Kan koraller være sociale?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Kan koraller være sociale?

Indlæg af crazy seahorse »

Hej alle.
Jeg har tænkt på om visse typer af koraller trives bedst i hinandens selskab, ligesom vi ser det med feks stimefisk.
Tankerne går på Acanthophyllia Deshayesiana. Jeg købte den første som en Scolymia, men den er blevet placeret i sin egen famile.
Jfr. http://reefbuilders.com/2009/06/04/acan ... ecognized/

Den første trivedes egentlig meget godt, så jeg besluttede at købe en mere sammen med en Trachophyllia. Da jeg købte dem ude hos Carsten stod de og var store og oppustede.
Da jeg fik dem hjem skrumpede de øjeblikkelig ind og stod som skeletter med lidt skind ud over. Ved Peders hjælp ( endnu engang tak Peder) viste det sig at de manglede mad.
De var ved at dø af sult. Jeg tilsatte de produkter som Peder anbefalede og det hjalp markant. Men de var ikke så flotte som da jeg købte dem.
Jeg kørte så ud og kiggede ned i Carstens Ø igen og hæftede mig ved at de stod meget tæt. Jeg besluttede mig for at teste om det havde betydning, så jeg købte et par stykker til.

Jeg havde allerede fundet ud af at de ikke kan lide at få "luft ind under skørtet", så jeg havde etableret nogle bølgebrydere for at minimere blæsten.
Den ene af de nyindkøbte blev placeret sammen med de to "gamle" og den anden som en solist. Alle med "bølgebrydere"
Der var en markant forskel i deres trivsel. Dem i det "sociale eksperiment" stod langt flottere end solisten.
Det sociale eksperiment
Det sociale eksperiment
Og solisten, som har fået en skade som følge af indskrumpningen.
Solisten til højre, læg mærke til skaden øverst til venstre på korallen.
Solisten til højre, læg mærke til skaden øverst til venstre på korallen.
Så flyttede jeg solisten hen til den andre for at se om det hjalp på dens velbefindende.
Det er solisten til højre, læg mærke til størrelsesforskellen.
Det er solisten til højre, læg mærke til størrelsesforskellen.
Og et billede af de to gamle.
Dette er de to først indkøbte.
Dette er de to først indkøbte.
Solisten er begyndt at vise tegn på bedring. Om den kommer sig helt og bliver lige så stor som de andre vil kun tiden vise. Men nu har den fået de bedste betingelser som jeg kan give den.

Jeg ved godt at det ikke er et videnskabeligt korrekt eksperiment og man skal nok ikke udlede for meget af det. Der jo mange faktorer der spiller ind, lysforhold, vandstrømme og lingende.
Men det er da tankevækkende og lidt sjovt synes jeg.
Social hygge findes jo også hos andre koraller feks Montiphora.
Prøv at se her.
Monti hygge
Monti hygge
Jeg har siden foreslået Carsten at han skulle sælge dem i grupper/bundter/stimer :sneaky2:

Det var lige hvad jeg havde lyst til at dele med jer (og hvad der kommer ud af en skidt fjernsynsaften)

God week-end til alle
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kan koraller være sociale?

Indlæg af Marco R »

Link rettet: http://kortlink.dk/reefbuilders/am4w

:happy:

Sletter den anden tråd, som du oprettede, så det har det samlet :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Marco R skrev:Link rettet: http://kortlink.dk/reefbuilders/am4w

:happy:

Sletter den anden tråd, som du oprettede, så det har det samlet :y
Fint tak, aner ikke hvad der gik galt med det, men hovedsagen er at vi fik det rigtige frem.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Fede koraller Erik, sindtsyge smukke.

Men, de hygger ikke - de kæmper om at overleve, montierne- dvs kamp om lyset..... :y
De andre befinder sig måske bedre i det område...... Eller måske er vi ved at lære noget her :biggrin:
Senest rettet af pederrevnørd lør 25. feb 2012 23:24, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
skod
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
Kontakt:

Indlæg af skod »

Spændende forsøg og iagttagelse!
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Forstår ikke den alene ikke folder sig ud, når dne står i lyset. (Dog kan der gå et par dage før koraller folder sig helt ud efter at være flyttet til andre lys/vandforhold når den er nyindkøbt.)
Link bliver ødelagt, hvis de indeholder ord som WIKI'en genkender og sættet sin egne link på.. (De blå ord)

:beer:
Senest rettet af amddurin søn 26. feb 2012 01:50, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Problemet kære Erik,

Er at hvis du har ret i denne rigtigt gode tese, er at det bliver mega dyrt..... :G
Synes iøvrigt det er fedt at du iagtager noget som dette, og deler med oz.
:GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tror ikke rigtigt på den med de sociale koraller, selvom der er en Zoanthus der hedder sociale.
At de 2 Montipora ikke skader hinanden, skyldes at det er samme art, blot 2 forskellige farver.
Har oplevet det samme med 2 forskeligt farvet M. digitata, som voksede sammen.

At de storpolyppede koraller folder sig bedre ud, kan sagens skyldes at ved de er flere sammen, ændrer vandstrømmen sig henover dem. Du nævner selv at de ikke bryder sig om strøm "under skørterne"
Jeg har selv haft en af den type Acanthophyllia, den stod ene og alene, og var stor som en stegepande, ligeledes havde jeg en rød Cynaria som også stod alene, den var også flot foldet ud.

Har så også oplevet at en Montipora digitata voksede uden om en Millepora tenella uden at nogen af dem blev skadet.
Men at kalde det socialt, vil jeg nu ikke.
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Carsten skrev:Ligeledes havde jeg en rød Cynaria som også stod alene.
Det gør den stadig, og er godt tilfreds med sit singel liv :wink:

Thomas.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

crazy seahorse skrev:Hej alle.
Jeg har tænkt på om visse typer af koraller trives bedst i hinandens selskab, ligesom vi ser det med feks stimefisk.
Tankerne går på Acanthophyllia Deshayesiana. Jeg købte den første som en Scolymia, men den er blevet placeret i sin egen famile.

Den første trivedes egentlig meget godt, så jeg besluttede at købe en mere sammen med en Trachophyllia. Da jeg købte dem ude hos Carsten stod de og var store og oppustede.
Da jeg fik dem hjem skrumpede de øjeblikkelig ind og stod som skeletter med lidt skind ud over. Ved Peders hjælp ( endnu engang tak Peder) viste det sig at de manglede mad.
De var ved at dø af sult. Jeg tilsatte de produkter som Peder anbefalede og det hjalp markant. Men de var ikke så flotte som da jeg købte dem.
Jeg
Hvilket foder giver du dem ?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Søren Ravn skrev:
crazy seahorse skrev:Hej alle.

Jeg
Hvilket foder giver du dem ?
Jeg tilsætter Zeo Aminosyrer til sps, Zeo amino til Lps, Pohls ekstra og et par gange om ugen Zeo Food7 Bare 2 - 3 dr. pr gang.
En gang i mellem(når jeg husker det) får de lidt østersæg sammen med de øvrige koraller.

Erik

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Kan godt forstå "solisten" ikke var glad!! placeret så tæt på en (ser det ud til på billedet) Plerogyra kan skræmme en hver koral ;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

peder skrev:Kan godt forstå "solisten" ikke var glad!! placeret så tæt på en (ser det ud til på billedet) Plerogyra kan skræmme en hver koral ;-)
Hej Peder.

Den ligner godt nok og du er ikke den første der har taget fejl og troet det var en grøn boblekoral.
De andre har oven i købet stået foran den og kigget, så ligheden er slående.
Det er faktisk en Cynarina :biggrin:

Erik

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Erik,

Skal du ikke snart til at lave en tråd om din balje. Jeg personligt synes den er for lækker :y

Så hermed en opfordring til at komme frem :GO

Kh
Peder
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

crazy seahorse skrev:
peder skrev:Kan godt forstå "solisten" ikke var glad!! placeret så tæt på en (ser det ud til på billedet) Plerogyra kan skræmme en hver koral ;-)
Hej Peder.

Den ligner godt nok og du er ikke den første der har taget fejl og troet det var en grøn boblekoral.
De andre har oven i købet stået foran den og kigget, så ligheden er slående.
Det er faktisk en Cynarina :biggrin:

Erik
Glad for at jeg tog fejl!! :beer:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har selv den tendens a placere samme art/type tæt op a hinanden både fordi jeg sys det er pænt også har jeg bare et el andet ordens/Mild OCD..

Har du en tråd Erik, hvor man måske kunne se nogle flere billeder af alle dine flotte LPSer, er selv vilde med dem :)

Mvh Nicki
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Koraller er ikke sociale men kan nyde godt af det lokale 'mikroklima', der kan opståi læ af hinanden. Det synes jeg at kunne observere blandt nogle af mine skiver.

I mit akvarium er der snarere kamp om pladsen. En sandsøstjerne har svedet spidserne på en fin Hysterix samt min store grønne plademonti, en rød plademonti er svedet af grønne polypper og Xenia har overbegroet både Acropora og plademonti så de blev hvide skeletter...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Nicki Henriksen skrev:Jeg har selv den tendens a placere samme art/type tæt op a hinanden både fordi jeg sys det er pænt også har jeg bare et el andet ordens/Mild OCD..

Har du en tråd Erik, hvor man måske kunne se nogle flere billeder af alle dine flotte LPSer, er selv vilde med dem :)

Mvh Nicki
Hej Nicki

Endnu ikke, men det skal nok komme.
Erik

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

nbd skrev:Koraller er ikke sociale men kan nyde godt af det lokale 'mikroklima', der kan opståi læ af hinanden. Det synes jeg at kunne observere blandt nogle af mine skiver.

I mit akvarium er der snarere kamp om pladsen. En sandsøstjerne har svedet spidserne på en fin Hysterix samt min store grønne plademonti, en rød plademonti er svedet af grønne polypper og Xenia har overbegroet både Acropora og plademonti så de blev hvide skeletter...
Hej Ndb
Jeg ved godt at man ikke kan tillægge korallerne menneskelige egenskaber, men det så så hyggeligt ud.
Og så synes jeg, at jeg kan se en væsentlig bedre trivsel når de står tæt. Mine to "solister" har det stadig lidt svært.
Overvejer at sætte dem sammen.
Men du har sikkert ret i det med læ-virkningen. Det er også min egen konklusion. Det var også derfor jeg havde lavet "læ-hegn" eller "bølgebrydere" omkring dem.

Kender godt til kampen og specielt mellem Montier og Acroer. Min ene grønne plademonti var skredet lidt i opsætningen. Det havde jeg ikke set.
Den støttede på spidsen af en Acro gren. Den stod måske natten over og vupti, så var der et stykke på størrelse med en fingernegl der var dødt.

Jeg anede ikke at sandsøstjerner kan lave sådan noget ravage? Er det almindeligt?

Erik

Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg kan ikke se beder trivsel jeg har 4 forskællige hammer koreller som står så de kan røre hinenden foredelen er af de ikke bekæmpre hinanen så de kan stilles tættere end hvis det var andre koreller jeg har også haft montipora digi og plade der var vokset sammen uden af bekæmpe hinanden det er en sjovt af se dem slynges
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"