"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ØNSKE:liste over de bedste værdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
missberg
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 25. okt 2009 17:06
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skovlunde

ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af missberg »

Hej SF

Kan i ikke hoste op med nogle værdier til mig, som alle koraller og fisk har det godt med.. :W

På forhånd Tak for hjælpen :P
starter op endnu engang med helt nyt akvarie 450 liter. wauw!!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af crazy seahorse »

Her er lidt læsestof du kan gå i gang med.
http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af PoulD »

Artiklen som crazy seahorse linker til er ganske glimrende, men - uden at det på nogen måde skal opfattes nedladende - er den måske ikke let tilgængelig for alle (på engelsk, en anelse højt lixtal, kemiske formler o.s.v.).
Hvis det virker lidt tungt kan jeg anbefale Michael's (Mipe) side. Den er på dansk, og giver klart og koncist den information du søger. Der står endda også hvad du kan/bør gøre hvis værdier er for høje eller lave: http://www.gotfred.com/vaerdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:Artiklen som crazy seahorse linker til er ganske glimrende, men - uden at det på nogen måde skal opfattes nedladende - er den måske ikke let tilgængelig for alle (på engelsk, en anelse højt lixtal, kemiske formler o.s.v.).
Hvis det virker lidt tungt kan jeg anbefale Michael's (Mipe) side. Den er på dansk, og giver klart og koncist den information du søger. Der står endda også hvad du kan/bør gøre hvis værdier er for høje eller lave: http://www.gotfred.com/vaerdi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ret i, at den artikel kan være lidt tung med alle de ting du nævner - hvis man læser den fra ende til anden.
Men der er en glimrende tabel (Tabel1) der er lige til at gå til. Alle værdier af væsentlig karakter står der, de tre hellige, salinitet og Po4.
Hvis man så ønsker en yderligere forklaring, så kan man læse videre.

Den er et glimrende eksempel på, at man ikke behøver at være biolog for at få et vist kendskab til biologien i vores akvarier.
Man kan uddrage de ting man skal bruge, værdierne. Ca, Kh, Mg står der. Resten kan man læse, hvis man ønsker at vide lidt mere.
Er dog enig i, at det fordrer et vist kendskab til engelsk.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af minedykker »

Her er mit bud. Og det jeg køre med.

Kh 8
Ca 425
Mg 1370
Nl3 2-5
Po4 0.025-0.05
K 400
Salt 1.026
Temp. 26
Håber det kan bruges
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ØNSKE:liste over de bedste værdier

Indlæg af Carsten »

NL=No
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"