TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Musiker skrev:
En anden ting i den forbindelse er at jeg gerne skulle finde en eller flere som kan holde lidt koraller for mig når selve ombygningen går igang, så hvis der er nogle derude som har lidt plads tilovers og gerne vil hjælpe så høre jeg gerne fra jer, giver naturligvis lidt fragmenter eller et par koraller for ulejligheden dog stiller jeg naturligvis de krav at man har den fornødne lysmængde over akvariet som korallerne kræver
Pyh du er en modig mand... Men jeg kan godt forstå fristelsen til at lave aquascaping.
Jeg har nok ikke plads til at holde koraller for dig (ved heller ikke om det er smart at hive dem i en zeobajle), men jeg står gerne klar med en stak :money: og et par hjælpende hænder når der uværgeligt vil knække småstumper af dine mange mega mega fine koraller!
Mange tak for de pæne ord om mine koraller og hvis der er noget der knækker eller på anden måde bliver valgt at skulle sælges, så skal jeg nok kontakte dig Henrik :y
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Lidt nye billeder, god weekend :wink:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

lækre billeder, særligt det nederste.. :GO

hvad hedder den koral på det første billede, har den nemlig selv men kunne ikke finde en der lignede på reeflex..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg er så vild med det akvarie...daaamn det er flot
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jep det er et virkeligt flot akvarie.. Er også mest vild med det nederste billede ;-)
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

det er da det flotteste akvarie ever
VH dekoin alias Claus
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

stefan_sørensen skrev:lækre billeder, særligt det nederste.. :GO

hvad hedder den koral på det første billede, har den nemlig selv men kunne ikke finde en der lignede på reeflex..
S. hysterix.

For f... Mike, det akvarie kan gøre en grøn af misundelse hver gang du poster et full-shot....
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af jakobvillien »

Ja nu gider jeg ihvertfald ikke vise mit frem. :wink:

Meget flot tank.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

I skal alle have stor tak for de pæne ord :GO
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kan vi få en update på det plankton halløj ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Brian skrev:Kan vi få en update på det plankton halløj ?
Da jeg igennem flere måneder har gået og ventet på PhytoControlleren har jeg ikke givet akvariet plankton selvom reactoren kørte med en god kultur. Simpenhen pga dovenskab da jeg ikke gider dosere manuelt flere gange daglig.
Men jeg har nu fået Phytocontrolleren og den er skam også sat til, men det er nok lige tidlig nok at begynde at vurdere om det har nogen indvirkning på korallerne mm. da det kun har været doseret plankton i godt og vel 14 dage. Udover det så skal jeg også have fundet den optimale dosering til akvariet. Jeg startede med at dosere 1 liter daglig (den mindste dosering på controlleren), og er nu gået op til 1,5 liter daglig.

Der er 2 ting som tydeligt kan ses af forandring her de sidste 14 dage, det er at der er begyndt at komme masse af alger på ruderne, så nu skal ruderne dagligt rengøres pga den yderligere næringstilsætning til vandet. Den anden ting som er tydeligt er at polypperne på korallerne står så store som de aldrig har gjort før, om det skyldes tilsætning af plankton eller den nye lysopsætning som bliv lavet samtidig med at plankton-anlægget bliv sat til akvariet vides ikke. Men jeg går bestemt en periode igennem hvor jeg skal være klar til at reagere hvis akvariet viser tegn på at det går den forkerte vej. Bla. så er jeg begyndt med jævnlige kontrol-målinger, det har jeg ikke gjort siden opstarten. Den sidste måling der er fortaget på akvariet var igår, og den ser således ud:

Salt: 1.025
Temp: 27grader
Ca: 340
KH: 12
Mg: 1460
Po4: 0
No2: 0
No3: 0

Jeg kæmper en kamp med at få min Ca på plads siden min reactor er kommet hjem fra rep. men den er nu så stille og rolig på vej op efter den har været helt nede på 280 for et par uger siden. Dette påvirker min KH ret så meget så den ligger også og svinger meget som tydeligt vises på korallerne indimellem...Jeg kunne naturligvis booste min Ca op på plads ved kraftig dosering af et calsium produkt, men jeg har valgt at gøre det stille og roligt med reactoren hen over en periode.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Teoede faktisk ikke man kunne få KH og Ca på plads uafhængigt af hinanden med en Calcium reaktor? Min kh og Ca følges ad 100%, efter jeg er begyndt at bruge reaktor. Så jeg kan ikke lige få øje på hvordan du vil få dem begge på plads med reaktoren?

Jeg ville nok vælge og få banket Ca på plads, med et rent Ca produkt også bare holde Ca og KH vedlige med reaktoren.. En KH på 12 vil også være alt for højt for mit akvarie? Hvad ligger den normalt på i dit akvarie?

Tror sagtens det kan være din plankton som gør korallerne "glade" - Mine går også polyp-amok når der er "foder" i vandet (zeo, koralfoder eller andet detritus)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Musiker min Kh svinger netop på grund af den meget ustabile kørsel min reactor har for tiden med en Ph-værdi som ikke står helt som den skal. Så jeg køre lige nu med en ph-værdi som er lavere end normalt netop for at give noget mere kalk til systemet. Så når Ca er ved at være på plads igen så vil jeg opjustere min Ph-værdi i reactoren til så den forbliver stabilt.
Jeg har valgt at køre Ca op over en periode via reactoren netop for at gøre min KH mere stabil da jeg ved at den vil bliver ustabil i en periode ved at booste den med et kalkpræperat.

Min Kh har i løbet af de sidste 3-4 måneder svinget meget og der er også kommet en hel del Kh-buffer i akvariet, men den ligger under normale omstændigheder stabilt på omkring 8-9.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tjae du er jo en erfaren gut og har styr på dit akvarie! Vil dog lige understrege at jeg ikke har det ud af det blå, at det jeg har læst.. Påstår at man ikke kan justere Ca og KH uden den anden følger med, når man bruger en kalkreaktor (og de vil begge falde ned igen hvis du vil have din kh ned på 8-9 stykker igen).
Skal da ikke kunne sige at man rent faktisk kan forskyde Ca/KH output balancen fra reaktoren - Jeg har fået indtrykket af at er svært/umuligt.
Se her for eksempel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php

Så med mindre du vil kører med en permanent KH på 12 eller højere.. Tror jeg ikke du får din Ca hævet yderligere med kalkreaktoren.. Og som jeg forstår det vil de begge falde i samme takt. Hvis ikke du tilsætter noget Ca manuelt..

/Henrik
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Musiker skrev:Tjae du er jo en erfaren gut og har styr på dit akvarie! Vil dog lige understrege at jeg ikke har det ud af det blå, at det jeg har læst.. Påstår at man ikke kan justere Ca og KH uden den anden følger med, når man bruger en kalkreaktor (og de vil begge falde ned igen hvis du vil have din kh ned på 8-9 stykker igen).
Skal da ikke kunne sige at man rent faktisk kan forskyde Ca/KH output balancen fra reaktoren - Jeg har fået indtrykket af at er svært/umuligt.
Se her for eksempel:
http://www.reefkeeping.com/issues/2002- ... /index.php

Så med mindre du vil kører med en permanent KH på 12 eller højere.. Tror jeg ikke du får din Ca hævet yderligere med kalkreaktoren.. Og som jeg forstår det vil de begge falde i samme takt. Hvis ikke du tilsætter noget Ca manuelt..

/Henrik
min kH lå på 14, og ca på 440 så satte jeg min pH controller til at holde 7,1 i stedet for 7,0 og nu er min kH på 10,5 og min ca på 440..
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

TAK, NÅ, det var på tide med nogle nye billeder, du er ved at blive mig lidt nærig med dem, og baljen er jo stadig fantastisk :K
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Helena skrev:TAK, NÅ, det var på tide med nogle nye billeder, du er ved at blive mig lidt nærig med dem, og baljen er jo stadig fantastisk :K

Tak Helena :GO Ja, så fik du hvad du ville :wink:

Musiker jeg køre netop med en ret høj værdi på min Kh (12+) for at hæve Ca, helt bevist i øjeblikket. Når så Ca er kommet på plads kommer Kh også på plads ved at drosle op for Ph værdi i reactor så systemet vil køre stabilt derefter. Men det er måske en god idé at gøre som du ville (booste Calsium), men nu har jeg valgt at gøre som beskrevet og så må jeg se hvad der sker. Jeg laver jo løbende mine målinger så jeg kan følge med i selve processen og kan altid sadle om hvis det ikke går efter planen :wink:
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Jeg tror også bare jeg ville booste ca, du er vel tæt på grænsen til hvor kh kan brænde koraller?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

thyme skrev:Jeg tror også bare jeg ville booste ca, du er vel tæt på grænsen til hvor kh kan brænde koraller?
Jeg ser på ingen måde en Kh på 12 som farlig i form af at brænde koraller. Jeg har i mit gamle akvarie haft Kh oppe på over 30 over flere omgange uden beskadelse af koraller eller andet. Men det er skam også muligt at jeg booster Ca op på en mere acceptabelt niveau, jeg vil bare gerne se om dette kan lade sig gøre.
En anden ting er også at hvis jeg booster min kalk med et kalk-præperat så er min erfaring bestemt også at dette påvirker Kh voldsomt, derfor jeg lige vil prøve med denne metode først. Og hvis det ønskede resultat udebliver eller der kommer alt for store udsving så bliver løsningen da også at booste.
Af samme årsag har jeg da også mine testsæt liggende fremme så de hele tiden minder mig om at få målt for Ca & Kh, da jeg normalt kun måler hvis akvariet viser tegn på at noget er galt. Og faktisk er der ingen tegn overhovedet på mistrivsel på hverken koraller, fisk mm.

Men det er første gang jeg høre en Kh på 12+ skulle kunne brænde koraller af, så det forstår jeg ikke helt, det er ihvertfald ikke sket her eller i mit tidligere akvarie.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Du har godt nok fået styr på dit grej Michael!!!

Det ser også ud som om du har lidt rovdyr i baljen ellers er de i refugiet?
Jeg tænker på den store slange søstjerne og krappen :sneaky2:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Side 50 - Tillykke det er sgu flot !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Anders månsson skrev:Du har godt nok fået styr på dit grej Michael!!!

Det ser også ud som om du har lidt rovdyr i baljen ellers er de i refugiet?
Jeg tænker på den store slange søstjerne og krappen :sneaky2:
Hej Anders

Ja, det er rart med et rum hvor man bedre kan gemme og få opsat udstyret på en måde som gør det nemmere at vedlige holde akvariet.

Rovdyr!! Jeg har 2 slangesøstjerner i akvariet og disse 2 har jeg haft også i akvariet oppe i lejligheden som du kender. Ved ikke lige hvorfor du kalder dem for "rovdyr" da de intet gør de andre beboere, de går herhjemme under navnet "skraldemænd"
Brian skrev:Side 50 - Tillykke det er sgu flot !
Ja, lidt af en smøre hvis man skal læse hele tråden igennem.
Men jeg har selv stor glæde af at se udviklingen på akvariet igennem de snart 2 år tråden har kørt ved at kigge tilbage :y
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Lidt aften billeder:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

:K Dejligt det er så skønt med lidt gode aftenbilleder at falde til ro på, efter 17 timers arbejdsdag :dizzy: Takker så meget.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Det er simpelhen så stjerneflot!!!!

Din Euphylia mister den også et hoved i ny og næ?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Har du din slange søstjerne aldrig gjort fiskene eller nogen noget? hvilket art er den slange søstjerne? en af dem der kan bliver 50 cm?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Helena skrev::K Dejligt det er så skønt med lidt gode aftenbilleder at falde til ro på, efter 17 timers arbejdsdag :dizzy: Takker så meget.
Det var da så lidt :GO
Gino skrev:Det er simpelhen så stjerneflot!!!!

Din Euphylia mister den også et hoved i ny og næ?

MVH
Takker :wink:
Mister et hoved?? Din mister vel ikke bare sådan et hoved, vil nok mere tro at der dør et hoved engang imellem. Men det er heldigvis ikke sket her.....Men havde dog en på et tidspunkt i det gamle akvarie som fik brown gele (tror jeg nok det hedder), og det kostede korallen omkring 40 hoveder og det endte med at der kun var 3 hoveder tilbage desværre :(
Gino skrev:Har du din slange søstjerne aldrig gjort fiskene eller nogen noget? hvilket art er den slange søstjerne? en af dem der kan bliver 50 cm?

MVH
De 2 slangesøstjerner jeg har i akvariet er Ophiolepis superba, og nej de har ikke rørt hverken fisk eller andet i de 5-6 år jeg har haft dem. De er godt nok vokset en del men stadig lige så fredelige so de altid har været....
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Ang. de slangee søstjerner, så har jg bare hørt at de kan finde på at sidde i sprækker og række armene ud indtil en fisk svømmer ind i dem, så bliver fisken skamferet :oops:
Men om det passer ved jeg ikke, det kan også være det kun er mindre dyr, de kan nappe. Det lader ihvertfald til, at de ikke gør meget væsen af sig udover at være til nytte som "skraldemænd" hos jer :h
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Anders månsson skrev:Ang. de slangee søstjerner, så har jg bare hørt at de kan finde på at sidde i sprækker og række armene ud indtil en fisk svømmer ind i dem, så bliver fisken skamferet :oops:
Men om det passer ved jeg ikke, det kan også være det kun er mindre dyr, de kan nappe. Det lader ihvertfald til, at de ikke gør meget væsen af sig udover at være til nytte som "skraldemænd" hos jer :h
Jeg har hørt at det primært er de grønne slange søstjerner der er banditter - Jeg har haft en stor sort i fire år uden problemer.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jeg har en brun med sorte striber den gør heller ingen ting ved mine fisk, lige nu ligger min ildhale kutling faktisk ovenpå den (den er åbenbart gået tidligt i seng, og der er strømlæ lige der)
SÆLGES:
kan ses her:
Låst

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"