VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Blue treasure spa salt for meget næring?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af ViggoN »

Hej alle håber i kan hjælpe med at svare på et spørgsmål. Jeg har i et stykke tid brugt blue treasure sps salt, da jeg først i tiden har haft en del sps koraller, nu har jeg primært kun lps og blødkoraller, kun 2 små sps koraller. Men mit spørgsmål er faktisk er der behov for at bruge sps salt når jeg sådan set ikke har nogle, plus jeg synes engang at have overhørt at de faktisk kan give flere alger hvis man bruger sps salt i et primært lps og bløde koral balje. Kan det være rigtig? Jeg skifter ugentligt 8L vand i et 30l nano reef.

På forhånd tak
Viggo
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Blue treasure spa salt for meget næring?

Indlæg af Anden »

Brug reef salt i stedet for det er det samme salt bare uden "foder" til sps men reef salt har stadig de høje værdiger bare ik aminosyre og det andet foder.
Billede
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Brug reef salt i stedet for det er det samme salt bare uden "foder" til sps men reef salt har stadig de høje værdiger bare ik aminosyre og det andet foder.
Men kan forsat brug af sps salt, give ekstra alger, pga af for meget næring i saltet? Nu står jeg nemlig med en helt ny uåbnet pose af sps salt, men måske kan jeg bytte den hos Carsten hvis jeg spørger pænt.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Ja det vil/kan give alger og jeg ville høre han om at bytte til reef fra blue treasure.
Billede
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Ja det vil/kan give alger og jeg ville høre han om at bytte til reef fra blue treasure.
fedt tak så stopper jeg med at bruge det, og kører forbi ham i weekenden med den nye pose. tak for hjælpen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Eller betal forskellen op til reefforrest saltet
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Det må være aquaforrest reef der menes men jeg ville helt sikkert købe blue treasure hvis det er det du har nu. Aquaforrest er prøvet og der er købt blue treasure igen og har skiftet vand for fuld smadder lige siden, jeg købte aquaforrest reef da det kom i decocean og køber nu blue treasure reef og sps igen. Jeg kan ik sige andet end aquaforrest ik virker her hjemme og jeg kæmper stadig med at få kh og mg op igen.
Billede
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af ViggoN »

Ja det jo den evige kamp, omkring salt. Må indrømme det bedste salt jeg har brugt har faktisk været red sea Pro. Men har valg at bruge bluetreasure pga af pris og havde læst gode ting omkring det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Anden skrev:Brug reef salt i stedet for det er det samme salt bare uden "foder" til sps men reef salt har stadig de høje værdiger bare ik aminosyre og det andet foder.
Det der forstår jeg ikke en bjælde af. Hvad skulle det være for "foder"?
Mig bekendt kommer man ikke aminosyrer eller andre næringsstoffer i saltblandinger. Aminosyrer er normalt noget man tilsætter ekstra http://www.advancedaquarist.com/2014/3/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis jeg fandt ud af, at der var kommet ekstra næring i det salt jeg anvendte, så ville jeg skrotte skidtet med det samme. Det ville være fornuftsstridigt at vi bruger penge på at fjerne næring fra vores vand ved at køre det igennem et RO-anlæg - og så komme det i igen via saltet.
I de saltblandinger vi almindeligvis bruger, kan der være forskel på indholdet af macroelementer (CA, Kh og Mg) alt efter om man har blødkoraller eller Lps/Sps.
Indholdet af microelementer kan variere, men er ofte det samme eller tæt på.
Jeg har en analyse af 5 forskellige salttyper (bla KZ, Fauna Marin og Tropic Marin) holdt op imod naturligt havvand og ingen af dem har næringsstoffer i.
De har næsten alle P, som er Fosfor i. Det er vigtigt for visse biologiske processer hos korallerne. Det er ikke det samme som egentlig næring (Po4) der er uorganisk fosfat.
Næring tilfører vi jo via vores foder til fiskene, eller det kan være i det vand man anvender, hvis man bruger hanevand eller ikke har et harpiksfilter på sit RO- anlæg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

@Erik: Blot lige en kommentar til din bemærkning om fosfor. I vand forekommer fosfor aldrig i ren form (P). Det forekommer kun i forbindelser og stort set kun i fosfat forbindelser (organisk fosfat, kondenseret fosfat eller uorganiske fosfattyper) . PO4 er simpelthen bare 1 fosfor atom i en kemisk forbindelse med 4 ilt atomer. Hvis du kan måle 1 mg/L fosfor i vandet kan du være helt sikker på der også er 3,066 mg/L uorganisk fosfat i vandet.

Jeg håber (og tror) ikke der i noget af det salt vi bruger, findes hverken N eller P i mængder der har nogen som helst betydning, set i forhold til de mængder man nødvendigvis tilfører via foder, hvis man bare har en enkelt lille bitte fisk i sin balje.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

PoulD skrev:@Erik: Blot lige en kommentar til din bemærkning om fosfor. I vand forekommer fosfor aldrig i ren form (P). Det forekommer kun i forbindelser og stort set kun i fosfat forbindelser (organisk fosfat, kondenseret fosfat eller uorganiske fosfattyper) . PO4 er simpelthen bare 1 fosfor atom i en kemisk forbindelse med 4 ilt atomer. Hvis du kan måle 1 mg/L fosfor i vandet kan du være helt sikker på der også er 3,066 mg/L uorganisk fosfat i vandet.

Jeg håber (og tror) ikke der i noget af det salt vi bruger, findes hverken N eller P i mængder der har nogen som helst betydning, set i forhold til de mængder man nødvendigvis tilfører via foder, hvis man bare har en enkelt lille bitte fisk i sin balje.
Du har sikkert ret i at det ikke findes i vandet, dog muligvis som uorganisk Po4. På revet er det nok i yderst begrænsede mængder.
Men i saltblandingerne (dem jeg har analyser fra) er der P. Du har ret i, at det nok ikke er i mængder af betydning.
KZ har 3,655 µg/L
Tropic Marin Bio-actif har 2,118 µg/L
Fauna Marin har 1,4 µg/L
Tropic Marin Pro Reef har 0 Lidt sjovt i øvrigt.
Naturligt havvand 0-100 µg/L.

Jeg tror heller ikke at der er N i saltblandingerne og vi er enige om, at der er rigelige mængder i vores foder.
Derfor vil det heller ikke i mine øre give mening, at det skulle være i saltblandingerne, hverken BT, RS eller andre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

crazy seahorse skrev:
Mig bekendt kommer man ikke aminosyrer eller andre næringsstoffer i saltblandinger. Aminosyrer er normalt noget man tilsætter ekstra http://www.advancedaquarist.com/2014/3/corals" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis jeg fandt ud af, at der var kommet ekstra næring i det salt jeg anvendte, så ville jeg skrotte skidtet med det samme. Det ville være fornuftsstridigt at vi bruger penge på at fjerne næring fra vores vand ved at køre det igennem et RO-anlæg - og så komme det i igen via saltet.
I de saltblandinger vi almindeligvis bruger, kan der være forskel på indholdet af macroelementer (CA, Kh og Mg) alt efter om man har blødkoraller eller Lps/Sps.
Jeg har en analyse af 5 forskellige salttyper (bla KZ, Fauna Marin og Tropic Marin) holdt op imod naturligt havvand og ingen af dem har næringsstoffer i.
De har næsten alle P, som er Fosfor i. Det er vigtigt for visse biologiske processer hos korallerne. Det er ikke det samme som egentlig næring (Po4) der er uorganisk fosfat.
Næring tilfører vi jo via vores foder til fiskene, eller det kan være i det vand man anvender, hvis man bruger hanevand eller ikke har et harpiksfilter på sit RO- anlæg.

Erik
Der er animosyre og andet fodre i salten og du behøver ik tror noget som helst bare læs på spanden, hvis du vil debattere definition på fodre er jeg da klar på det men det er hvad aquaforrest og blue treasure kalder det.

Edit det salt med foder i er sps fra aquaforrest og sps fra bluetreasure, og reef er det samme bare uden foder i, hvis du skulle være usikker så læs Info på deres hjemmeside eller på deres spande der står det forklaret så slippe i for at høre på mig forklare, og i skal nok lige kigge efter på jeres salt da de fleste er begyndt at komme aminosyre i sps salt det startede de med sidste år.
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Anden skrev:
crazy seahorse skrev:

Erik
Der er animosyre og andet fodre i salten og du behøver ik tror noget som helst bare læs på spanden, hvis du vil debattere definition på fodre er jeg da klar på det men det er hvad aquaforrest og blue treasure kalder det.

Edit det salt med foder i er sps fra aquaforrest og sps fra bluetreasure, og reef er det samme bare uden foder i, hvis du skulle være usikker så læs Info på deres hjemmeside eller på deres spande der står det forklaret så slippe i for at høre på mig forklare, og i skal nok lige kigge efter på jeres salt da de fleste er begyndt at komme aminosyre i sps salt det startede de med sidste år.
Korrekt :) aquaforest reklamer enda stort med det. Aquaforest skulle også komme nogle bakterier eller noget andet magisk(micro næring som er det nye buzzword i sps verden) i deres salg, som gør det extra godt. Har dog ingen erfaring med det. Da jeg brugte Blue Treasure havde jeg kun det ene problem efter det andet, som sjovt nok stoppede da jeg stoppede med at bruge det salt, og lave et stortvandskift til red sea.
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af ViggoN »

StarF skrev:
Anden skrev:
crazy seahorse skrev:

Erik

Korrekt :) aquaforest reklamer enda stort med det. Aquaforest skulle også komme nogle bakterier eller noget andet magisk(micro næring som er det nye buzzword i sps verden) i deres salg, som gør det extra godt. Har dog ingen erfaring med det. Da jeg brugte Blue Treasure havde jeg kun det ene problem efter det andet, som sjovt nok stoppede da jeg stoppede med at bruge det salt, og lave et stortvandskift til red sea.

Ja jeg har oplevet præcis det samme, om det så skyldes at jeg er gået fra en masse sps til primært lps eller bare bluetreasue sps bare ikke gavner min balje er svært at svare på. Nu har dog kigge på reefforest og de har 3 modeller. Probio eller hvad det nu hedder, Reed salt og ses salt kan dog ikke regne ud hvilken jeg så skal prøve?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Blue treasure og aquaforrest har begge 3. Slags salt sps reef og sea/fish, hvis du skifter til aquaforrest så lov mig at måle dit vand efter du har blandet det, jeg skiftede uden at gøre andet end at skifte salten ud og nu har jeg 6 af 8 akvarier der ligner lort og har lav eller næsten ingen kh så farvel til sps og jeg håber jeg kan rede mine lps.
Hvad der gik galt ved jeg ikke og det kan være min fejl men nu er det for sent og to at de små akvarier bliver nok lukket pga mit salt skift.
Så hvis jeg var dig ville jeg skifte til red sea det var du jo også super glad for.
Billede
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har brugt Blue Treasure længe og ja, jeg har nok altid døjet lidt med alger på ruden.
Det tager faktisk til nu her og kommer også på sandet. Jeg måler 10 i NO3 med Salifert
og 0.0024 PO4 med et mærke jeg ikke kan huske. Men kan det give så mange alger?

Det kan da godt være jeg skal skifte salt?? Jeg har både lps og sps i 800 liter.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Mine problemer med blue treasure var

- Ustabile værdier.. en pose gav 13kh når det var blandt op, en anden gav 8...
- Korallerne så triste ud, både lps og sps. I et forsøg på at løse problemet begyndte jeg at lave små men hyppige vandskift, dette gjort blot korallerne så endnu mere triste ud.. Alle målinger på vand var dog ok.. no3/po4 osv.
- Som et sidste forsøg inden det blev lukket ned, købte jeg en spand red sea, lavede 2 store vandskift (30%) og et par dage efter kunne man allerede se korallerne begyndte at få polyper osv ud igen. Et par uger efter begyndte farverne at komme igen, og væksten.. Jeg brugte nok tæt på 6 mdr på at fejl søge på alt muligt, alt imens jeg brugte blue treasure, men et par store vandskift med rea sea salt løste problemerne...
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Mine koraller fejler dog ikke noget, men jeg kan skrabe ruderne hver anden dag
Vedhæftede filer
IMG_4254.JPG
IMG_4253.JPG
IMG_4252.JPG
IMG_4251.JPG
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Efter at have skiftet fra BT salt oplever jeg markant færre belægninger/alger på ruderne. Farverne kan jeg ikke sige så meget om endnu. Da det endnu er kort tid siden skiftet skete
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Kan se Moby sælger Aqua forest. Går ud fra det er det.

Men hvilken skal man så vælge?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Jeg har prøvekørt denne salt i omkring 6 mdr. nu , og er godt tilfreds med den , både hvad angår vækst , pe , farver på dyrene, blandetid ,samt pris. Og denne version indeholder ikke Amino , det er kun probiotic versionen der gør det , dog skal man jo altid være opmærksom på de angivne værdier i salttypen som producenten angiver på saltblandingen. :GO

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... 22-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mic4700 skrev:Jeg har prøvekørt denne salt i omkring 6 mdr. nu , og er godt tilfreds med den , både hvad angår vækst , pe , farver på dyrene, blandetid ,samt pris. Og denne version indeholder ikke Amino , det er kun probiotic versionen der gør det , dog skal man jo altid være opmærksom på de angivne værdier i salttypen som producenten angiver på saltblandingen. :GO

http://www.deepoceanshop.dk/vandpleje-t ... 22-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er den samme type som jeg har valgt
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Blue treasure og aquaforrest har begge 3. Slags salt sps reef og sea/fish, hvis du skifter til aquaforrest så lov mig at måle dit vand efter du har blandet det, jeg skiftede uden at gøre andet end at skifte salten ud og nu har jeg 6 af 8 akvarier der ligner lort og har lav eller næsten ingen kh så farvel til sps og jeg håber jeg kan rede mine lps.
Hvad der gik galt ved jeg ikke og det kan være min fejl men nu er det for sent og to at de små akvarier bliver nok lukket pga mit salt skift.
Så hvis jeg var dig ville jeg skifte til red sea det var du jo også super glad for.
ja kan sgu godt være jeg bare gør det, hvis altså Carsten i greve har det. dont fix a winning team=)
Brugeravatar
nordsøfisker
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Thy

Indlæg af nordsøfisker »

For et år siden døde alle mine sps. Ved ikke hvorfor men det gik stærkt. I løbet af en uge havde jeg fyldt en 60l blå tønde med sps skeletter.
kørte på det tidspunkt med blue treasure sps salt og havde ikke haft nogen problemer med det. Tro ikke at det havde noget med saltet af gøre.
Fik en masse grøn tråd alge pga næring fra døde koraller. Jeg skiftede en masse vand og prøvede alt muligt men der var ikke noget der kunne udrydde
det skidt. Mine fisk og søpindsvin ville ikke spise det.
Jeg prøvede at skifte salt mærke og gik over til aqua ocean sps premium sea salt det hjælp ikke men så var der et tilbud på aqua forest Probiotic Reef Salt.
Det fik min alge til at forsvinde og mine koraller fik farverende igen så jeg køre nu deres fulde program undtaget sporestoffer og ca kh mg.
Det virker for mig pt. Det er ikke sikkert det virker for andre men jeg er meget meget glad for deres produkter.
Her er et link til deres produkt guide http://aquaforest.eu/en/download/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen Heine
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Tror Randy Holmes Farley har fat i noget her!!

http://www.reef2reef.com/threads/anyone ... st.210405/" onclick="window.open(this.href);return false;
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu snakken kom ind på AF salt.
Har I kigget på deres tilsætningsstoffer??
De almindelige så som jod, strontium osv.. Er helt bestemt til at betale ofr mennesker.
Flasker med 150ml koster kr. 41,49? og for 2 liter 173,69 hos Decocean.
Og det ser ud til at være noget potent noget. 10 ml til 200 l engang om ugen.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Hvad mener du helt præcist Carsten?
Jeg tilsætter INTET.
Kan det være en årsag til hurtig algevækst på ruderne?

Jeg får snart koblet kalkreaktor på systemet. Bliver der så ikke tilsat lidt af det du nævner?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Kenneth Jensen skrev:Hvad mener du helt præcist Carsten?
Jeg tilsætter INTET.

Jeg får snart koblet kalkreaktor på systemet. Bliver der så ikke tilsat lidt af det du nævner?
Alt afhængig af, hvilket medie du vil bruge så burde der ikke komme andet ekstra i end Strontium (hvis du bruger ARM).
Mange af sporstofferne mener jeg lagres i vævet.

Erik

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tilsætter INTET.

crazy seahorse skrev:
Jeg tilsætter INTET.

Alt afhængig af, hvilket medie du vil bruge så burde der ikke komme andet ekstra i end Strontium (hvis du bruger ARM).
Mange af sporstofferne mener jeg lagres i vævet.

Erik
Mener også at ARM, har et forhøjet indhold af Magnesium.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg tilsætter INTET.

Alger på ruderne betyder helt klart at der er for meget næring i vandet. Og det har intet at gøre med sporestofferne.
Og det ser også ud til at du har et pænt angreb af cyano. Og det kommer helt klart af for meget næring i vandet/sandet.
Hvad siger dine målinger? Søg på redfield ratio på forummet. Det er forholdet mellem nitrat og fosfat

Sporestofferne har gennem flere år været et noget omstridt emne. Nogle mener at det er helt overflødigt, hvis der skiftes vandjævnligt.
Andre sværger til dem, selv med vandskifte.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"