VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

En ode til Giesemann lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

En ode til Giesemann lys

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg har nu fuldendt min samling og kører alle tre akvarier med Giesemann lys.
Der er gode og dårlige ting ved de lamper - men jeg er tosset med dem, og da der var halloween udsalg fik jeg købt det sidste lys.
Her kommer nogle umiddelbare tanker om de tre lamper.

Den første er den største, Aurora V8 (men den mindste V8'er. (500 watt i alt (300w LED (3 pucks),200wT5 (6 rør)) Kæmpe tung lampe med masser af smæk og varmedannelse, og jeg frygter den engang falder ned :G Men jeg er helt tosset med kombinationen af T5 og LED. Der er så mange muligheder for udtryk i akvariet, fx har jeg aldrig været glad for rød LED, men fx et rød/lilla T5 rør sammen med de blå dioder giver et helt forrygende farveudtryk i korallerne, man ikke får med LED alene.
Lampen er APP styret. App'en er den gamle LYNK app, og den er FORFÆRDELIG. Helt absolut frustrerende dårligt planlagt og udført. Hvis der er interesse i detaljer kan jeg godt vise eksempler, men lige nu gider jeg ikke fordi den APP er så ringe og mit humør er så godt.
En anden ulempe er de tre kæmpe ledninger der stikker ud af siden på den. Det er et klassisk Giesemann look, og jeg har vænnet mig til det. Men de er helt umulige at gemme :hehe:
20241120_153320.jpg
20241120_153314.jpg
De næste lamper er de mindre, begge på ca100 watt
20241118_154221.jpg
Den første af dem er en oldsag. En helt gammel og original Vervve. Udført i tungog mat sort aluminium og et sjovt formet design. De solgte billigt ud af deres restlager, og der købte jeg den for en slik.

Den klarer de moderne krav godt og vokser alt hvad jeg lyster at putte under den. Den har mange hvide dioder, så nu hænger den over mine læderkoraller, der elsker det stærke fuldspektrede lys.

En ulempe er at den er tung, og monteringsarmen til den vejer mere end lampen og er solidt stål. Jeg var bange for at den knækkede glasset da jeg havde den monteret sådan, så nu hænger den i en DIY løsning.

En dark horse fordel ved den er at den har et in-board controller display, så jeg skal bare trykke på en knap så kan jeg indstille alt på den. Altså ingen app! :W

Klart anbefalelsesværdig lampe hvis man støder på en, der ligger i et skur et sted.
20241120_153206.jpg
20241120_153155.jpg

Den nyeste er også deres nyeste lys - Teszla Evo. Føj den er lækker. Vejer meget mindre, men ligeså stærk. Meget flot sammensmeltning af farver i akvariet.

Den har et meget lækkert farveudtryk og så har den en nyere app LYNK Pro som er MEGET bedre. Rar at bruge og meget billigere i udskiftning af telefonskærme at bruge. :wink:
20241120_153122.jpg
20241117_145726.jpg

20241120_153257.jpg

20241115_201549.jpg
20241117_145822.jpg
Ude i skuret har jeg også en Matrixx T5 og Pulzar G2 fra GIesemann. Meget lækre lamper også, men jeg har ikke et akvarie i deres størrelse lige nu. :D

Hvad har I af Giesemann lamper og erfaringer med dem?
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: En ode til Giesemann lys

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har det lidt som dig.

Deres lamper har altid været høj kvalitet, kraftigt bygget og smukke at se på. De har gennem mange år været toppen af poppen med lamper, og havde dem også i “gamle” dage, men efter HQI og T5 mere eller mindre er fortid, er de endelig begyndt at forny sig. De skal ikke ligne de gamle solarier armaturer 😜

I min optik fede lamper, men store, tunge og klodsede👌
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"