VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Fosfat niveau skrider.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 6950
Fosfat niveau skrider.
Efter lang tid med stabilt po4 - jeg bruger Rowa - er niveauet nu eksploderet, og jeg kan ikke få kontrol over det.
Sim følge af cyano har jeg brugt Tropic Natin Cyo Control efter forskrifterne. Cyanoen er ikke væk, det er til gengæld bakteriefaunaen i bundlaget. Når jeg suger cyano op fra bundlag, bliver vandet i pipetten helt blåsort - uden tvivl detritus mv samt døde bakterier. Hvordan kommer jeg videre? Er ærlig talt ved at køre død i det her saltvand.
Solide vandskifte
Bakterietilsætning? Hvis ha hvilket produkt. Har akva forest Pro Bio
Mine værdier er lidt lave på ca og mg, men det er vel ikke problemet?
Sim følge af cyano har jeg brugt Tropic Natin Cyo Control efter forskrifterne. Cyanoen er ikke væk, det er til gengæld bakteriefaunaen i bundlaget. Når jeg suger cyano op fra bundlag, bliver vandet i pipetten helt blåsort - uden tvivl detritus mv samt døde bakterier. Hvordan kommer jeg videre? Er ærlig talt ved at køre død i det her saltvand.
Solide vandskifte
Bakterietilsætning? Hvis ha hvilket produkt. Har akva forest Pro Bio
Mine værdier er lidt lave på ca og mg, men det er vel ikke problemet?
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Fosfat niveau skrider.
Alle parametre skal helst ligge nogenlunde inden for scope.
Ved du hvad din høje Po4 skyldes? Rigelig fodring måske?
Jeg ville fortsætte med Rowaphos, skifte mediet ofte, måske ugentligt.
Og så regelmæssige vandskift, måske 10% pr gang.
Og så tilsætte nogle bakterier, evt prodibio. Er din biologi i bundlaget væk, måske efter cyano behandling (kender ikke produktet) Men det kunne være medvirkende til at de andre bakterier er gået til. Er bakterierne virkelig væk, så skal de genopbygges ved tilsætning af nye, gavnlige bakterier. De nedbryder næringsstoffer og vil hjælpe med til at bringe din Po4 ned.
Det kan være en lang kamp, men der er desværre ikke et quick fix. Så stille og roligt, så skal det nok lykkes
Ved du hvad din høje Po4 skyldes? Rigelig fodring måske?
Jeg ville fortsætte med Rowaphos, skifte mediet ofte, måske ugentligt.
Og så regelmæssige vandskift, måske 10% pr gang.
Og så tilsætte nogle bakterier, evt prodibio. Er din biologi i bundlaget væk, måske efter cyano behandling (kender ikke produktet) Men det kunne være medvirkende til at de andre bakterier er gået til. Er bakterierne virkelig væk, så skal de genopbygges ved tilsætning af nye, gavnlige bakterier. De nedbryder næringsstoffer og vil hjælpe med til at bringe din Po4 ned.
Det kan være en lang kamp, men der er desværre ikke et quick fix. Så stille og roligt, så skal det nok lykkes
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Dine bakterie kultur er nok væsentligt reduceret pga din cyano behandling... den skal opbygges igen. Jeg ville køre fortsat med rowa og så ca 30-50% vandskift fordelt over måneden i en periode til du har fået din bakterie kultur tilbage.
Jeg har altid kæmpet med ret højt po4 i mine akvarier. De akvarier der har fungeret bedst er når jeg har haft overskud til at lave vandskift indtil feks men DSB har været oppe og køre
Hvad er din PO4 på?
Jeg har altid kæmpet med ret højt po4 i mine akvarier. De akvarier der har fungeret bedst er når jeg har haft overskud til at lave vandskift indtil feks men DSB har været oppe og køre
Hvad er din PO4 på?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Niveauet er 0,218 i formiddags. Forstår ikke hvorfor baktwriekulturen i bundlag er dødt. Tropic Marins produkt skulle jo netop ikke dræbe men udkonkurrere, jvf. Indlægget om en holistisk tilgang
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Det er nemlig en bakterietilsætning, ikke en dræber. Jeg hælder det i alle mine akvarier ved hvert vandskifte fordi jeg har fået produktet og skal gøre erfaringer med det. Der er intet døende. Men jeg ved heller ikke hvordan man vurderer at en bakteriekultur i et bundlag er dødt? Det lyder måske som om det har været anoxisk? Fik du en fornemmelse af det lugtede af rådne æg i sandet?Jerslev skrev: ons 21. maj 2025 17:21 Niveauet er 0,218 i formiddags. Forstår ikke hvorfor baktwriekulturen i bundlag er dødt. Tropic Marins produkt skulle jo netop ikke dræbe men udkonkurrere, jvf. Indlægget om en holistisk tilgang
Tropic Marins danske repræsentant.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Måske men hvorfor skulle der pludselig opstå iltsvind? Jeg fortsætter med Rowa, vandskifte og tilsætter akva forest pro bio S, tror jeg, det hedder
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2017
Uden at have set det.
Kan sandet være fx være klumpet op i et low flow område hvor mad og affald samler sig og bagefter været dækket til af et tæppe af cyano? Så kunne der være råd i sandet uden ny tilførsel af iltet vand?
Sådan har jeg selv prøvet det engang, og skiftede sandet ud til lidt grovere og gjorde laget tyndere.
Kan sandet være fx være klumpet op i et low flow område hvor mad og affald samler sig og bagefter været dækket til af et tæppe af cyano? Så kunne der være råd i sandet uden ny tilførsel af iltet vand?
Sådan har jeg selv prøvet det engang, og skiftede sandet ud til lidt grovere og gjorde laget tyndere.
Tropic Marins danske repræsentant.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Kom til at tænke på noget. Har du nogle snegle i?
Jeg tilføjer jævnligt Nassarius og ind i mellem nogle Strombus snegle til at lufte ud i bundlaget.
Jeg kommer gerne en del i, 12 Nassarius ad gangen. Men nu har jeg også et større bundareal.
Kun for at sige, at en enkelt eller to måske ikke gør så meget, men det kan hjælpe med at lufte bundlaget igennem i deres jagt på overskydende foder.
Jeg tilføjer jævnligt Nassarius og ind i mellem nogle Strombus snegle til at lufte ud i bundlaget.
Jeg kommer gerne en del i, 12 Nassarius ad gangen. Men nu har jeg også et større bundareal.
Kun for at sige, at en enkelt eller to måske ikke gør så meget, men det kan hjælpe med at lufte bundlaget igennem i deres jagt på overskydende foder.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Det lyder som om bakterie kulturen i sandet er dødt om det er medicinen (det har jeg aldrig brugt) eller om sandet har pakket sig og det grundet..
Jeg ville stadig gøre det med vandskift og måske overveje at tilsætte mange nasserius og cerith flere snegle for at vende sandet som Erik er inde på
Jeg ville stadig gøre det med vandskift og måske overveje at tilsætte mange nasserius og cerith flere snegle for at vende sandet som Erik er inde på
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
Jeg var også oppe på over 0.25 da jeg fik min smart tester på.
Jeg kørte også med rowa. En god kop som jeg skiftede hver måned efter jeg fik min icp test og kunne se min po4 var for høj.
Jeg fik så min smart tester som målte po4 dagligt . Jeg blev noget overrasket da den kop rowa jeg fyldte i kun sænkede min po4 i 2 dage før den på 3. Dagen allerede begyndte at stige igen. Jeg måtte skifte rowa hver 3.-4. Dag i et stykke tid før jeg fik min fosfat ned.
Jeg bruger nu 10 ml np elimi om dagen og kan holde min po4 stabil på 0.1 ved dette uden yderligere
Jeg kørte også med rowa. En god kop som jeg skiftede hver måned efter jeg fik min icp test og kunne se min po4 var for høj.
Jeg fik så min smart tester som målte po4 dagligt . Jeg blev noget overrasket da den kop rowa jeg fyldte i kun sænkede min po4 i 2 dage før den på 3. Dagen allerede begyndte at stige igen. Jeg måtte skifte rowa hver 3.-4. Dag i et stykke tid før jeg fik min fosfat ned.
Jeg bruger nu 10 ml np elimi om dagen og kan holde min po4 stabil på 0.1 ved dette uden yderligere
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?