Jeg har startet et nyt akvarie op, med en samlet vand volume på ca. 1350 L. Akvariet er startet med nye Atoll søjler, ny blandet saltvand og nyt sand. Der er ikke tilsat levende sten endnu og ved ikke om der bliver.
Brugsanvisninger:
Dr. Tim's One and Only - Minimum dose 10 ml per 10 gallons of aquarium water. (Cannot be overdosed.)
Dr. Tim's Ammonium Chloride - 1ml per 20 gallons = 2ppm ammonium concentration in aquarium
Når der skal tilsættes Ammonium, så skal der helst tilsættes, så der er 2-3 ppm men max. 5 ppm.
Målinger er foretaget med Salifert Ammonia og Nitrite (Begge testsæt er sprit nye)
Onsdag d. 19/12
Kl. 19.00 doseret 400 ml Dr. Tim's One and Only
Kl. 20.00 doseret 17 ml Dr. Tim's ammonium chloride (Dette burde give ca. 2ppm i akvariet)
Kl. 22.00 Ammonium og Nitrite måling - ingen farve udslag
Kl. 22.00 doseret 15 ml Dr. Tim's ammonium chloride
Torsdag d. 20/12
Kl. 09.00 Ammonium måling - lille farve udslag, svarende til 0,25 mg/L på salifert måleskema. (Jeg troede så at dette svarede til 2,5 ppm, hvilket jo var fint, så skulle Dr. Tim's One and Only jo bare igang med at arbejde. Men nu har jeg fundet ud af at det kun er 0,25 ppm)
Kl. 09.00 Nitrite måling - Ingen udslag
Kl. 20.00 doseret resten af Dr. Tim's One and Only, så der er doseret samlet 32oz (947ml)
Fredag og Lørdag målinger samme som Torsdag.
Mine spørgsmål er nu.
1) Hvorfor har jeg aldrig kunne måle over 0,25 ppm på Ammonium, med en initiel dosering på ca 32 ml. Dr. Tim's Ammonium. Er det fordi Dr. Tim's One and Only er så super effektivt?

2) Hvorfor har jeg ikke kunne måle Nitrite.
3) Hvorfor går min ammonium måling ikke i 0? Den har ligget på samme niveau, siden jeg målt den Torsdag morgen.
4) Ifølge brugsanvisningen, så skal man tilsætte Ammonium igen, når første dosering ikke kan måles mere, bør jeg dosere igen?
Hilsen
Spørge Jørgen