Hvor stort flow gennen kalkreaktor ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
sneppevej
Reactions:

Hvor stort flow gennen kalkreaktor ?

Indlæg af sneppevej »

Vi er nogen stykker der har købt en Deltec PF601 Kalkreaktor.

Billede

Men vi er lidt i tvivl om hvor kraftig fødepume den skal bruge. Der står intet om det i deres manual :-( Den bliver jo kun tilsltuttet via en lille 6 mm slange. Jeg tænkte på om sådan en her kan bruges:

Billede

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/sp3000/

men den giver jo kun 3 liter i timen - er det nok?

Hvad bruger i ?

/Henrik
Senest rettet af sneppevej tirs 4. apr 2006 13:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Kan du ikke bare koble den på et allerede kørende powerhead ved hjælp af et et bypass-stykke? Flowet regulerer du på udgangen fra reaktoren med en lille hane.
Senest rettet af mads-fisk tirs 4. apr 2006 13:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hov, fik postet ovenstående svar to gange :oops:

Beklager.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg føder min reactor via et bypas fra retur røret og slipper derfor for at tilslutte en pumpe. Flowet i reactoren kommer jo helt an på hvor meget CA du har behov for at tilsætte i akvariet. Men hold øje med din KH og PH, da du skal regne med at jo mere flow jo større mængde CO2 bliver udledt i akvariet og derved kan du hurligt få for høj KH og samtidig en lav PH
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev:Kan du ikke bare koble den på et allerede kørende powerhead ved hjælp af et et bypass-stykke? Flowet regulerer du på udgangen fra reaktoren med en lille hane.
Jo det kan man vel - men er der nogen der ved hvor stort flow vi taler om, det kan vel ikke være meget den skal fødes med, hvad er max mon?

/Henrik
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Slik som jeg har forstått det så er ca 3-4 liter pr time på PF601, jeg kjører samme reaktor som deg.
Siden det var så få som ville gi meg et riktig svar, fant jeg ut at jeg tager en slange fra baljen og ned til reaktoren, da slapp jeg å kjøpe en doserings pumpe og reaktoren, det fungerer helt utmerket. Du skal huske på å måle det som kommer ut, og at passe riktig godt på din kH for den kommer til å stige.
Har du Rowalith C+ i din reaktor?
Selv kører jeg min med A.R.M reactor media fra CaribSea, det ser rett godt ut pr nu. Det sies på RC at det kan være et smart trekk at køre antiphosfatmiddel sammen med reaktoren, for det kan frigies phosfat i fra reaktor mediet.
Det ligger en meget god artikkel om Calsiumreactor på RC om min husk er i lodd så er den skrevet av.................... fant linken :
http://reefkeeping.com/issues/2002-05/s ... /index.php
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Det er så en liten ting jeg glemte å nevne for deg, om du tar et pvc/akryl rør på feks 30-50 mm diameter, lager en rist til å sette i bunn, dette røret kan gjerne være 15-20cm høyt, i dette røret har du aragonite sand.
Vannet som kommer ut i fra din reaktor renner igjennem dette rør og fjerner siste rest der måtte være av Co2.
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Hej Christian

Jeg har også lige købt en PF-601 og læser dine indlæg med stor interesse.

Er der mulighed for at du måske kunne tage et billede af dit setup?
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Som Michael siger, kommer det helt an på hvor meget ca. du har brug for, men jeg kører med ca. 4 dråber i sekundet på min Korallin 1501
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

ok, så er det om flowet sat på plads, altså omkring 3-4 liter i timen selvfølgelig afhængig af behov.

Hvad med co2 forbrug - i vejledningen står der 1 bobbel i sekundet.

Ved dette forbrug, hvor længe kan man så regne med at en 6 kg co2 flaske vil holde?

/Henrik
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

sneppevej skrev:ok, så er det om flowet sat på plads, altså omkring 3-4 liter i timen selvfølgelig afhængig af behov./Henrik
Nej den er ikke sat plads plads, da det er individuelt fra system til system.

Du skal måle dit udgangsvand og reagere efter det. (Mål for KH og PH)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

sneppevej skrev:ok, så er det om flowet sat på plads, altså omkring 3-4 liter i timen selvfølgelig afhængig af behov.

Hvad med co2 forbrug - i vejledningen står der 1 bobbel i sekundet.

Ved dette forbrug, hvor længe kan man så regne med at en 6 kg co2 flaske vil holde?

/Henrik
Co2 på min ligger i nermere 3 bobbler pr 2 sek altså 1.5 bobbel i sekundet, eksakt hvor lenge det varer er vanskelig å si, men du skal sikkert ikke tenke på å fylle flasken din mere i dette året.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Intressant har precis byggt mig en PF601. Har letat efter hur mycket det skall droppa ut men smart med att ta en bypass på returpumpen! ;)
sneppevej
Reactions:

Re: Hvor stort flow gennen kalkreaktor ?

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Nu har jeg prøvet med lidt forskellig tilslutninger:

Via et by-pass fra returpumpen og så styre flowet på den lille hane der sidder på kalkreaktoren. Den måde kan godt virke, dog er der meget lille tolerance mellem for lidt og for meget. Desuden er der ulempen at reaktoren kører 24/7.

Derfor har jeg så købt denne lille pumpe.

Billede

Fantastisk, fuldstændig lydløs, kan løfte vandet 10 m, et flow på 3 l/h og et forbrug på 4,5 w.

Desuden så kan jeg så nu slukke fuldstændig for kalkreaktoren når der ikke er lys på, da dette ikke er anbefalet af Deltec. (eller justere tiden den er tændt, indtil det ønskede calcium niveua er opnået.)

"Always try to run the reactor during the lighting period of the aquarium so that the natural increase of the pH in the tank due to photosynthesis counteracts the lowering effect of the CO2 addition."

http://www.deltecaquariumsolutions.com/ ... actor..htm

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er da ikke cirkulationen gennem reaktoren du skal slukke for. Hvis du endeligt skal slukke for noget, så er det vel Co2'en.

Synes godt nok det virker lidt overflødigt og dyrt at føde klalkreatoren på den måde, istedet for ved hjælp af bypass, men hvis du er glad for købet, så er det selvfølgeligt som det skal være ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Er det ikke en doseringspumpe til b.la. sporeelementer? Er det så ikke en lidt dyrt købt fødepumpe til en reactor?
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Lord Mike skrev:Er det ikke en doseringspumpe til b.la. sporeelementer? Er det så ikke en lidt dyrt købt fødepumpe til en reactor?
SP 3000 er primært beregnet til dette:

"The SP 3000 dosing pump is an economic peristaltic pump for pumping small volumes of water. It is used with all bypass filters like the Nitratreductor and the Calciumreactor, but also to top up evaporated water combined with an aquaniveau and the Kalkwasserreactor."

Den er jo helt perfekt til formålet :-)

Men kan selvfølglig også bruges til sporeelementer og lign. men her er den nok lige kraftig nok til meget små mængder. Derfor bruger Aqua Medic lillbroderen SP 1500 i deres Reefdoser

Dyrt købt ?
Hvorfor er den dog dyrt købt - der er jo ikke de store altarnativer !
Måske en AquaBee UP300, men det er jo lidt overkill med en 300 l/h når der kun er brug for 3 l /h og så skal man til at køre med bypass, og pumpen skal sidde i sumpen, med følger deraf (ydelse der langsomt falder, pga div. aflejringer). Derudover er en sådan type pumpe ikke ligså præcis som er peristaltisk pumpe.
Men måske har jeg overset et langt, langt billigere alternativ ?

/Henrik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

mads-fisk skrev:Det er da ikke cirkulationen gennem reaktoren du skal slukke for. Hvis du endeligt skal slukke for noget, så er det vel Co2'en.

Synes godt nok det virker lidt overflødigt og dyrt at føde klalkreatoren på den måde, istedet for ved hjælp af bypass, men hvis du er glad for købet, så er det selvfølgeligt som det skal være ;)
Yep Mads, jeg er da glad for mit køb :-)

Faktisk er jeg lidt i tvivl hvad Deltec mener når de skriver at reaktoren kun skal køre når lyset er tændt. Hvad er det lige præcis man skal slukke for.

# Reator pumpen ?

# Føde pumpen ?

# Co2 tilførsel ?

Min ide var bare at slukke for det hele, men det er måske ikke meningen.

Men uanset om man slukke for "føden" eller ej, så er en peristaltisk pumpe langt mere præcis, og derfor er jeg forhåbentligt fri for at rende og efterjustere flowet.

Det er lige netop hvad jeg oplever ved at føde min skummer direkte på bypass fra overløbet. Hvis ydelsen på min returpumpe (RD 6.5) ændre sig lidt pga lidt møg eller tang i indsugningen eller møg/alger i mit "hulrør" i akvariet, ja så ændrer tilløbet til skummeren sig også :-(
Det kan jeg observere hvis jeg slukker for returpumpen og så tænder den igen, så løber der lige lidt "snavs" retur, og så yder pumpen lige lidt mere igen.
Derfor er der også i mine overvejelser at føde skummeren på sin egen pumpe.

Men det er en anden diskussion der ikke omfatter denne tråd.

Så, hvem ved lige præcis hvad Deltec mener med at en Reaktor ikke skal køre 24/7 - hvad skal man slukke for ?

/Henrik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

sneppevej skrev:Men måske har jeg overset et langt, langt billigere alternativ ?
Ja, et bypass på på din retur eller andre pumper i sumpen.

/Erik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hougaard skrev:
sneppevej skrev:Men måske har jeg overset et langt, langt billigere alternativ ?
Ja, et bypass på på din retur eller andre pumper i sumpen.

/Erik
Hvis du læste artiklen fra starten ville du se at det netop IKKE er et alternativ jeg har overset, men som jeg derimod har afprøvet :-)

/Henrik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

sneppevej skrev:Hvis du læste artiklen fra starten ville du se at det netop IKKE er et alternativ jeg har overset, men som jeg derimod har afprøvet :-)
Jeg ville stadig bruge bypass'et og så have en magnetventil på CO2'en ... Så kan du slukke CO2'en om natten og du kan slukke for CO2'en inden pH'en løber løbsk og dræber alt !

/Erik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Jeg vil lige tilføje at jeg har Ph-Controller samt magnetventil på og indstillet det til at køre med en PH på 6,4 i reaktoren - så løber ph'en ikke løbsk.
Men dvs at bare man slukker for co2'en om natten så vil ph'en i reaktoren stige så længe der løber vand gennem den, og dermed vil der ikke blive opløst kalk som bliver tilført akvariet.
Så flowet kan man lade køre konstant, men altså bare slukke for co2 - så kan man vel også slukke for "fluizide" reaktor pumpen i løbet af natten?

Problemet med et by-pass er der dog stadig. Hvis mit "hulrør" til returvand i akvariet bliver lidt tilstoppet, så stiger trykket i røret og der vel blive trykket mere vand ud af by-passet - og det er ikke bare lidt mere, det kan ændre sig fra 4 dråber i sekundet til en god solid stråle ud af den 6 mm slange der kommer som retur fra reaktoren. Det kunne jo have fatale konsekvenser.

/Henrik

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

sneppevej skrev:Jeg vil lige tilføje at jeg har Ph-Controller samt magnetventil på og indstillet det til at køre med en PH på 6,4 i reaktoren - så løber ph'en ikke løbsk.
Men dvs at bare man slukker for co2'en om natten så vil ph'en i reaktoren stige så længe der løber vand gennem den, og dermed vil der ikke blive opløst kalk som bliver tilført akvariet.
Så flowet kan man lade køre konstant, men altså bare slukke for co2 - så kan man vel også slukke for "fluizide" reaktor pumpen i løbet af natten?

Problemet med et by-pass er der dog stadig. Hvis mit "hulrør" til returvand i akvariet bliver lidt tilstoppet, så stiger trykket i røret og der vel blive trykket mere vand ud af by-passet - og det er ikke bare lidt mere, det kan ændre sig fra 4 dråber i sekundet til en god solid stråle ud af den 6 mm slange der kommer som retur fra reaktoren. Det kunne jo have fatale konsekvenser.

/Henrik

/Henrik
Hvis du skal slukke for noget, må det være co2'en, da det er denne, der har en indvirkning på din pH.-værdi.

Selvom den pumpe du har købt er langt mere præcis, så kan jeg ikke se fordelen i den er præcis. Du skal jo ikke ramme et bestemt antal liter i timen, men deriomd et bestemt kalkniveau. Senere hen kommer du jo til at skulle skrue længere op for flowet når du får flere koraller.

Hvis dit tryk i røret virkeligt ændres så meget, så vil jeg mene der er noget andet galt. Det går trods alt fint hos os andre.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

sneppevej skrev:Det kunne jo have fatale konsekvenser.
Øøhhh.. Hvordan, det ændre jo ikke mængden af CO2 .. Hastighed hvormed CO2 tilsættes ændres jo ikke fordi vandflowet øges.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hougaard skrev:
Øøhhh.. Hvordan, det ændre jo ikke mængden af CO2 .. Hastighed hvormed CO2 tilsættes ændres jo ikke fordi vandflowet øges.

Det øger da mængden af calcium som der tilføres :shock:

/Henrik
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Hougaard skrev:
Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

mads-fisk skrev:Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.
Det kommer meget an på hvordan du har indstillet CO2'en. Hvis det er stillet til at give ca. den rigtige mængden (som om den kørte uden magnetventil) så er magnet ventilen jo kun en sikkerhedsventil og ikke en regulator. I dette tilfælde er mængden af CO2 over tid den samme, blot falder pH'en ikke inde i reaktoren nok da vandflowet er for højt.

Den eneste "katastrofe" det kan give er mangel på tilsætning af CA/KH - Intet bliver dræbt.

/Erik
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

sneppevej skrev:Det øger da mængden af calcium som der tilføres :shock:
Nej, for hvis mængden af CO2 over tid er den samme vil pH'en i reaktoren jo ikke falde nok og derved tilføres der mindre kalk.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Jag skall testa med att ta en bypass på min returpump borrar upp ett hål i röret och limmar i en 6mm pvc rör och sätter en kran och vidare till kalkreaktorn
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hougaard skrev:
mads-fisk skrev:Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.
Det kommer meget an på hvordan du har indstillet CO2'en. Hvis det er stillet til at give ca. den rigtige mængden (som om den kørte uden magnetventil) så er magnet ventilen jo kun en sikkerhedsventil og ikke en regulator. I dette tilfælde er mængden af CO2 over tid den samme, blot falder pH'en ikke inde i reaktoren nok da vandflowet er for højt.

Den eneste "katastrofe" det kan give er mangel på tilsætning af CA/KH - Intet bliver dræbt.

/Erik

Hougaard skrev:
sneppevej skrev:Det øger da mængden af calcium som der tilføres :shock:
Nej, for hvis mængden af CO2 over tid er den samme vil pH'en i reaktoren jo ikke falde nok og derved tilføres der mindre kalk.
Hmm - jeg syntes at du fordrejer og forvirrer mere end nødvendigt med dine indslag, Hougaard :-(

Er faktisk i tvivl om du overhovedet forstår noget af det !

Jeg skriver jo netop at min co2 er styret af en controller. Så hvis vandflowet i reaktoren stiger, så vil ph værdien i reaktoren stige, dermed vil controleren tænde for co2 for at opretholde den ph værdi som controleren er sat til.

Derved vil der selvfølgelig blive tilført MERE kalk til akvariet !

Man alt dette vil jo KUN ske hvis flowet gennem reaktoren af en eller anden grund skulle stige.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"