VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Australien!

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Australien!

Indlæg af nbd »

Jeg kom hjem søndag aften, efter seks uger i Australien - to ugers arbejde på University of Sydney og fire ugers ferie. Når man nu alligevel er afsted... ;-)

Tre uger ferie i det nordlige Queensland, i en stor firhjulstrækker fra Cairns op til Cooktown langs kysten og tilbage lidt inde i landet. Vi fravalgte revet. Til gengæld så vi rigtig meget tropisk regnskov.

Australien har nogle meget lækre strande
DSC07277.JPG
Her kan man plukke sine egne døde levende sten :-)
DSC07207.JPG
og bruge dem som dekoration i haven, som her ved hotellet.
DSC07828.JPG
Godt nok er dette her Saltvandsforum, men på alle strande i det tropiske Australien mødes med sådanne skilte. Hvert år er der dødsfald pga. box jellyfish, krokodiller og hajer. Det tager lidt af lysten til at snorkle...
DSC07200.JPG
DSC07201.JPG
DSC07611.JPG
Og den er god nok. Der ER saltvandskrokodiller. Denne her har ingen tænder, men den er alligevel den dominerende han i floden. Selv om den er tandløs, havde den ugen før taget en ko der ville drikke af floden. En krokodille på fire meter har et voldsomt bid, med eller uden tænder...
DSC07261.JPG
Vi fravalgte en tur på Great Barrier Reef. Vi har været der før, og flere fortalte os at revet er meget bleget i forhold til tidligere. Samtidig er det heller ikke særligt bæredygtigt at skulle sejle mellem 40 og 80 kilometer for at komme ud til revet. Det er noget helt andet med Ningaloo Reef (i Western Australia) hvor man blot vader ud fra stranden. Her står korallerne fra en meters dybde og udefter. Tilsvarende på Hawaii (her er der bare lava og næsten ingen koraller).

Til gengæld er her masser af mangrove. Og dyndspringere! Min yndlingsfisk :clap:
DSC07223.JPG
DSC07297.JPG
DSC07301.JPG
DSC07302.JPG
DSC07344.JPG
DSC07649.JPG
DSC07792.JPG
DSC07793.JPG
Australien har et rigt dyre- og planteliv. Her er blot et lille udpluk:

Bjerglori, som spiser japansk kirsebærblomster i Sydneys botaniske have (hvor der pt. er vinter)
DSC06956.JPG
Koalaen er ikonisk for Australien
DSC07644.JPG
Husgekko, som vist er invasiv. De lever overalt i det tropiske område.
DSC07270.JPG
Vandagamer lever omkring Sydney. På en lun vinterdag med 20 grader er de ude og nyde solen.
DSC08059.JPG
DSC08081.JPG
Det er sjovt at møde bregner som man kender som potteplanter. Her lever de som epifytter.

Fugleredebregne
DSC07676.JPG
Hjortetaksbregne
DSC07965.JPG
Og selvfølgelig en masse orchideer. Her er en Dendrobium discolor. Den er ikke egnet som potteplante - den kan blive flere meter høj. Vi så flere som var mandshøje, blandt denne her i blomst:
DSC07607.JPG
DSC07610.JPG
Sidst men ikke mindst: åkander. Da jeg engang for længe siden i min studietid var sommerafløser på Tropica, havde de en blå åkande. I Queensland groede de i grøfter og mindre vandhuller. Jeg var MEGET fristet af at tage en rodknold med hjem
DSC07727.JPG
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Australien!

Indlæg af Engelquist »

Tak for de flotte billeder🌴😎 … og nu savner jeg da Australien helt vildt!
Jeg boede i Brisbane i 80’erne og har set de meste af Queensland: fantastisk natur og mennesker😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Australien!

Indlæg af Anders månsson »

fantastisk tur ... der må jeg bare ned inden jeg ligger i graven!
Besvar

Tilbage til "Billeder"