Hvad er idéen lige med mere end et hul

Forum for generel snak omkring saltvand.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Hvad er idéen lige med mere end et hul

Indlæg af Gino »

Musiker skrev:Lige et par begreber der skal på plads:
-Hoved(nedløbs)røret er det rør hvor det meste (eller alt) vandet normalt løber fra akvarie til sump.
-Sikkerhedsrøret leder også vand fra overløbet og til sumpen. Det er normalt ikke i brug (visse justere hovedløbet så der løber en lille bitte smule i sikkerhedsrøret.
- Returrøret er der hvor vandet bliver sendt tilbage fra sumpen til akvariet. Her skal man huske at der kan opstå hævert effekt hvis returpumpen brænder af, eller strømmen går. Jeg har løst det ved at lave et par huller i returrøret lige under vandoverfladen. Man skal så lige huske at holde dem åbne. Jeg får dem testet hver uge når jeg skifter vand..

Jeg har justeret mit hovedrør med en kuglehane så vandet står en smule under sikkerhedsrøret. Dvs normalt løber der ikke vand i sikerhedsrøret hos mig. Grunden til at jeg gør det på den måde er at det er 100% lydløst når det er justeret korrekt ind. Hvis en snegl skulle blokere nedløbet vil mit sikkerhedsrør med lethed kunne tage over.
Her er et billede fra mit gamle akvarie hvor man kan se princippet:
Billede
Det hullede rør er hovedrøret. Det andet rør tæt på glasset er sikkerhedsrøret. Røret længst væk er returrøret.
Tuschstregerne bruger jeg til at justere efter. Ellers er det ikke til at finde den balance hvor vandet hverken stiger eller falder i overløbet..
Bag sorte dims øverst til højre, sidder en flyderkontatk som er sikkerhedsafbryderen til Tunze osmolatoren. Hvis vandet når derop vil osmolatoren begynde at hyle (kan slås fra) og sørge for at der ikke bliver pumpet mere ferskvand på akvariet. Der fås også en model som kan stoppe returpumpen (styrer 230V)'

/Henrik

Hej igen:-)

Ahh se det var en god forklaring:-)

Det nedløbs rør ska det ikk være dækket helt af vand eller kan de par små huller nok føde det eller?
Sikkerheds røret er det ikk altid lidt højere end hovedrøret? så hvis hovedrøret stopper stiger vandstanden lidt og sikkerhedsrøret tager over?? er det korrekt?

Bruges der kun 1 pumpen i hele systemet dvs at sikkerheds/hovedrør er baseret på rent hævert? og så en kraftigt retur pumpen afhængig af højden?

hvis retur pumpen står af hvordan har du så lavet beregningen så du ikk vil få vand på gulvet? vandet vil jo falde i i overløbet i akvariet men er det så på "kammene" literne er beregnet?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Indlæg af Erathor »

Hvis returpumpen står af, eller ved strømsvigt, så vil vandstanden i akvariet stoppe, og overløbet vil blive tømt til det nederste hul han har boret. Jeg ville så lave det uden huller, for at være sikker på at vandet kan være i sumpen efter returpumpen er stoppet.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Faktisk er det meste vand der bliver suget tilbage i mit nuværende 540L akvarie, det vand som bliver suget ned af hæverteffekten i returrøret inden hævert effekten bliver brudt af de par huller jeg har i returrrøret.
Nedløbsrørene virker bare ved tyngdekraften, vandet falder ned i sumpen.

/Henrik
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Kan man ikke få en osmolator føler til en iks og programmere den til at stoppe en pumpe hvis den aktiveres?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Gino skrev:
Brian C skrev:Jeg kører osse med tre huller, et til retur, et til hovedrør og et sikkerhedsrør
jeg har ind imellem oplevet at sikkerhedsrøret har være i brug, når jeg har pillet lidt ved flowet, renset retur eller andre ting der øger cirkulationen

jeg har lavet mit sikkerhedsrør, så det høres meget tydeligt, i form af en voldsom plasken, når det er i brug

jeg ville ikke turde køre uden sikkerhed, for min retur (6500 liter/t) tømmer sumpen forbandet hurtigt hvis der ikke bliver tilført vand fra overløbet, og hele sumpen indhold kan altså ikke være i akvariet
hvordan har du sat sikkerheds røret så det kan høres??

MVH

det er ret simpelt.... frit fald fra ca 40 cm højde, det pladrer en del, men og det giver lidt flere bobler i akvariet
så det bliver hurtigt opdaget og udbedret
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

amddurin skrev:Udover det nævnte, har jeg læst på Tunze's hjemmeside at der også er en føler på den pumpe der følger med osmotator sættet, således at hvis der ikke er mere ferskvand i vandkamret, så stopper pumpen, så den ikke kan brænde sammen...
:beer:
det er ikke helt korrekt, og dog...
føleren sidder ikke i pumpen, da det bare er en lille 12 v dykpumpe af den slags der bruges i bla. campingvogne
det der sker at er kontrolboksen registrerer hvor lang tid pumpen har kørt, og kører den over 10 min starter en hyletone, det gør der så osse hvis boksen sidder for tæt på kablerne mellem ballast og hqi når disse starter

men for lige at tage den med hullerne, så har jeg det sådan at man kan vælge at køre med et hul, samt diverse elektroniske kontrolforanstaltninger (som kan svigte) eller man kan vælge den simple bare at få boret de tre huller evt kun to hvis man fører sin retur op på anden vis

og så er der jo livrem og seler, noget jeg har gjort en del i før, har blandt andet haft en Tunze vandstandsalarm sammen med min osmolator, og det var et hyr når jeg justerede på flowet, især hvis vandstanden faldt i returkammeret, stoppede returen, (og startede først når der blev trykket på en reset) samtidig med at en alarm gik, hvorefter osmolatoren gik ind og startede sin alarm pga forhøjet vandstand
og det var et være kabelrod med alle de sensorledninger, to til osmolatoren og 3 til vandstandsalarmen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"