"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af balje

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Opstart af balje

Indlæg af Ialocin »

Jeg har efter nogle år startet min balje op igen, og fik sat levende sten og lagt sand i baljen i onsdags.
Jeg målte så nitrit og nitrat i dag, værdierne var på 0 for nitrit og 1ppm for nitrat :dizzy:
Er dette normalt, at værdierne ikke er steget endnu efter så kort tid?
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Opstart af balje

Indlæg af Filipabp »

Brugte du udelukkende levende sten? :) Hvis stenene er fuldstændigt levende da du smider dem i, så er der vel en chance for at baljen i mere eller mindre grad allerede er cyklet? Er der smidt noget i som ville kunne have tilføjet nitrat mm.? (foder, døde sten osv)
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Opstart af balje

Indlæg af Ialocin »

Der er kun smidt 13 kg levende sten i, og ca 5 kg dødt Fiji White Sand Medium, som jeg skyllede i vand fra baljen (saltvand) inden det blev lagt i DP.
Ingen foder eller døde sten :happy:
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Opstart af balje

Indlæg af Filipabp »

Ok, jamen så synes jeg det giver god mening der ikke noget større at måle! :D
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Opstart af balje

Indlæg af Ialocin »

Er der andre der har samme erfaringer men hvor algefaserne først kom i gang efter noget tid?

Eller er der nogen som ved hvor længe jeg skal vente for at være sikker på at der ikke kommer et boom?
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
6
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Opstart af balje

Indlæg af NielsChr »

du skal helt sikkert vente mere end 2 dage...

hos mig brugte vi LS samt 1/3 modnet vand+postevand. der blev også tilsat 1 mindre død kalk/koral sten på ca 5x8 cm.
vi fik ingen rigtig algefase som var over alt - der kom dog nogle rigtig flotte alger på den døde sten.
det voksede som en tæt tæppe med græs på ca 3-4 cm længde som dækkede stenen helt

det kunne vi relativt nemt høste med ca 1 uges interval
det skete ved at tage den op og klippe græsset med en saks - super nemt.
efter 5 høstninger holdt det op.
kun meget små områder på de ls har haft alger og de er alle gået væk af sig selv.

vi har tilsat en ny frisk død sten i håb om at der igen ville komme det flotte algetæppee på den, ind til videre sker det ikke.

moralen er vel at ikke alle får en algefase - jeg gætter på at nogle gode LS samt brug af en del modnet vand kan undgå det
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart af balje

Indlæg af Carsten »

Det er ingen betingelse for at processen er i gang, at der SKAL komme alger.

Jeg har flyttet sten og koraller 30 kilometer, og sat det hele op inden for få timer. Der kom ikke skyggen af alger. Så hvis stenene lige pilles og flyttes, behøver der ikke komme alger. Det kommer der kun hvis der er for meget næring i vandet
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Opstart af balje

Indlæg af Ialocin »

Vandet er lavet på omvendt osmose vand med red sea coral pro salt, så der er som udgangspunkt ingen nitrit eller nitrat deri.
Men hvis jeg venter to uger, og der ikke er kommet alger, og at nitrit og nitrat ikke er steget, men tværtimod faldet til umålbart for både nitrit og nitrat, så kommer det vel ikke?
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
9
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Opstart af balje

Indlæg af mathias6200 »

Jeg vil give dig det bedste råd: tålmodighed.
Jo mere travlt du har med at fylde din balje med alt muligt liv, jo mere dyre lærepenge kommer du til at betale, det er sikkert.
Jeg ventede 3 måneder før den første fisk kom i baljen og 6 måneder før de første koraller flyttede ind. Har aldrig målt hverken nitrit og nitrat, kan kan se på baljen om den er i balance.
Men manglende tålmodighed er nummer 1 grund til folk stopper denne smukke hobby og lukker ned.
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart af balje

Indlæg af Carsten »

Som Mathias helt korrekt skriver. Tålmodighed lønner sig.

Uanset om der kommer alger eller ej, sæt dig på hænderne og tag det helt roligt i ca 3 måneder.
Og lad være med at overfylde akvariet. Hvis du har plads til et karantæneakvarie, så sæt det op. Og brug det.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
9
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Opstart af balje

Indlæg af mathias6200 »

Mine første to saltvands akvarier mente jeg også jeg kunne smide masser og store fisk i efter 14 dage og masser dyre koraller efter 1 måned. Nærmest alt døde og man tænker det ene og andet er galt, købe dyrt og unødvendig udstyr og tilsætningestoffer. Det eneste du har brug for er nærmest tålmodighed. Vil mene min manglende ttålmodighed har kostet mig et sted mellem 20-30.000 i døde koraller, fisk og unødvendigt udstyr.

I den nye balje som kun er på 45 liter har jeg ventet et år med at smide for meget, andet end 4 fisk og nogle test koraller i og alle koraller lever stadig, at mine fisk så slår hinanden ihjel er en anden side af sagen :(

Gid jeg havde lyttet til dem der fortalte mig alt det her den gang.

SÅÅÅÅÅ TÅLMODIGHED, TÅLMODIGHED TÅLMODIGHED!!!
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"