Aqua Medic Miniflotor vs. RedSea Berlin Airlift 60

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Aqua Medic Miniflotor vs. RedSea Berlin Airlift 60

Indlæg af Mathias_C »

hejsa
som nogle sikkert har lagt mærke til er jeg ude efter en miniflotor men er nu blevet tilbudt en redsea berlin airlift 60...! så nu vil jeg gerne høre forskellige erfaringer og kommentare :D hvilken er bedst
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

De er lige dårlige ;-) Køb du bare en Red Sea - De er begge blot to plastikrør.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Men hvis de begge er lige "dårlige", hvorfor skal han så vælge den dyre? Med mindre Red Sea'en er lidt bedre :?:
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Red Sea er mindre, altså en del kortere. Dette mener nogle er skidt for så "stiger" boblerne ikke lige så langt. Jeg synes ALT i ALT at Red Sea er at fortrække, da skummerne umiddelbart virker ens, men Red Sea er klart mindre. Bare min mening. Har haft dem begge.

Desuden kommer miniflotoren med en åndsvag holder, hvorimod Red Sea kommer med en enkelt holder med sugekopper.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hvad angår disse små simple skummere, er der ikke mange andre faktorer der spiller ind, end rørets længde. Jeg ville derfor ikke tøve med at vælge minifloatoren. Minifloatorens reaktorrør er næsten 50% længere end RedSeas, og giver derfor også en bedre afskumning.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
ravnox
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 8381 Tilst
Geografisk sted: 8381 Tilst DK

Indlæg af ravnox »

Jeg har også Red Sea'en og er en lille smule træt af at sugekopperne ikke kan holde i længden, bæstet glider lige så stille ned.
Jeg har prøvet at rense både rude og sugkopper men lige meget hælper det :|
Når jeg skal til at bruge den igen, vil jeg lave et ophæng af en eller anden slags.
--- Niels som ikke har en smart quote,

250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Har i mine tidligere dager som saltvands akvarist kjørt med AM sine luftestens skumere, Red sea var ikke kapabel til samme oppgave som AM, jeg testet begge deler og AM var klinkende klart den beste av de to.
AM klarte å holde en 128liter med 13 fisker og 25kg LS i over ett år, da kjøpte jeg ny skummer, gå for en AM er mitt råd.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

RedSea kan jeg ikke udtale mig om, men min Miniflotor 200 virker helt fint selv på mit 200 L kar. Den skummer en kopfuld brunt snask hver uge.

Men ja, holderen er noget biks, som jeg måtte save en del i for at den kunne være i mit smalle overløb. Men den sidder da solidt fast på overkanten.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Men Mads, når Miniflotoren er så meget længere, kræver den jo også mere dybde og så skal akvariet være højere. Så det handler vel bare om at Miniflotoren er bedst til større akvarier, når den for dybde nok.
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Mikkel E.
Jeg havde den også i mit 54 L kar, der var 30 cm højt, og der virkede den også som den skulle.
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mikkel E skrev:Men Mads, når Miniflotoren er så meget længere, kræver den jo også mere dybde og så skal akvariet være højere. Så det handler vel bare om at Miniflotoren er bedst til større akvarier, når den for dybde nok.
Som Wande skriver, skal akvariet bare være 30 cm højt. Hvis ikke det er det, er det vist nærmere en kaffekop fremfor et akvarium :)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

jeg hælder os mest til en miniflotor men da jeg er blevet tilbudt en red sea for samme pris og man ikk kan få miniflotor'en ved http://www.cichlidecentret.biz/ længere
MVH
Mathias
STATUS:
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Mathias_C skrev:jeg hælder os mest til en miniflotor men da jeg er blevet tilbudt en red sea for samme pris og man ikk kan få miniflotor'en ved http://www.cichlidecentret.biz/ længere
Der findes jo altså andre butikker end CC. Spar ikke på skummeren!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

nej ved jeg godt men CC var billigst og da jeg så ku få en dyre skummer (indkøbs pris) end en miniflotor til samme pris burde det jo være hver at overveje men self ikk hvis den ikk er ligeså god..! men spare os fragten, så til sidst blir det en smule og en smule her og en smule der kan blive en del ...! men spare self ikk på kvalitet osv
MVH
Mathias
STATUS:
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Jeg har for nyligt sat en miniflotor i brug på et 54L og det virker upåklageligt og det er nemt at få nye luftsten i den rette størrelse.
RedSea kender jeg ikke.
lionking
Reactions:

54L Færskvands sæt / Hvilken Skummer?

Indlæg af lionking »

Hey Boys.
Jeg har et 54L og for nylig fået lagt sandbund fået en levende sten og fået saltvandet på den rigtige "salt dosis" ... :-)
Jeg har fået at vide i klovnfisken at jeg selv skulle bygge min skummer...
Er det en god ide? Jeg kan se i har snakket lidt om forskellige mærker..
Hvilken skummer kan i anbefale til et 54L...?
BTW: Mathias_C; Rigtig flotte billeder !!! :-)
Er der andre ting jeg skal tage hensyn til...? Lakere min kasse? Noget jeg så et sted.. Kan jeg bruge den pumpe der fulgte med mit 54L sæt..?

Mvh. Andreas.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

Hejsa

jeg ville købe en skummer, men hvis du er ferm med fingrene så er det da bestemt også en mulighed

Det vil være en fordel at lakere din kasse

sikkert nok men du skal stadig pruge flere pumper

Hvilke billeder ?

hvad har du tænkt på med hensyn til lys ?

andre spørgsmål så kom bare med dem
MVH
Mathias
STATUS:
lionking
Reactions:

Indlæg af lionking »

Hej.

Jeg har kigget lidt på denne skummer: Tunze DOC Nano Skimmer 9002 - Er det en god ide?
Er det nødvendigt når man sætter en skummer til at den kører et stykke tid først før man tilføjer fisk? Eller kan det gøres straks?

Jeg lakerer min kasse! - Med hvad? :-)
Til hvad skal jeg bruge flere pumper...og hvad skal det være for nogle?

Har tænkt på HQI-Lys...Mener det kun er til korallernes fordel.. og ikke rigtigt for fiskene..
Er det sandt?

(Billederne af dine fisk/koraller. Er det stadig tilgroet? :-) )

Mvh.
Andreas.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Glem alt om HQI, emd mindre du vil koge vandet i akvariet.
Et akvarie på 54 liter er en udfordring, for der skal så lidt til at det hele vælter biologisk.
Hvad havde du tænkt dig at komme i akvariet af fisk?
lionking
Reactions:

Indlæg af lionking »

Hvad ville du så anbefale til et 54L...? Et alm lysstofrør og så et varmelegme?

Har hørt det var en god ide med en hugo fisk da denne spiser alger
Havde ellers tænkt på nogle klovnefisk og andre små.. evt en krebs og et par snegle..
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Peters1 »

Det kan altså godt være lidt svært at styre temp. i sådan en lille kop vand hvis man har hqi, men det kan lade sig gøre. Jeg har altid lyskassen stående åben og en blæser der kører samtidigt med at lampen er tændt. Der fordamper således en del vand jeg så skal hen og fylde på hver dag... Men hvis jeg var dig ville jeg starte ud med noget t5 compact og så stille og roligt få en føling med det for som Carsten også nævner så kan det hurtigt gå galt i så lille en kop...
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil også mene at den bedste belysning vil være noget T5 compact.
Men da de varmer en del, er det ikke sikkert at du har noget større behov for at varmelegme.
En hugo synes jeg du skal glemme alt om. Den bliver rimeligt stor, og der kan være problemmer med at få den til at spise andet end grønalger.
Overlad algebekæmpelsen til nogle snegle, hvis du kommer en eremit krabbe i, så æder den sneglene!
Klovnfisk er sjove fisk, men de giver sig jo ikke rigtigt, hvis de ikke har en anemone at være i, og dertil er dit akvarie ALT for lille.
Der findes nogle små gobier, som ser ret sjove ud, og som ikke bliver mere end nogle få centimeter. De vil være langt mere egnet til til et nano akvarie som dit. Et par små rejer kunne også være sjove at have. Der findes nogen som kaldes sexyshrimps, de er flotte men ikke ret store, så i et større akvarie forsvinder de helt. De passer perfekt til akvarier i den størrelse du har.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Der findes nogen som kaldes sexyshrimps, de er flotte men ikke ret store, så i et større akvarie forsvinder de helt. De passer perfekt til akvarier i den størrelse du har.
Thor amboinensis hvis du skal lede efter dem, har kun set dem hos Akvarieudstyr.dk.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

men de napper i knappolypperne !
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

hellfish skrev:men de napper i knappolypperne !
det gjorde mine aldrig, det er en anemone-reje, så hvis du har en anemone så hjælper den med at holde styr over anemonen.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

det oplever rigtigt mange bare inde på nano-reef men har self ikke selv haft nogle så skal ikke kunne sige det
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Mathias_C »

lionking skrev:Hej.

Jeg har kigget lidt på denne skummer: Tunze DOC Nano Skimmer 9002 - Er det en god ide?
jeg har kun hørt godt om denne skummer, men har ikke selv prøvet den
Er det nødvendigt når man sætter en skummer til at den kører et stykke tid først før man tilføjer fisk? Eller kan det gøres straks?
"Normalt" :wink: sætter man akvariet op med alt udstyr blander saltvand og putter deri, retter evt fejl, køber levende sten og putter i, evt bundlag, det skal så stå og modne en måneds tid hvor du under vejs kan tilføje eremitter og snegle, og som Carsten siger kan eremitter godt finde på at æde snegle, men de kan altså også godt gå sammen, tror det i højgrad kommer an på hvilke snegle/eremitter og om eremitterne har nogle "huse" liggende de kan bruge kræfter på istedet

Jeg lakerer min kasse! - Med hvad? :-)
Jeg tror det var noget gulvlak af en slags jeg brugte
Til hvad skal jeg bruge flere pumper...og hvad skal det være for nogle?
Du skal lave et overløb hvori din skummer sidder derfra skal du bruge en pumpe der føre vandet tilbage til akvariet, derudover skal du bruge nogle pumper til cirkulation, gerne ca 20 gange akvariets volume så kan du prøve at finde nogle pumper du synes passer, gå efter nogle der ikke er for store og ikke har et stort forbrug
Har tænkt på HQI-Lys...Mener det kun er til korallernes fordel.. og ikke rigtigt for fiskene..
Er det sandt?
ja det er sandt, HQI er også klart fedest og du vil nok kunne få det til at lykkes uden varmeproblemer, men kræver sikkert noget, jeg har også de førnævnte T5 Compact rør i en næsten lukket lyskasse og der fordamper nok ligeså meget som hvis jeg havde haft en 70 watt HQI eller måske endda en 150 :?

(Billederne af dine fisk/koraller. Er det stadig tilgroet? :-) )

Mvh.
Andreas.
ja det er de og tak, gider ikke til at skulle igennem den helt store nedskæring/udrensninng nu og det er sku også svært med så lidt plads, jeg venter pt. på større akvarie så det må vente til at det kommer :P

Deruover er et par klovnfisk altså slet ikke umulige/kedelige at ha bare fordi man ingen anemone har, de hoster gerne i andet mine hoster blandt andet i både en sarcophyton og min Euphyllia og ellers så gå efter et par små fisk, og nogle rejer, men skal introdukseres over lang tid :)
MVH
Mathias
STATUS:
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Koralshoppen »

Jeg har 2 stk 70 Watt Hqi over et 82 l fragment akv, det er ingen problem.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"