"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny start

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
klovnfiske-karen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: søn 21. jan 2024 19:42
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2023

Ny start

Indlæg af klovnfiske-karen »

Hej alle,

Det er gået helt galt med vores lille akvarium pga virkelig dårlig info fra det sted vi fik hele vores “opstartskit” fra. Kæmpe misinformation for at sige det mildt, så vi vil egentlig rigtig gerne starte forfra og gøre det hele rigtigt denne gang for vi vil ikke give op.

Indholdet fra vores akvarium er ikke til at redde (vi har ikke fisk i) og det eneste vi står med lige nu er et 54l akvarium med alm lys og blåt lys, en pumpe og et varmelegeme.

Er der nogen der kan hjælpe?

Drømmen er at have klovnfisk. Kun klovnfisk (fx 2, da jeg tænker flere vil blive for meget - eller hvad tænker I?) og et cleanup crew. Måske en Hugo fisk og nogle bittesmå søstjerner, men så heller ikke andet.

Vi har det akvarie vi har og det er ikke muligt for os at bygge noget ekstra til, men tænker ikke det er nok med det vi har. Kan man købe et nano akvarie med alt indbygget - og hvis ja, hvor?

Dernæst ønsker jeg simpelthen at få alle anbefalinger:
- mærker på salt
- hvor kan jeg købe osmosevand (Fyn - helst Odense)
- mærke til levende sand
- mærker på eventuelle ting, der skal puttes i vand, osv.
- hvor finder jeg de bedste levende sten?

Jeg har læst Eriks finde guide; men jeg har brug at være fuldstændig idiotsikker. :biggrin:

Håber virkelig nogle vil hjælpe mig!
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4719
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ny start

Indlæg af Anders månsson »

I er velkommen til at komme herhjem en dag i naste uge til en kop og så kan vi tale tingene igennem ...

Nu ved jeg ikke hvem der har guidet jer... men 54 literes akvarie med 2 klovnfisk og lidt cleanupcrew burde absolut kunne lade sig gøre!

jeg har fri de fleste dage i næste uge så skriv en pb, hvis I har interesse eller vi kan også bre skrive sammen herinde
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Ny start

Indlæg af Jerslev »

Velkommen til.
1: Vil I have koraller? Hvis ja hvilken slags?. Det betyder noget i forhold til lys
2: En lille indvendig skummer - se efter Tunze 9001 eller 9002
3: Invester i lille osmosefilter, så I selv kan lave vandet. De små tretrins anlæg kan kæbes hos rent postevand
4: Et par kg levende sten/døde eller kunstige. Hvis sidste muligheder skal I pode vandet med bakterier.
5: Salifert testsæt: kh, Ca, Mg, no3 og Po4. Til sidstnævnte er Hannah ultra low god samt en måler til,salinitet
6: cirkulation. Tunze nanostream eller andre
7: tålmodighed

Hvad var det, der gik galt
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"