Dr Tim's One and Only med Dr. Tim's Ammonium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2010

Dr Tim's One and Only med Dr. Tim's Ammonium

Indlæg af bhansen »

Hej med jer

Jeg har startet et nyt akvarie op, med en samlet vand volume på ca. 1350 L. Akvariet er startet med nye Atoll søjler, ny blandet saltvand og nyt sand. Der er ikke tilsat levende sten endnu og ved ikke om der bliver.

Brugsanvisninger:
Dr. Tim's One and Only - Minimum dose 10 ml per 10 gallons of aquarium water. (Cannot be overdosed.)
Dr. Tim's Ammonium Chloride - 1ml per 20 gallons = 2ppm ammonium concentration in aquarium

Når der skal tilsættes Ammonium, så skal der helst tilsættes, så der er 2-3 ppm men max. 5 ppm.

Målinger er foretaget med Salifert Ammonia og Nitrite (Begge testsæt er sprit nye)

Onsdag d. 19/12
Kl. 19.00 doseret 400 ml Dr. Tim's One and Only
Kl. 20.00 doseret 17 ml Dr. Tim's ammonium chloride (Dette burde give ca. 2ppm i akvariet)
Kl. 22.00 Ammonium og Nitrite måling - ingen farve udslag
Kl. 22.00 doseret 15 ml Dr. Tim's ammonium chloride

Torsdag d. 20/12
Kl. 09.00 Ammonium måling - lille farve udslag, svarende til 0,25 mg/L på salifert måleskema. (Jeg troede så at dette svarede til 2,5 ppm, hvilket jo var fint, så skulle Dr. Tim's One and Only jo bare igang med at arbejde. Men nu har jeg fundet ud af at det kun er 0,25 ppm)
Kl. 09.00 Nitrite måling - Ingen udslag
Kl. 20.00 doseret resten af Dr. Tim's One and Only, så der er doseret samlet 32oz (947ml)

Fredag og Lørdag målinger samme som Torsdag.

Mine spørgsmål er nu.
1) Hvorfor har jeg aldrig kunne måle over 0,25 ppm på Ammonium, med en initiel dosering på ca 32 ml. Dr. Tim's Ammonium. Er det fordi Dr. Tim's One and Only er så super effektivt? :-)
2) Hvorfor har jeg ikke kunne måle Nitrite.
3) Hvorfor går min ammonium måling ikke i 0? Den har ligget på samme niveau, siden jeg målt den Torsdag morgen.
4) Ifølge brugsanvisningen, så skal man tilsætte Ammonium igen, når første dosering ikke kan måles mere, bør jeg dosere igen?

Hilsen
Spørge Jørgen
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Dr Tim's One and Only med Dr. Tim's Ammonium

Indlæg af Kasper j. »

Det kan være salifert testsættene som er upræcise. Min erfaring er at det kun er nitrat sættet som måler nogenlunde præcist.

Men der er jo denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=497327

Prøv at gange nitrit testens tilsætninger op med 4, altså mængden af testvand og tilsætninger. Måske bliver den nemmere af aflæse ?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg startede som dig op med atoll søjler, grus og Dr Tims.

Min erfaring er at det er meget effektivt. Jeg startede godt nok op med en fisk, jeg målte kun 0,25 i ammonium i et par dage, hvorefter testen viste 0. Mht NO2, så blev den aldrig målbar hos mig. NO3 viste 0,25 i to uger, hvorefter den har været 0.

Mit bud er at dit akvarie er "cycled", så du skal til at komme et par fisk i, for at holde gang i bakterierne. Alternativt kan du fortsætte med at tilføre ammonium dagligt et par dage endnu. Men hvis det bliver nedbrudt og du ikke kan måle for det, så er det jo fordi bakterierne omdanner det.

Hvad siger din NO3 måling?

Se evt min tråd for min erfaring.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Kasper j. skrev:Det kan være salifert testsættene som er upræcise. Min erfaring er at det kun er nitrat sættet som måler nogenlunde præcist.

Men der er jo denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?p=497327

Prøv at gange nitrit testens tilsætninger op med 4, altså mængden af testvand og tilsætninger. Måske bliver den nemmere af aflæse ?
Hej Kasper,

Jeg har læst tråden og kan se, at det ikke kun er mig, som har svært ved at få Ammonium konsentrationen op på de 2-3 ppm, som det anbefales. Men man kan jo håbe, at det skyldes Dr. tim's One and Only.

Jeg har også selv tænkt, at testsættene måske ikke er så gode, til disse tests.

God Jul
Hilsen
Brian

Nuværende akvarie: viewtopic.php?f=94&t=67527
Tidligere akvarie: viewtopic.php?f=94&t=48661
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Birkefeldt skrev:Jeg startede som dig op med atoll søjler, grus og Dr Tims.

Min erfaring er at det er meget effektivt. Jeg startede godt nok op med en fisk, jeg målte kun 0,25 i ammonium i et par dage, hvorefter testen viste 0. Mht NO2, så blev den aldrig målbar hos mig. NO3 viste 0,25 i to uger, hvorefter den har været 0.

Mit bud er at dit akvarie er "cycled", så du skal til at komme et par fisk i, for at holde gang i bakterierne. Alternativt kan du fortsætte med at tilføre ammonium dagligt et par dage endnu. Men hvis det bliver nedbrudt og du ikke kan måle for det, så er det jo fordi bakterierne omdanner det.

Mvh Kenneth
Hej Kenneth,

Jeg har netop målt Nitrat og den ligger på 3 ppm. Så det er jo måske et tegn på, at omdannelsen fra Ammonium til Nitrit til Nitrat, fungere som den skal.

Jeg har tilføjet 25 ml. Dr. Tim's ammonium igen, da jeg ikke lige har fundet en fisk eller to, som jeg gerne vil have i akvariet.

God Jul
Hilsen
Brian

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

bhansen skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg startede som dig op med atoll søjler, grus og Dr Tims.

Mvh Kenneth
Hej Kenneth,

Jeg har netop målt Nitrat og den ligger på 3 ppm. Så det er jo måske et tegn på, at omdannelsen fra Ammonium til Nitrit til Nitrat, fungere som den skal.

Jeg har tilføjet 25 ml. Dr. Tim's ammonium igen, da jeg ikke lige har fundet en fisk eller to, som jeg gerne vil have i akvariet.

God Jul
Ja det burde betyde at den ammonium du tilfører bliver omdannet til nitrit og så til nitrat som du kan måle. Processen er i gang. Men som sagt skal du selv holde den i gang indtil du tilfører nogle fisk. Det er lidt anderledes end vi er vant til, men det fungerede som det skulle hos mig. Held og lykke med det hele.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Det lyder godt.

Tak for hjælpen! :-)
Hilsen
Brian

Fam. Pedersen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Fam. Pedersen »

Nogen update Brian?
Mange hilsner

Lars

[center]"Den, der vover, mister fodfæste for en tid.
Den, der intet vover, mister sig selv!"
[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jump
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
bhansen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af bhansen »

Hej,

Jeg synes min indkøringsfase virkede meget normal. Jeg har både været igennem en brun og grøn fase, mine målinger viste at det tog op mod en måned, før jeg havde 0 i både ammonium og nitrit. Men jeg tror stadig at det er en fin måde, at få gang i nitrificeringsprocesserne.

Hilsen
Brian
Hilsen
Brian

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"