At undgå ridser i glasset

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

At undgå ridser i glasset

Indlæg af Mildow »

Hej Saltvandsfolk.

Efter lidt heftig debat på Akvariesiden.dk, syntes jeg lige jeg vil forsøge at høre om erfaringer herindefra også. Noget fortæller mig at her er mange herinde har brugt en hel del flere penge end jeg skal til at bruge på akvarie, og dermed vil være "kvalificeret" nok til at give et retvisende svar :wink:

Jeg er altså i gang med lidt research på hvordan man undgår ridser fuldstændigt. Så handler altså om hvordan man bedst fjerner alger fra sin rude uden at der opstår ridser.

Jeg kan lige til at starte med beskrive min egen situation. Jeg har haft akvarie en del gange i løbet af mit liv. Har samlet set en hel del år på sig. Men nu står jeg med mit hidtil største og i den grad også dyreste projekt. Jeg skal nok bruge ca. 15.000 kr på akvarie i begyndelsen af næste måned. Dette inkluderer ikke alt det udstyr jeg i forvejen har brugt omkring 7.000 på. I denne forbindelse er jeg blevet enig med mig selv om at jeg vil undersøge den de definitivt mest sikre måder at vedligeholde sit akvarieglas på. Jeg har aldrig været slem til at ridse mit glas, men der har altid opstået småridser før eller siden. Typisk ridser man mest kan fornemme ved at kigge nede fra og op mod lyset.

Der er forskellige muligheder og jeg har afprøvet de fleste af dem. Her er nogle eksempler:

Filtmagneter: Disse er nok den mest udbredte metoder og ligeledes sandsynligvis den mest udbredte måde at få ridser i sit akvarie. Især hvis det er typen der synker til bunds og man (måske et barn), får fanget den igen og hevet et par sandkorn med børsten. Denne metode må være udelukket :BA

Barberbladsskraber med gummifuge: En bruger på akvariesiden.dk holder fast i at denne metode er sikker. Jeg forholder mig kritisk, da jeg forstiller mig at klingen nemt bliver blottet hvis man rammer en af kanterne i akvariet med gummifugen. Desuden skal man være særlig opmærksom på hakker på klingen osv. Tror ikke det er risikoen værd :snooty:

Opvaskesvampe m. den grove side: En meget udbredt metode som efter min opfattelse er en af de mere sikre at benytte sig af. En bruger af akvariesiden.dk taler dog med 40 års erfaring og fortæller at den traditionelle grønne af slagsen, kan ridse hvis man trykker hårdt nok. Jeg forholder mig personligt kritisk på at nylon kan ridse glas. Men må teste det på et gammelt akvarie når nu manden siger det forholder sig sådan :hehe:

Børster fra akvariebutikker: Jeg fik personligt erhvervet mig en grov børste på ca. 50cm. Jeg vil mene at selve børstefilten minder lidt om en opvaskesvamp, bare lidt grovere. Dette er også en af årsager til at jeg ikke tror opvaskesvampen ridser. Mine indledende erfaringer viser at den fungerer udemærket. Men syntes ikke der er nok føling med ruden og jeg forstiller mig derfor at man kan være uheldig med et sandkorn el. lign.

Filtervat: Bør være en af de mere sikre metoder til at "polere" algerne væk. Bestemt en løsning jeg har overvejet :GO

Tyl stof: Denne metode er inspireret af en video jeg så på youtube på et tidspunkt. En tysker med discusakvarie, gennemgår hele hans setup og benytter hvad der ligner tyl til at rense sin rude. Alt virkede mere end imponerende og min logiske sans siger mig at denne metode er rigtig god. Bl.a. fordi man har optimal føling med glasset og at der dermed ikke opstår situationer hvor fx sandkorn kan sætte sig imellem. Forløbelig er denne metode uafprøvet men noget siger mig at den grove overflade bør være effektiv og så er det derudover også en fordel at tyl er noget af det billigste stof der findes :y
Konens dankort: Behøver nu ikke lige være et dankort, men når nu man skal have et plastic kort op af lommen, kan man jo ligeså nappe konens. Dette kan man jo selvsagt spare endnu flere penge på :beer: Benytter man denne metode skal man naturligvis skrabe nedefra og op så hvirvler bundlaget op og dermed skaber mulige situationer der kan ridse.

Klude af den ene eller anden art: Jeg benytter selv microfiberklude til den udvendige rengøring i kombination med glasrens. Jeg forstiller mig at det også kunne benyttes på den indvendige side. Men dette har jeg ikke afprøvet endnu. Der hvor jeg forudser et problem, er hvis man genbruger klude fra tidligere som så ved en uheldig fejl har sat sig noget i stoffet som kan ridse. Bliver hurtig en dyr omgang hvis man skal bruge nye klude hver gang

Det var de metoder jeg lige kunne komme i tanke om. Kunne rigtigt godt tænke mig at høre fra jer herinde :grouphug:

Hvad er jeres erfaringer med at undgå ridser i jeres akvarieglas? :f2: :f3:

Med venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: At undgå ridser i glasset

Indlæg af Mikki »

Bruger selv skraberen med baberblade. Om du bruge den ene eller den anden slags af dem du nævner, har der helt klart en forskellighed i fremgangsmåden. I mit tilfælde bruger jeg skraber og med den forudsætning at heller skifte et blad for meget. End for lidt. Her skraber jeg oppe fra og ned og bladet forlader ruden ved hver træk Da risikoen for sandkorn skulle komme imellem bladet og glasset eller Dankortet er størst ved at trække op ad, vinklen på bladet er vandret korrekt samt lodret korrekt. Alt hvad der hedder filtervat/svamp og andre ting der har huller osv åbner op for muligheden for at sand osv kan komme ind og ligge i laget og derved give ridser.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Barberbladsskaber, det er helt sikkert og kan ærlig talt ikke se hvordan du skulle kunne beskadige fugen med den?

Det er den silikone der er mellem glassene der holder det sammen, ikke den pølse der ligger uden på. Så rammer du i den, sker der ingen ting.

Hvis du skal bruge barberbladsskraber så brug denne: http://www.jemogfix.dk/butik/maling__ke ... id=9014665" onclick="window.open(this.href);return false;

og disse: http://www.jemogfix.dk/butik/maling__ke ... id=9014666" onclick="window.open(this.href);return false;

Enig med Mikki - altid nyt blad på og skub kun nedad.

De steder jeg ikke kan komme til med barberbladsskraberen bruger jeg svampe-delen af de der farvede skuresvampe (klipper den grønne skure del af).

Udvendigt - glasrens og køkkenrulle.

Ovenstående har været brugt siden 2008 uden ridser af nogen art. De eneste ridser jeg har fået har været fra montering af stensætningen. Der skal man passe på! :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger en skraber med barbérblad.
Du kan, til den almindeligt kendte blå skraber, få nogle blade som er nogle mm kortere i hver ende, så er du ude over bekymringen med fugerne. Neonfisken i Brønshøj har de klinger, men det burde andre forhandlere også have.
Og som Mikki siger, skift blad ofte. Jeg har levet af bla at afrense vinduer efter bygningshåndværkere i mange år. Vi kunne snildt bruge en hel pakke klinger om dagen.
Og så ALDRIG rense frem og tilbage. Kun fremad. Og så er det et fif, at rense lidt på skrå så du så at sige, skærer algerne af i stedet for at skubbe dem af.

Altså, man holder på skraberen, som du holder på en blyant og styrer den med pege og langefinger. Så skærer du nedad i en buebevægelse, på den måde anvender du hele klingen til at skære med. Det er lidt et tag, men når det først er kommet ind, så er det nemt nok.

Du kan sikkert også anvende microfiberklude, som du selv er inde på. Du kan købe specielle glasklude som er helt glatte. Hvis du renser dagligt, så burde de kunne bruges da det kun er algefilm der samler sig - med mindre dine værdier er helt i skoven.
Du behøver ikke at købe nye klude hver gang. De kan fint vaskes i vaskemaskinen og tåler som regel et kogeprogram. Du kan evt vaske dem uden sæbe, altså kun med et skylleprogram,
der vil sikkert være sæbe nok på tromlen og i maskinen i øvrigt, til at de bliver rene.
HUSK: BRUG ALDRIG SKYLLEMIDDEL NÅR DU VASKER MICROFIBERKLUDE. GØR DU DET ER DE FÆRDIGE.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Svampe-delen af de der farvede skuresvampe (klipper den grønne skure del af).

Det har altid virket for mig og så kan man komme helt ud i hjørnerne
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Tak for alle som har har svaret indtil videre.

Det overrasker mig lidt at så mange benytter sig af barberbladsskraberen. Ser ud til at jeg har været lidt for afvisende i forhold til den løsning. Jeg oplevede den som den lidt dovne, men risikable løsning må jeg ærligt erkende. Hvis man nu forstiller sig at man rengør sig akvarieglas på et 720l akvarie hver uge i forbindelse med vandskift. Hvor længe/hvor mange gange, kan man forvente at et blad så vil holde?
crazy seahorse skrev:Jeg bruger en skraber med barbérblad.
Du kan, til den almindeligt kendte blå skraber, få nogle blade som er nogle mm kortere i hver ende, så er du ude over bekymringen med fugerne. Neonfisken i Brønshøj har de klinger, men det burde andre forhandlere også have.
Og som Mikki siger, skift blad ofte. Jeg har levet af bla at afrense vinduer efter bygningshåndværkere i mange år. Vi kunne snildt bruge en hel pakke klinger om dagen.
Og så ALDRIG rense frem og tilbage. Kun fremad. Og så er det et fif, at rense lidt på skrå så du så at sige, skærer algerne af i stedet for at skubbe dem af.

Altså, man holder på skraberen, som du holder på en blyant og styrer den med pege og langefinger. Så skærer du nedad i en buebevægelse, på den måde anvender du hele klingen til at skære med. Det er lidt et tag, men når det først er kommet ind, så er det nemt nok.

Du kan sikkert også anvende microfiberklude, som du selv er inde på. Du kan købe specielle glasklude som er helt glatte. Hvis du renser dagligt, så burde de kunne bruges da det kun er algefilm der samler sig - med mindre dine værdier er helt i skoven.
Du behøver ikke at købe nye klude hver gang. De kan fint vaskes i vaskemaskinen og tåler som regel et kogeprogram. Du kan evt vaske dem uden sæbe, altså kun med et skylleprogram,
der vil sikkert være sæbe nok på tromlen og i maskinen i øvrigt, til at de bliver rene.
HUSK: BRUG ALDRIG SKYLLEMIDDEL NÅR DU VASKER MICROFIBERKLUDE. GØR DU DET ER DE FÆRDIGE.

Erik
Tak for tippet med barberbladsskraberen. Jeg må hellere også undersøge nærmere mht. til glasklude. Nok primært ift. til det udvendige rensning. I øjeblikket bruger jeg microfiberklude til dette samt glasrens. Køkkenrulle syntes jeg også er ok, bortset fra at det efterlader lidt papirrester.

I forhold til vask af klude, var det faktisk mest overskydende sæbe jeg tænkte ville være et problem. Fisk er jo ikke super begejstret for sæberester. Kan være skylleprogram ville være en løsning.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Mildow skrev:Tak for alle som har har svaret indtil videre.

Det overrasker mig lidt at så mange benytter sig af barberbladsskraberen. Ser ud til at jeg har været lidt for afvisende i forhold til den løsning. Jeg oplevede den som den lidt dovne, men risikable løsning må jeg ærligt erkende. Hvis man nu forstiller sig at man rengør sig akvarieglas på et 720l akvarie hver uge i forbindelse med vandskift. Hvor længe/hvor mange gange, kan man forvente at et blad så vil holde?
crazy seahorse skrev:Jeg bruger en skraber med barbérblad.

Erik
Tak for tippet med barberbladsskraberen. Jeg må hellere også undersøge nærmere mht. til glasklude. Nok primært ift. til det udvendige rensning. I øjeblikket bruger jeg microfiberklude til dette samt glasrens. Køkkenrulle syntes jeg også er ok, bortset fra at det efterlader lidt papirrester.

I forhold til vask af klude, var det faktisk mest overskydende sæbe jeg tænkte ville være et problem. Fisk er jo ikke super begejstret for sæberester. Kan være skylleprogram ville være en løsning.
Tror ik der er en fast regl om udskiftning af bladene. Men skift hvis bladet bliver sløvt(aldrig brugt det så længe) mærk efter for hakker (pas på fingrene) se efter hakker og lad være med at vente til der kommer rust på. Husk at skylle bladet inden brug fra ny os og gerne skyld det rent efter brug os
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nu er det jo saltvand vi har og de blade jeg bruger ruster, så jeg skifter hver gang. Jeg renser i bund med barberblad(det eneste der kan fjerne de genstridige alger IMO), ca hver 2-3 uge. På daglig basis (ca 3-4 dag) bruger jeg alm. algemagnet (Mag-Float).
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

AndersGS skrev:Nu er det jo saltvand vi har og de blade jeg bruger ruster, så jeg skifter hver gang. Jeg renser i bund med barberblad(det eneste der kan fjerne de genstridige alger IMO), ca hver 2-3 uge. På daglig basis (ca 3-4 dag) bruger jeg alm. algemagnet (Mag-Float).
Nu har jeg aldrig haft saltvand men jeg kunne da ikke forstille mig det ville være et problem med rust som sådan hvis man skyller saltvandet af efter brug og tørrer det? Jeg kan kun sammenligne med hvordan jeg vedligeholder mit fiskegrej. Så snart jeg kommer hjem gennemgår jeg det lige med en fugtig klud så salt bliver skyllet væk. Så er salt ikke noget problem :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg bruger også en barberblad skraber. Og bladet skylles grundigt af efter brug og tørres. På den måde får jeg et blad til at holde i ca 1 måned.
Nu kan du ikke helt sammenligne rensning af ruder i ferskvand og så saltvand. I saltvand, kommer der også kalkalger på ruden, og de sidder fast, så der skal du bruge en form for blad til at få dem væk.
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Carsten skrev:Jeg bruger også en barberblad skraber. Og bladet skylles grundigt af efter brug og tørres. På den måde får jeg et blad til at holde i ca 1 måned.
Nu kan du ikke helt sammenligne rensning af ruder i ferskvand og så saltvand. I saltvand, kommer der også kalkalger på ruden, og de sidder fast, så der skal du bruge en form for blad til at få dem væk.
Nå sådan. Ja så forstår jeg bedre hvordan barberbladsskraberen kan være så udbredt på dette forum :beer:
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Mildow skrev:
Carsten skrev:Jeg bruger også en barberblad skraber. Og bladet skylles grundigt af efter brug og tørres. På den måde får jeg et blad til at holde i ca 1 måned.
Nå sådan. Ja så forstår jeg bedre hvordan barberbladsskraberen kan være så udbredt på dette forum :beer:
Har aldrig ridset ruden med skraber. Det har dog lykkes mig med næsten alt andet, så det er nok ikke kun pga kalk alger så mange bruger den. En skraber kan ikke holde et sandkorn og det kan stort set alt andet.
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Mikki skrev:
Mildow skrev:
Har aldrig ridset ruden med skraber. Det har dog lykkes mig med næsten alt andet, så det er nok ikke kun pga kalk alger så mange bruger den. En skraber kan ikke holde et sandkorn og det kan stort set alt andet.
God pointe.

Der er vel også større sandsynlighed for at ridse et saltvandsakvarie ved brug af fx svampe osv. hvis der som nævnt er kalkalger. Jeg ville da mene at kalk i sig selv har tendens til at kunne ridse glas. Frigjorde man fx den slags alger med en svamp, så de blev trukket med svampen rundt, ville dette så ikke ridse?

I så fald kan jeg godt se fordelen ved at bruge skraberen. Her vil de frigjorte alger jo samle sig under fugen og ikke på selve den del af klingen der skraber det af. Dermed har man jo elimineret ridsefaren ved kalkalgerne. Er det ikke rigtigt forstået? :GO
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Mildow skrev:
Mikki skrev:
Mildow skrev:
God pointe.

Der er vel også større sandsynlighed for at ridse et saltvandsakvarie ved brug af fx svampe osv. hvis der som nævnt er kalkalger. Jeg ville da mene at kalk i sig selv har tendens til at kunne ridse glas. Frigjorde man fx den slags alger med en svamp, så de blev trukket med svampen rundt, ville dette så ikke ridse?

I så fald kan jeg godt se fordelen ved at bruge skraberen. Her vil de frigjorte alger jo samle sig under fugen og ikke på selve den del af klingen der skraber det af. Dermed har man jo elimineret ridsefaren ved kalkalgerne. Er det ikke rigtigt forstået? :GO
Jo det er korrekt. Med det gælder jo alt fra kalk alger til sandkorn osv. Ved ikke hvad din plan er i forhold til bundlag, men der kommer der os en mulighed for at ridse. Selv cirkulation kan blæse det op i vandet så selv en ren svamp kan blive et muligt ridse værktøj. Alt hvad der vil blæse op på en skraber landet ovenpver og ridser derfor ik.
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Mikki skrev:
Mildow skrev:
Mikki skrev:
Mildow skrev:
God pointe.

Jo det er korrekt. Med det gælder jo alt fra kalk alger til sandkorn osv. Ved ikke hvad din plan er i forhold til bundlag, men der kommer der os en mulighed for at ridse. Selv cirkulation kan blæse det op i vandet så selv en ren svamp kan blive et muligt ridse værktøj. Alt hvad der vil blæse op på en skraber landet ovenpver og ridser derfor ik.
Jeg tror umiddelbart at barberbladsskraber er overkill til et ferskvandsakvarie hvor der bliver renset rude hver uge i forbindelse med vandskift. Jeg tror jeg vil afprøve metoden med tyl. Jeg føler mig godt overbevist om at denne metode holder vand, selvom jeg slet ikke har hørt om andre bruger den, ud over den video jeg så på youtube.

Lige nu har jeg fint flodsand i mit akvarie med Discus. Jeg overvejer lidt at få fat i det nye soil fra Tropica til at lægge ovenpå noget bundlagsgødning jeg vil bestille igennem Jørn fra USB Gødning. Årsagen til at jeg overvejer Tropica soil er ikke så meget pga. ridsefare. Er sådan set mest pga. farven i forhold til fiskenes lort. Det vil springe meget mindre i øjnene fordi farven lægger sig mere op af hinanden.

Jeg har 12 Discus og selv dagen efter at jeg har støvsuget bunden ren, vil det meget hurtigt være slemt igen. Er tydeligt på fint og lyst flodsand. Så det er meget det visuelle udtryk der er i fokus.

Planen er også at det skal være et planteakvarie. Så det er nok ikke helt dumt med det soil i den forbindelse :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor er en barberblads skraber overkill??
Om det er en bakteriehinde, alger eller kalkalger du skraber af ruden, så tager barberblads skraberen da det hele, og bedre end det meste andet.
At et blad kun holder ca 1 måned i saltvand, betyder jo ikke at det også gør det i ferskvand. Der kan det da godt holde nogle måneder
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Altså mine alger går forholdsvis nemt af ruden når jeg tager dem hver uge i forbindelse med mit vandskift. Så kan slet ikke se behovet for skraberen. Derfor i sig selv overkill.

Men bare det der er en risiko for ridser hvis man dummer sig eller kører dens levetid lidt for langt ud, er årsag nok til mig for at lade dem helt være. Jeg kunne eksempelvis forstille mig mine fisk en dag kunne få et eller andet flip hvor de lige skræmmer sig selv lidt for meget, og i den forbindelse forskrækker mig mens jeg står med skraberen. Jeg syntes ikke man behøver meget fantasi til at forstille sig uheldige situationer. Hvis først man laver ridser med sådan en, er det jo ikke overflade ridser.

Jeg ville jo heller ikke bruge en højtryksrenser til at rense støvet af bilen. Det jeg mener med overkill :biggrin:
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Her er en lille opdatering på mine opdagelser mht. til opvaskesvampen m. den grønne grove side. Jeg fik jo af vide at dette kunne ridse så det besluttede jeg mig for at teste selv her i dag.

Til formålet har jeg benyttet et lille brugt 55l akvarie. Målet har været at forsøge at lave synlige ridser ved hjælp af omtalte svamp. Til at begynde med har jeg hurtigt renset ydersiden af ruden med en microfiber klud for at sikre at der ikke er noget der forstyrrer udsynet. Herefter har jeg belyst modsatte ende af akvariet med flash fra min telefon for at sikre at selv de mindste ridser ikke kan skjule sig. Jeg har sikret at hele renseområdet slet ikke har ridser til at begynde med. Det eneste akvariet har haft, har været lidt pletter af fastgroet alger. Altså forholdsvis tilsvarende hvordan en akvarierensning ville være efter 3 uger.

Så er det frem med opvaskesvampen. Den kommer lige fra pakken. Jeg gør den lige våd til at begynde med under vandhanen og vrider den lidt. Og så er det ellers i gang. Jeg skrubber af alle kræfter på et område svarende til ca. 5x10cm i ca. 2 minutter.

Jeg belyser ruden fra modsatte side som før. Resultat: Ikke en eneste antydning af småridser af nogen som helst art. :W

Det var altså lidt som jeg forventede. Hvis nogen kan få et andet resultat, vil jeg meget gerne høre om det. I så fald tror jeg der har været tale om kalk af den ene eller anden art. Det kan selvfølgelig godt ridse. Det bør som nogen foreslår derfor ikke være nødvendigt at flå den grove side af svampen af. Der må være tale om en myte hvad det angår :GO
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Mildow skrev:Altså mine alger går forholdsvis nemt af ruden når jeg tager dem hver uge i forbindelse med mit vandskift. Så kan slet ikke se behovet for skraberen. Derfor i sig selv overkill.

Men bare det der er en risiko for ridser hvis man dummer sig eller kører dens levetid lidt for langt ud, er årsag nok til mig for at lade dem helt være. Jeg kunne eksempelvis forstille mig mine fisk en dag kunne få et eller andet flip hvor de lige skræmmer sig selv lidt for meget, og i den forbindelse forskrækker mig mens jeg står med skraberen. Jeg syntes ikke man behøver meget fantasi til at forstille sig uheldige situationer. Hvis først man laver ridser med sådan en, er det jo ikke overflade ridser.

Jeg ville jo heller ikke bruge en højtryksrenser til at rense støvet af bilen. Det jeg mener med overkill :biggrin:
Så forstil dig du skræmmer fiskende imens du står med den klud. så ender dit sand derpå og du så bliver forskrækket så er der ridser for alle pengende :T
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Mikki skrev:
Mildow skrev:Altså mine alger går forholdsvis nemt af ruden når jeg tager dem hver uge i forbindelse med mit vandskift. Så kan slet ikke se behovet for skraberen. Derfor i sig selv overkill.

Så forstil dig du skræmmer fiskende imens du står med den klud. så ender dit sand derpå og du så bliver forskrækket så er der ridser for alle pengende :T
Hvis jeg som jeg har planlagt nu, benytter tyl stof burde dette ikke kunne lade sig gøre. Her skulle der efter min teori være fuldt føling op af glasset og dermed eliminere risikoen for sand og andre fremmedlegemer som kan ridse :)
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Mikki »

Mildow skrev:
Mikki skrev:

Hvis jeg som jeg har planlagt nu, benytter tyl stof burde dette ikke kunne lade sig gøre. Her skulle der efter min teori være fuldt føling op af glasset og dermed eliminere risikoen for sand og andre fremmedlegemer som kan ridse :)
alt kan ligge sig i spæn under eller over det tyl med mindre det er hårdt som en skraber :T
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Mikki skrev:
Mildow skrev:
Mikki skrev:

alt kan ligge sig i spæn under eller over det tyl med mindre det er hårdt som en skraber :T
Du har nok ret i der er en risiko med næsten alt. I virkeligheden er det nok mest omhyggelighed og forsigtighed der er det absolut vigtigste.

Men hvis nu jeg investerer i det her Tropica Soil i stedet for sand, vil sandsynligheden for ridser nok være endnu mindre. Ved ikke nøjagtigt hvad det består af, men forstiller mig at det er af noget blødere substans. Hvis der som med noget bundlag har ler i, er det jo ekstremt fint. Faktisk så fint at det ligger omkring nano-partikel niveau. 0,0004mm (hvis jeg ikke tager helt fejl). så hvis det ridser, vil det sandsynligvis være så små ridser at det ikke kan fornemmes med det blotte øje. Og så tror jeg vi er nede og forbi den grænse hvor det bliver hysterisk :happy:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Når det er til ferskvand, så tror jeg ikke algerne er så genstridige som i saltvand. Og jeg har aldrig set kalkalger deri.
Da jeg var i dyrehandel, brugte vi altid bare filtervat. Tog akvariet oppefra og når man nåede bunden, så tog man lags ad, så man ikke fik bundlag med op.

Desuden kan du købe pads i forskellig hårdhed. Det skurenylon som sidder på en grydesvamp er oftest grønt. Det hører til i den ende af skalaen, hvor det kan ridse feks det blanke på en vask.
Det ridser i rustfrit stål tro mig, jeg har selv set det i hundredevis af gange. Den grønne ridser-
Men de findes også i polérpads. Den hvide er den fineste og bruges til at polere gulve/emner op med, efter de har fået den kemi/olie de skal have. Den er meget fin og kan fås som håndskurenylon.
Jeg har den herhjemme, men bruger den aldrig da den ikke har effekt på kalkalger.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Ole Bach »

jeg bruger også barberblade det syntes jeg virker bedst. Altid et nyt blad.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"