"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nødvendigt med osmose vand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Mig og kæresten er på vej til at ville starte et saltvandsakvarie op. Vi er bosiddende i Skejby. Jeg sidder lidt og funderer over om vi skal investere i et osmo anlæg, eller om vandet i denne del af århus er fin. Er der nogen der tilfældigvis er bosiddende i samme område, og kan sige om vandet er fint nok til at man kan køre uden osmose vand? Hvis nogle lige har et link til vandværdier vil det også være behjælpeligt, det lykkedes jeg ikke selv med at finde.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

Det er de færreste steder at et osmose anlæg ikke vil hjælpe. Husk dog at købe et resin/harpiks med.
Hvis der opstår problemer, så kan du udelukke vandet
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Anden »

Hvis dit vand er fint der hvor du bor betyder det ik at du ik skal have et osmose anlæg det betyder bare at dine filter i dit osmose anlæg vil holde super længe og du derfor vil spare penge ved at du ik skal skifte filter hele tiden.

Når dit akvarie så har kørt i et par år eller 3 så kan du slå over til hanevand hvis du tør til den tid men i starten er det ik smart at køre uden osmose vand og slet ik til genopfyldningen når der fordamper.
Billede
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Jamen så er det jo settled. Det bliver tilføjet til udstyrs listen :) jeg takker for hjælpen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

Lad være med at gå efter det billigste anlæg. De har normalt et dårligere udbytte. Hvis vandtrykket ikke er meget højt. Så kan det være nødvendigt med en trykkammer for at få et fornuftigt udbytte af anlægget
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Hvad kan anbefales af anlæg så?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

Hvor stort er akvariet?
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Planen er et nuvo fusion 10 gallon. Så roughly 38 liter
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af MoG »

Prøv at kigge på rentpostevand.dk

Der er nogle mindre, fine anlæg, som vil være rigeligt til et Akvarie på 38 liter.. Men som Carsten skriver, så husk harpiksfilter..
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har også en Lille balje og kan sagtens Lave 0 tds(tptal disolved sollids)hernede Med et enkelt Silikat/harpiks filter jeg brygger Kaffe på,det har holdt et stykke tid nu.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Det tror jeg ikke lige jeg fangede det der med kaffe filter?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

turner skrev:Det tror jeg ikke lige jeg fangede det der med kaffe filter?
Det er du ikke ene om. Men tror han mener at man sagens kan lave 0 vand blot med et resin/harpiks filter.
Men det kræver at vandet fra hanen har meget lave værdier, eller et meget stort filter
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Anden »

Jeg ville købe et lille 50gpd med Booster pumpe.
http://decocean.dk/da/shop/p/770" onclick="window.open(this.href);return false;
http://decocean.dk/da/shop/p/766" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

Mit forslag er:
Anlæg:
http://rent-postevand.dk/shop/Aquarium_ ... ars-TFC75F" onclick="window.open(this.href);return false;
Resin filter:
http://rent-postevand.dk/shop/H500" onclick="window.open(this.href);return false; plus harpiks http://rent-postevand.dk/shop/MB115" onclick="window.open(this.href);return false;
boosterpumpe, kan du tage den fra Decocean.
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Tak for hjælpen. Jeg vil få bestilt det sæt du linker til Carsten. Hvor meget af det ser harpiks filter bør jeg købe, bruges der lidt/meget så jeg lige så godt kan købe en ordentlig røvfuld fra start? Og er der alt i sådan et sæt til at koble på vandhanen, eller skal man have fat i noget adapter værk eller hvad det nu måtte hedde, for at det passer på ens vandhane?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

turner skrev:Tak for hjælpen. Jeg vil få bestilt det sæt du linker til Carsten. Hvor meget af det ser harpiks filter bør jeg købe, bruges der lidt/meget så jeg lige så godt kan købe en ordentlig røvfuld fra start? Og er der alt i sådan et sæt til at koble på vandhanen, eller skal man have fat i noget adapter værk eller hvad det nu måtte hedde, for at det passer på ens vandhane?
Alt efter hvor du vil koble anlægget på, kræves der en kobling.
Kigger du lidt længere nede i linket, er der 2 forskelige om det er til vandhanen eller bruseren der må holde for.

Det resin filter jeg linkede til, passer til den mængde resin, i det andet link.
Hvor meget der bruges er svært konkret at svare på. Det er sådan at en osmoseanlæg tager mellem 90-95% af alt det der er i vandet.
Så har du noget vand der er meget hårdt, så smutter der mere igennem end hvis vandet er forholdsvis blødt.
Resinen fjerner resten. Normalt holder resinen længe. Sådan en måler her er genial, der kan du se værdien både fra anlægget og efter
harpiksfilteret http://rent-postevand.dk/shop/DM1" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af crazy seahorse »

turner skrev:Tak for hjælpen. Jeg vil få bestilt det sæt du linker til Carsten. Hvor meget af det ser harpiks filter bør jeg købe, bruges der lidt/meget så jeg lige så godt kan købe en ordentlig røvfuld fra start? Og er der alt i sådan et sæt til at koble på vandhanen, eller skal man have fat i noget adapter værk eller hvad det nu måtte hedde, for at det passer på ens vandhane?
Hvis du mener at du kan købe en ordentlig røvfuld harpiks, så kan jeg skaffe dig en sæk med 25 L.
Det skal dog siges, at med et akvarie af den størrelse, vil du have til resten af livet - med mindre du opgradere til et noget større.
Men altså, jeg kan godt skaffe det.
Rent Postevand sælger det i mindre poser. Det koster noget mere pr. L, men så har du det ikke stående i flere år.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

crazy seahorse skrev:
turner skrev:Tak for hjælpen. Jeg vil få bestilt det sæt du linker til Carsten. Hvor meget af det ser harpiks filter bør jeg købe, bruges der lidt/meget så jeg lige så godt kan købe en ordentlig røvfuld fra start? Og er der alt i sådan et sæt til at koble på vandhanen, eller skal man have fat i noget adapter værk eller hvad det nu måtte hedde, for at det passer på ens vandhane?
Hvis du mener at du kan købe en ordentlig røvfuld harpiks, så kan jeg skaffe dig en sæk med 25 L.
Det skal dog siges, at med et akvarie af den størrelse, vil du have til resten af livet - med mindre du opgradere til et noget større.
Men altså, jeg kan godt skaffe det.
Rent Postevand sælger det i mindre poser. Det koster noget mere pr. L, men så har du det ikke stående i flere år.

Erik
Ellers tak. Det var egentlig mest bare hvis man alligevel brugte en masse, så kunne jeg lige så godt købe nok i starten. Men det lyder ikke som om det er så galt, så køber lidt mindre af gangen.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af minedykker »

Tænker om du ikke bare skulle købe 2 x 25 dunk og så få lidt osmosevandet hos en ander i nærheden af dig. Du skal jo ikke bruge så meget vand at det gør noget. Hvis du skifter vand 2 x på en måned og det er 10% af gange. Så er der tale om ca 8 liter. Tænker mere på at du tænker på at bruge 1000kr. På et anlæg så kan du købe meget vand på den anden måde hvis det er. Dette er bare en tanke ;0)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af ole kekkonen »

turner skrev:Det tror jeg ikke lige jeg fangede det der med kaffe filter?
Hvor står der Noget im kaffe filter?
OG selvfølgelig brygger jeg ikke kaffe,det har jeg Konen til :)
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

minedykker skrev:Tænker om du ikke bare skulle købe 2 x 25 dunk og så få lidt osmosevandet hos en ander i nærheden af dig. Du skal jo ikke bruge så meget vand at det gør noget. Hvis du skifter vand 2 x på en måned og det er 10% af gange. Så er der tale om ca 8 liter. Tænker mere på at du tænker på at bruge 1000kr. På et anlæg så kan du købe meget vand på den anden måde hvis det er. Dette er bare en tanke ;0)
Så langt havde jeg faktisk ikke helt tænkt. Det har du sådan set ret i, er der nogle butikker i Århus der gør i det eller medlemmer herinde?
Stef8927
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 13
Tilmeldt: lør 9. jan 2016 21:26
8
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2015

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Stef8927 »

Jeg tager en kold øl for at lave osmose vand
M.H.V
stefan

Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af nbd »

Lidt overkill at investere i et seriøst osmoseanlæg når akvariet kun er på 38 L.

Jeg har aldrig selv brugt osmosevand - kun vand fra hanen. Ulempen ved hanevand er, at ved vandskifte kan man få lidt kiselalger. Det fortager sig dog igen.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af minedykker »

turner skrev:
minedykker skrev:Tænker om du ikke bare skulle købe 2 x 25 dunk og så få lidt osmosevandet hos en ander i nærheden af dig. Du skal jo ikke bruge så meget vand at det gør noget. Hvis du skifter vand 2 x på en måned og det er 10% af gange. Så er der tale om ca 8 liter. Tænker mere på at du tænker på at bruge 1000kr. På et anlæg så kan du købe meget vand på den anden måde hvis det er. Dette er bare en tanke ;0)
Så langt havde jeg faktisk ikke helt tænkt. Det har du sådan set ret i, er der nogle butikker i Århus der gør i det eller medlemmer herinde?

Tænker det er sjover at finden en anden i århus der har saltvand, så kan man også få en lille snak og måske lære noget over en øl :beer:
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af mchr »

minedykker skrev:
turner skrev:
minedykker skrev:Tænker om du ikke bare skulle købe 2 x 25 dunk og så få lidt osmosevandet hos en ander i nærheden af dig. Du skal jo ikke bruge så meget vand at det gør noget. Hvis du skifter vand 2 x på en måned og det er 10% af gange. Så er der tale om ca 8 liter. Tænker mere på at du tænker på at bruge 1000kr. På et anlæg så kan du købe meget vand på den anden måde hvis det er. Dette er bare en tanke ;0)
Så langt havde jeg faktisk ikke helt tænkt. Det har du sådan set ret i, er der nogle butikker i Århus der gør i det eller medlemmer herinde?

Tænker det er sjover at finden en anden i århus der har saltvand, så kan man også få en lille snak og måske lære noget over en øl :beer:
Jeg bor også i skejby/risskov - jeg laver gerne vand for øl :)
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Jeg har fundet vandværdier på vandværkerne der leverer til mig. Er det noget nogen har en fornemmelse for om at for meget?

http://webgis.aarhusvand.dk/vandkvalite ... 60.00.0000" onclick="window.open(this.href);return false;
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Jeg har allieret mig med mchr her på siden, som ville lave vand til mig. tak for det :)

Han anbefalede at jeg kunne tjekke værdierne på mit vandhane vand bare for at se hvad udgangspunktet var.

Med mine sparsomme erfaringer indenfor vandværdianalyse (er det et ord?) kom jeg til følgende værdier, nogen der kan forklare en noob hvad det sådan i praksis betyder, og om tallene lyder realistiske/urealistiske, så jeg måske lige skal teste igen. Med i praksis mener jeg hvad det har af effekt ikke at bruge omvendt osmose vand fx. Værdierne i sig selv kan jeg godt aflæse, men hvordan det i praksis påvirker kemien i akvariet er jeg stadig ved at forsøge at forstå.

Ca - 125
Kh 14,4-14,7
no2 - 0
no3 - 0,2 eller 2, jeg fattede ikke helt det med at dividere med 10 når man kiggede igennem siden på glasset, det er salifert testsæt der blev brugt.
Phosphate: 0,00
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af Carsten »

Det du skiver dit Ca indhold er på, er helt i skoven, og vil sige om igen.
Det skal typisk ligge på omkring 420-450
KH er for høj, den skal ned på 8-9-10
No3 ser fornuftig med 2. Det er kun ved meget høje værdier, man bruger den med at se ind fra siden af.
Po4, hvad målte du det med?
turner
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre 17. okt 2008 22:17
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aarhus N

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af turner »

Carsten skrev:Det du skiver dit Ca indhold er på, er helt i skoven, og vil sige om igen.
Det skal typisk ligge på omkring 420-450
KH er for høj, den skal ned på 8-9-10
No3 ser fornuftig med 2. Det er kun ved meget høje værdier, man bruger den med at se ind fra siden af.
Po4, hvad målte du det med?
Kan Ca ikke godt passe? Det er jo vandhane vand det her, uden salt eller noget som helst, bare den rene vare for at se hvad mit udgangspunkt er. Kh er jeg med på er høj, men synes at kunne læse mig til at den normalt ryger ned af efter nogle dage i baljen. Og at 12 ikke var nogen katastrofe (googlede lidt på amerikansk forum).
Po4 er målt med gilbers, men synes sgu også det var lidt tricky at se nogen farve forskel der :/
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nødvendigt med osmose vand?

Indlæg af StarF »

Husk der er sporstoffer i saltet, så når salt er lavet til brug i osmosevand, så vil du ende med en kh på 20, hvis du bruger vandhane vand..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"