VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Ozon spørgsmål?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Ozon spørgsmål?

Indlæg af Gino »

Hej SF

Jeg har nu de sidste par dage læst en del om ozon for at få lidt viden omkring det da jeg ikk ønsker bare at starte op på må og få da det som det kendes farligt for mennesker og dyrene i akvariet!

Jeg har læst en de l på denne side og her må jeg nok erkende at jeg bliver en del forvirret mht ozon og dennes måde at blive brugt på!?

http://reefkeeping.com/issues/2006-04/rhf/index.php#2

Jeg syntes der er en stor tildens i DK at bruge ozonen gennem ens skummer men det kan jeg se på flere udenlandske sider ikk er den bedste løsning da kontakt tiden(hvis jeg har forstået det rigtigt) ik er alt for god og så kan ozonen ødelægge "plastikken" på ens skummer osv osv

NU TIL SPØRGSMÅLET:

Kan se flere i udlandet bruger en ozon reaktor og derefter et kulfiter!? jeg kan følge den så langt til at bruge en ozon reaktor men et kulfilter til luften men da ikk til vandet? hvis det fiser fra reaktoren direkte over et i kulfilter hvad gavn har den så på vandet ozonen??? Dette er det som forvirre mig mest og håber en kan svare mig på det!?

Hvilken reaktor bruger i (hvis i altså har en)?
Bruger i et kulfilter?
og hvordan beregner man den ønskede mængde luft fra luftpumpen og hvordan beregner man ozon mængden derskal tilføre i mg?

På forhånd tak fordi i tog jer tid til at forklare :beer:

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Ozon spørgsmål?

Indlæg af Benny »

Jeg tror ikke der er et problem med plastikken, for på Bubble King skummeren, er der en tilslutning til ozon på pumpen (ved ikke om kontakt tiden er for kort, men det virker fint for mig).
Jeg bruger ikke kul i forbindelse med ozon, den måde jeg justere ozon mængden på er :
1) Jeg vil ikke have ondt i hovedet :)
2) Jeg vil ikke kunne lugte ozon.
3) mine macro alger, må ikke blive hvide og gennemsigtige (dø).
4) min redox må ikke komme over 410

Kullet bliver brugt fordi, man ikke øsker at få ozon med op i akvariet, da det ikke er super sundt for levende organismer

:h
Hilsen
Benny
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Benny skrev:Jeg tror ikke der er et problem med plastikken, for på Bubble King skummeren, er der en tilslutning til ozon på pumpen (ved ikke om kontakt tiden er for kort, men det virker fint for mig).
Jeg bruger ikke kul i forbindelse med ozon, den måde jeg justere ozon mængden på er :
1) Jeg vil ikke have ondt i hovedet :)
2) Jeg vil ikke kunne lugte ozon.
3) mine macro alger, må ikke blive hvide og gennemsigtige (dø).
4) min redox må ikke komme over 410

Kullet bliver brugt fordi, man ikke øsker at få ozon med op i akvariet, da det ikke er super sundt for levende organismer

:h
Ja men det er vidst også en af dem hvor det er af et plastmateriale der kan tåle det?

Jeg er helt med på dine punkter men ville stadig gerne gøre det lidt mere sikkert :GO

Jeg er slet slet ikk med mht det med kulllet og ozonen ikk må nå op i alvariet? hvis det ikk må komme derop hvad gavn har ozon også?

Det jeg ikk forstår ifølge hans side er:
Hvis ozonen bliver tilført i en reaktor og lige efter den sætter man et kul filter på ? hvad gavn når det så at give kun inde i reaktoren hvis det ikk skal ud i akvariet?

KAn du fortælle man hvad der er der sker og hvad ozon gør ved vandet osv for så er det ikk sikkert jeg har forstået det rigtigt? altså ikk det med at vandet bare bliver klar men hvad der sker rent "kemisk" ?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Ja, der er rigtigt at en del plast materialer, ikke har det så godt med ozon, så man skal ok lige checke, om ens skummer ikke tager skade af ozon.
Kullet må du gerne smide op i dit akvarie, men jeg syntes ikke det ser så pænt ud ! :biggrin:
Så vidt jeg har forstået, kan man sammenligne ozon med brintoverilte, det slår bakterier ihjel (og gør skummeren mere effektiv mm.), og der er vel ikke nogen, der ville hælde en liter brintoverilte ned i et akvarie :)
Kullet er der som en stopklods, så man ikke får ozon ud alle steder, hvor det ikke skal være.
Jeg kan se at du også har en profilux med redox probe, så der indstiller du bare det redox tal du gerne vil have, og når den værdi er nået, så slukker den for din ozon.
Du kan også kigge her : http://www.aqua-sander.de/en/technic.html der er også lidt forklaring på ozon.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Ozonen skal kun reagerer med org. stoffer i reaktoren, hvis der er for kraftig dosering i forhold til de stoffer ozon oxyderer så kan der komme skadeligt restozon med ud i systemet. For at sikre sig mod det, bruges aktivt kul.
Men hvis man kører med f.eks de forholdsregler Benny nævner, så skulle der ikke ske noget ved det. Styr det med din redox.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Benny skrev:Ja, der er rigtigt at en del plast materialer, ikke har det så godt med ozon, så man skal ok lige checke, om ens skummer ikke tager skade af ozon.
Kullet må du gerne smide op i dit akvarie, men jeg syntes ikke det ser så pænt ud ! :biggrin:
Så vidt jeg har forstået, kan man sammenligne ozon med brintoverilte, det slår bakterier ihjel (og gør skummeren mere effektiv mm.), og der er vel ikke nogen, der ville hælde en liter brintoverilte ned i et akvarie :)
Kullet er der som en stopklods, så man ikke får ozon ud alle steder, hvor det ikke skal være.
Jeg kan se at du også har en profilux med redox probe, så der indstiller du bare det redox tal du gerne vil have, og når den værdi er nået, så slukker den for din ozon.
Du kan også kigge her : http://www.aqua-sander.de/en/technic.html der er også lidt forklaring på ozon.
Ja det har du ret i men angående min skummer så tror jeg den er af acryl og kan ikk rigtigt finde nogen steder om hvor godt det holder til ozon?

Jeg er stadig ikk helt med på at hvis redox ikk overstiger lad os sige de 450 at man så med sikkerhed ved om der ikk bliver "trukket" ozonrester op i akvariet? kan du følge mig?
selvom jeg sætter den til min computer og styrer den via redox så kan ikk se at det sku forhindre ozonen i at nå hoved akvariet?

Har læst en del om ozonen det er desværre kun på engelsk og der er jeg ikk den bedste til det når det er teknisk engelsk :crybaby:

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Rune kristiansen skrev:Ozonen skal kun reagerer med org. stoffer i reaktoren, hvis der er for kraftig dosering i forhold til de stoffer ozon oxyderer så kan der komme skadeligt restozon med ud i systemet. For at sikre sig mod det, bruges aktivt kul.
Men hvis man kører med f.eks de forholdsregler Benny nævner, så skulle der ikke ske noget ved det. Styr det med din redox.
Ahh... nu begynder jeg at forstå lidt af det :K Så det er kun den rest ozon der ikk er blevet brugt til at oxydere med at man skal have fjernet før det når hovedakvariet? men er der nogen måde man kan sikre sig på at alt det ozon man tilføre vil blive brugt til oxydering? som nævnt i forrige indlæg så spørger jeg der også om hvordan man ved med sikkerhed at der ikk er en ozonrest ved atholde en redox på lad os sige de 450 ?? der er der igen garantier for vel?

Ved du om man bare kan smide ozonisatoren over en lit sten i sumpen og den vil have en virkning lidt der eller skal den over skummer eller reaktor?

Skader ozon acryl meget?

Tak for jeres svar gutter, værdsætter det meget!

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Nå igen kan svare på forrige ;-)

Nu til et andet spørgsmål som i meget gerne må svare på og gerne flere

JEg er nemlig lidt i tvivl om om min sander ozon virker? nu har eg prøvet at sætte den til i godt 2 timer men der er ikk rigtigt sket noget med redox vædien.. det er meget lidt den er steget.. hvor meget stiger jeres redox tal ca per time?

MVH
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15

Indlæg af Benny »

Hvis du har en luft pumpe, skruer du op på max, og sætter luft pumpen til, også lugter du lige en enkelt gang til udgangen på din sander, for man kan lugte ozon, det har en ret speciel lugt, men lugt ikke for meget til det, så får du ondt i hovetet og det er ikke sundt :)
Hilsen
Benny
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Benny skrev:Hvis du har en luft pumpe, skruer du op på max, og sætter luft pumpen til, også lugter du lige en enkelt gang til udgangen på din sander, for man kan lugte ozon, det har en ret speciel lugt, men lugt ikke for meget til det, så får du ondt i hovetet og det er ikke sundt :)

Det har jeg prøvet et par gange men syntes ikk at kunne lugte noget men syntes jeg bliver sådan lidt tør i næse og hals af det?
Hvad stiger din redox til på en time ca? fra hvad til hvad?

MVH
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Lindved

Indlæg af hkr0111 »

hej gino
jeg har justeret min luftpumpe således at skummeren ikke vådskummer, dernæst har jeg sat mit ozon til at køre på ca 300mg og 60 min ud af 4 timer.redox setpunkt i ghl har jeg sat til 300. så kører ozonen når redox er under 300 men kun 60 min ud af hver fjerde time.
min redox ligger på 360 i dag timerne og jeg lugter aldrig ozon.
foresten fik du styr på redox målingen med ghl og hvad var galt
mvh hanne
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

hkr0111 skrev:hej gino
jeg har justeret min luftpumpe således at skummeren ikke vådskummer, dernæst har jeg sat mit ozon til at køre på ca 300mg og 60 min ud af 4 timer.redox setpunkt i ghl har jeg sat til 300. så kører ozonen når redox er under 300 men kun 60 min ud af hver fjerde time.
min redox ligger på 360 i dag timerne og jeg lugter aldrig ozon.
foresten fik du styr på redox målingen med ghl og hvad var galt
mvh hanne
ok det må være en stor ozonisator hvis den kan kører 300mg? det med 60 min hver fjerde time ved jeg ikk lige hvordan jeg instiller den til hvis samtidigt den skal tage højde for redoxen? hvorfor ikk bare lade den styre redox uden timer på? altså her mener jeg at hvis den falder til 300 så får du den til at stoppe ved 360 så er det vel fint? eller er det fordi du vil dossere roligt?

Fandt igen problemer eller fejl men et par stykker skrev det var fordi it akvarie kørte rigtigt godt og er meget rent og det nok var et naturligt højt redox.. for alle koraller og fisk har det virkeligt godt og står og er sunde osv:-)

på en time med ozon hvor meget stiger din redox ca så?

MVH
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af hkr0111 »

det er ikke en sander jeg har på min er der en lille controller der klarer det med timer funktionen. redox værdien siger bare at ozonen skal starte når redox er UNDER 300- 1/2 hysterese (min hyst er 20), når redox stiger til over 300 + 1/2 hysterese så STOPPER ghl ozonen.
på powerbaren har jeg configureret stikket til ozon som redox / increase.
hvor meget redox stiger på en time ved jeg ikke.
mvh hanne
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Ahh så forstår jeg det med timeren :-)

Det andet der kender jeg godt og det er sådan jeg på et tidspunkt vil sætte det til mne er bare meget i tvivl om den sander overhovedet virker.. lidt træls jeg ikk kan som sådan måle eller dufte noget..? men ja du har igen ide om hvor mange timer det vil tage hos dig at hæve redox de 20 der?

MVH
hkr0111
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
14

Indlæg af hkr0111 »

godmorgen gino
jeg ved ikke hvor lang tid det tager.
men du kan lugte om ozon anlægget virker, du kan bare tage afgangen fra ozonen af og lugte til den (selvfølgelig med luftpumpen kørende) det har en meget speciel lugt og du tager ikke skade af et snif eller to.
nu kender jeg ikke sander så jeg ved ikke om der er forskel på til og afgang.
hanne
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

hkr0111 skrev:godmorgen gino
jeg ved ikke hvor lang tid det tager.
men du kan lugte om ozon anlægget virker, du kan bare tage afgangen fra ozonen af og lugte til den (selvfølgelig med luftpumpen kørende) det har en meget speciel lugt og du tager ikke skade af et snif eller to.
nu kender jeg ikke sander så jeg ved ikke om der er forskel på til og afgang.
hanne
Jamen problemet er at jeg ikk syntes at kunne lugte noget og har nu prøvet flrer gange og vil ikk blive ved.. men som sagt jeg kan ikk lugte noget sødt syntes jeg men det kan også være min lugtesans der ikk er for god... derfor ville det være rart hvis jeg havde en ca ide om hvor meget redox ca stiger på en time ved lad os siger ved 100mg men det ved jeg godt du ikk kan svare på men havde håbet en anden kunne:-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"