best ved en lidt højre temp. men laver ca. 320 liter om ugen til vandskift og top op og brygger i skreven stund igen og det er koldt vand der køre igennem og der kommer vand ind med en ppm på 346 og kommer ud med 2 ppm så selv med koldt vand køre de optimalt. så sikkert rigtig du kan få membranen til at holde lidt længer men synes nu 2 år plus er okay med mit forbrug. og så skal du ikke stå og bruge varmt vand for at lave vand ;O)

nu må folk rette mig men tror det er fåtallet der varmer vandet op til deres osmose anlæg. vil påstå at 90% eller mere bruger koldt vand. og oplever ikke problemer med det. :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

clausrasmussen skrev:Jeg har altid brugt den kolde hane(ved vandmåleren) uden problemer og jeg bruger ca 1000L osmose vand om ugen.
1000 liter om ugen??
Hvad bruger du dog så meget vand til?
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af clausrasmussen »

Mit 54L akvarie skifter vand ret tit nemlig :) nej bruger det på mit arbejde
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Lars R »

Tak for tilbagemeldingen. Jeg havde også tænkt mig, at fastmontere mit osmoseanlæg i bryggerset. Men det jeg har læst er, at højt tryk og varmt vand er godt for membranen, så der er mindre vandspild og rent vand. Hilsen Lars.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvor meget mere vand man får ud af anlægget ved varmt vandfrem for almindeligt koldt vand, har jeg aldrig set noget på skrift om. Men det virker blot lidt dumt at varme vandet op for at køle det af igen, blot for at få en lille smule mere igennem anlægget.
Men højt tryk, giver mere vand/mindre vandspild
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Carsten skrev:Hvor meget mere vand man får ud af anlægget ved varmt vandfrem for almindeligt koldt vand, har jeg aldrig set noget på skrift om. Men det virker blot lidt dumt at varme vandet op for at køle det af igen, blot for at få en lille smule mere igennem anlægget.
Men højt tryk, giver mere vand/mindre vandspild
Fuldstændig enig og med en renhed efter membran på Ca. 98-99% og så det sidst med et harpiks filter så får du det nok ikke rener og det vil være det samme med kold og varmt vand Ingen forskel der.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Jeg laver hurtigere vand med mindre spild med varmt vand end med koldt. Jeg har dog tilsluttet mit lige efter vandmåleren i kælderen, så det er så koldt det kan blive :-)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Er det ikke noget med at kold vand indeholder mindre kalk end varmt så hvis du bruger kold vand slider det mindre på menbranerne
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Ok min fejl, jeg sender lige en mail til rentpostevand og fortælle han tager fejl,,,,,
Jeg laver mit osmose og blander salt i og bruger det samme aften og med vandskift på 25% tror jeg det vil blive et problem for mig med koldt vand.
Jeg skriver jo bare hvad jeg gør og jeg skriver jo ik det i gør/siger er forkert.
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"