Jeg har kørt med et standard RSM130 i 11 år, kun med udskiftet skummer. Jeg har aldrig været tilfreds med akvariet pga. dårlig filtreringsmuligheder og elendig tilgang til teknik i RSM akvariet. Huskøb og 2 børn satte en stopper for et 360l projekt, og det indkøbte akvarie passer ikke længere til mit behov. Derfor har RSM’et stået misvedligeholdt i +6 år med 2 klovne og en enkelt skivekoral.
RSM130 akvariet er nu blevet en anelse utæt i toppen, hvilket medfører kraftig saltcreep når akvariet er helt fyldt.
Det halvdefekte RSM betyder nu en beslutning om endelig nedlukning eller igangsætning af nyt projekt.
Det bliver er nyt projekt

Jeg har ikke længere plads til det store 360l hvor det var tiltænkt, og mine ambitioner er markant mindre, så der er nu indkøbt er 72L akvarie i stedet, med bord og lidt udstyr.
Det ender dog med et nyt 112l med overløb i den “rigtige” side, og optiwhite i front og sider, når der alligevel skal bestilles en sump. Jeg ved at et overløb i den siden med indkik vil være til konstant irritation.
Medfølgende udstyr:
Cirkulation: Jebao sw-4
Lys: maxspect razor 160w 16.000k
Glæder mig sku igen over saltvand for første gang i alt for mange år.