Men vi er lidt i tvivl om hvor kraftig fødepume den skal bruge. Der står intet om det i deres manual

http://www.aqua-medic.de/seawater/en/13/sp3000/
men den giver jo kun 3 liter i timen - er det nok?
Hvad bruger i ?
/Henrik
Jo det kan man vel - men er der nogen der ved hvor stort flow vi taler om, det kan vel ikke være meget den skal fødes med, hvad er max mon?mads-fisk skrev:Kan du ikke bare koble den på et allerede kørende powerhead ved hjælp af et et bypass-stykke? Flowet regulerer du på udgangen fra reaktoren med en lille hane.
Co2 på min ligger i nermere 3 bobbler pr 2 sek altså 1.5 bobbel i sekundet, eksakt hvor lenge det varer er vanskelig å si, men du skal sikkert ikke tenke på å fylle flasken din mere i dette året.sneppevej skrev:ok, så er det om flowet sat på plads, altså omkring 3-4 liter i timen selvfølgelig afhængig af behov.
Hvad med co2 forbrug - i vejledningen står der 1 bobbel i sekundet.
Ved dette forbrug, hvor længe kan man så regne med at en 6 kg co2 flaske vil holde?
/Henrik
SP 3000 er primært beregnet til dette:Lord Mike skrev:Er det ikke en doseringspumpe til b.la. sporeelementer? Er det så ikke en lidt dyrt købt fødepumpe til en reactor?
Yep Mads, jeg er da glad for mit købmads-fisk skrev:Det er da ikke cirkulationen gennem reaktoren du skal slukke for. Hvis du endeligt skal slukke for noget, så er det vel Co2'en.
Synes godt nok det virker lidt overflødigt og dyrt at føde klalkreatoren på den måde, istedet for ved hjælp af bypass, men hvis du er glad for købet, så er det selvfølgeligt som det skal være
Hvis du læste artiklen fra starten ville du se at det netop IKKE er et alternativ jeg har overset, men som jeg derimod har afprøvetHougaard skrev:Ja, et bypass på på din retur eller andre pumper i sumpen.sneppevej skrev:Men måske har jeg overset et langt, langt billigere alternativ ?
/Erik
Jeg ville stadig bruge bypass'et og så have en magnetventil på CO2'en ... Så kan du slukke CO2'en om natten og du kan slukke for CO2'en inden pH'en løber løbsk og dræber alt !sneppevej skrev:Hvis du læste artiklen fra starten ville du se at det netop IKKE er et alternativ jeg har overset, men som jeg derimod har afprøvet![]()
Hvis du skal slukke for noget, må det være co2'en, da det er denne, der har en indvirkning på din pH.-værdi.sneppevej skrev:Jeg vil lige tilføje at jeg har Ph-Controller samt magnetventil på og indstillet det til at køre med en PH på 6,4 i reaktoren - så løber ph'en ikke løbsk.
Men dvs at bare man slukker for co2'en om natten så vil ph'en i reaktoren stige så længe der løber vand gennem den, og dermed vil der ikke blive opløst kalk som bliver tilført akvariet.
Så flowet kan man lade køre konstant, men altså bare slukke for co2 - så kan man vel også slukke for "fluizide" reaktor pumpen i løbet af natten?
Problemet med et by-pass er der dog stadig. Hvis mit "hulrør" til returvand i akvariet bliver lidt tilstoppet, så stiger trykket i røret og der vel blive trykket mere vand ud af by-passet - og det er ikke bare lidt mere, det kan ændre sig fra 4 dråber i sekundet til en god solid stråle ud af den 6 mm slange der kommer som retur fra reaktoren. Det kunne jo have fatale konsekvenser.
/Henrik
/Henrik
Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.Hougaard skrev:Øøhhh.. Hvordan, det ændre jo ikke mængden af CO2 .. Hastighed hvormed CO2 tilsættes ændres jo ikke fordi vandflowet øges.sneppevej skrev:Det kunne jo have fatale konsekvenser.
Det kommer meget an på hvordan du har indstillet CO2'en. Hvis det er stillet til at give ca. den rigtige mængden (som om den kørte uden magnetventil) så er magnet ventilen jo kun en sikkerhedsventil og ikke en regulator. I dette tilfælde er mængden af CO2 over tid den samme, blot falder pH'en ikke inde i reaktoren nok da vandflowet er for højt.mads-fisk skrev:Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.
Hougaard skrev:Det kommer meget an på hvordan du har indstillet CO2'en. Hvis det er stillet til at give ca. den rigtige mængden (som om den kørte uden magnetventil) så er magnet ventilen jo kun en sikkerhedsventil og ikke en regulator. I dette tilfælde er mængden af CO2 over tid den samme, blot falder pH'en ikke inde i reaktoren nok da vandflowet er for højt.mads-fisk skrev:Er jeg ikke enig med dig i. Hvis der ryger 15 liter i timen gennem reaktoren skal der også mere co2 til at holde pH. værdien nede, og da han har en magnetventil til at regulere det, vil der også komme mere co2 ud i vandet.
Den eneste "katastrofe" det kan give er mangel på tilsætning af CA/KH - Intet bliver dræbt.
/Erik
Hmm - jeg syntes at du fordrejer og forvirrer mere end nødvendigt med dine indslag, HougaardHougaard skrev:Nej, for hvis mængden af CO2 over tid er den samme vil pH'en i reaktoren jo ikke falde nok og derved tilføres der mindre kalk.sneppevej skrev:Det øger da mængden af calcium som der tilføres![]()