Musiker skrev:Lige et par begreber der skal på plads:
-Hoved(nedløbs)røret er det rør hvor det meste (eller alt) vandet normalt løber fra akvarie til sump.
-Sikkerhedsrøret leder også vand fra overløbet og til sumpen. Det er normalt ikke i brug (visse justere hovedløbet så der løber en lille bitte smule i sikkerhedsrøret.
- Returrøret er der hvor vandet bliver sendt tilbage fra sumpen til akvariet. Her skal man huske at der kan opstå hævert effekt hvis returpumpen brænder af, eller strømmen går. Jeg har løst det ved at lave et par huller i returrøret lige under vandoverfladen. Man skal så lige huske at holde dem åbne. Jeg får dem testet hver uge når jeg skifter vand..
Jeg har justeret mit hovedrør med en kuglehane så vandet står en smule under sikkerhedsrøret. Dvs normalt løber der ikke vand i sikerhedsrøret hos mig. Grunden til at jeg gør det på den måde er at det er 100% lydløst når det er justeret korrekt ind. Hvis en snegl skulle blokere nedløbet vil mit sikkerhedsrør med lethed kunne tage over.
Her er et billede fra mit gamle akvarie hvor man kan se princippet:
Det hullede rør er hovedrøret. Det andet rør tæt på glasset er sikkerhedsrøret. Røret længst væk er returrøret.
Tuschstregerne bruger jeg til at justere efter. Ellers er det ikke til at finde den balance hvor vandet hverken stiger eller falder i overløbet..
Bag sorte dims øverst til højre, sidder en flyderkontatk som er sikkerhedsafbryderen til Tunze osmolatoren. Hvis vandet når derop vil osmolatoren begynde at hyle (kan slås fra) og sørge for at der ikke bliver pumpet mere ferskvand på akvariet. Der fås også en model som kan stoppe returpumpen (styrer 230V)'
/Henrik
Hej igen:-)
Ahh se det var en god forklaring:-)
Det nedløbs rør ska det ikk være dækket helt af vand eller kan de par små huller nok føde det eller?
Sikkerheds røret er det ikk altid lidt højere end hovedrøret? så hvis hovedrøret stopper stiger vandstanden lidt og sikkerhedsrøret tager over?? er det korrekt?
Bruges der kun 1 pumpen i hele systemet dvs at sikkerheds/hovedrør er baseret på rent hævert? og så en kraftigt retur pumpen afhængig af højden?
hvis retur pumpen står af hvordan har du så lavet beregningen så du ikk vil få vand på gulvet? vandet vil jo falde i i overløbet i akvariet men er det så på "kammene" literne er beregnet?
MVH