Brian skrev:Kan vi få en update på det plankton halløj ?
Da jeg igennem flere måneder har gået og ventet på PhytoControlleren har jeg ikke givet akvariet plankton selvom reactoren kørte med en god kultur. Simpenhen pga dovenskab da jeg ikke gider dosere manuelt flere gange daglig.
Men jeg har nu fået Phytocontrolleren og den er skam også sat til, men det er nok lige tidlig nok at begynde at vurdere om det har nogen indvirkning på korallerne mm. da det kun har været doseret plankton i godt og vel 14 dage. Udover det så skal jeg også have fundet den optimale dosering til akvariet. Jeg startede med at dosere 1 liter daglig (den mindste dosering på controlleren), og er nu gået op til 1,5 liter daglig.
Der er 2 ting som tydeligt kan ses af forandring her de sidste 14 dage, det er at der er begyndt at komme masse af alger på ruderne, så nu skal ruderne dagligt rengøres pga den yderligere næringstilsætning til vandet. Den anden ting som er tydeligt er at polypperne på korallerne står så store som de aldrig har gjort før, om det skyldes tilsætning af plankton eller den nye lysopsætning som bliv lavet samtidig med at plankton-anlægget bliv sat til akvariet vides ikke. Men jeg går bestemt en periode igennem hvor jeg skal være klar til at reagere hvis akvariet viser tegn på at det går den forkerte vej. Bla. så er jeg begyndt med jævnlige kontrol-målinger, det har jeg ikke gjort siden opstarten. Den sidste måling der er fortaget på akvariet var igår, og den ser således ud:
Salt: 1.025
Temp: 27grader
Ca: 340
KH: 12
Mg: 1460
Po4: 0
No2: 0
No3: 0
Jeg kæmper en kamp med at få min Ca på plads siden min reactor er kommet hjem fra rep. men den er nu så stille og rolig på vej op efter den har været helt nede på 280 for et par uger siden. Dette påvirker min KH ret så meget så den ligger også og svinger meget som tydeligt vises på korallerne indimellem...Jeg kunne naturligvis booste min Ca op på plads ved kraftig dosering af et calsium produkt, men jeg har valgt at gøre det stille og roligt med reactoren hen over en periode.