"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys intensitet og skema

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Lys intensitet og skema

Indlæg af soulflame »

Hej SF
Har et rsm 130 som jeg har sat denne led lampe over:
http://www.fish-street.com/key_aquarium ... ng_k5_plus" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kan så indstilles på en hvid gruppe og en blå/violet/uv med 24 timer
Fra styrke 0 til 99
Jeg vil holde blødkoraller,anemoner, lps og nemme sps i det.
Nogen som har en ide om hvordan jeg skal lægge cyklussen og intensiteten på lyset?
jeg går tit først i seng kl 24-01 og vil jo gerne nyde akvariet ;-)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Lys intensitet og skema

Indlæg af Lord Mike »

Nu kender jeg ikke lampen. Men mht tiden så vil jeg anbefale en tændningstid på maks 12 timer, hvilke timer der så skal være tændt er helt op til dig selv. Jeg har altid forskudt tiden på det tændte lys så det passer bedst til når jeg er hjemme og derved for mest glæde af akvariet. Husk at intensiteten på dit lys så vidt det er muligt skal være stigende når dagscyklus starter og omvendt når dagen sluttes.

Det er vigtigt at du ikke bare sætter din lampe på fuld blus, så hellere starte op med en svag belysning og gradvis kan den så øges da du kan risikere at brænde dine koraller. Huske også at sætte dig ind i dine koralers lysbehov. Med dette mener jeg at du skal placere de koraller som kræver mindst lys i bunden og de krævende i toppen af akvariet.

Held og lykke :GO
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lys intensitet og skema

Indlæg af Thue »

Start din lampe fra kl 13 på minimum lad den blusse op til kl 15 hvor efter den kører på ca 80% i 7 timer og lad den så fra kl 22 dæmpe ned til 0 indtil kl 24 så får du mest glæde af dit akvarie, blanding imellem hvid og den blå kanal må du prøve dig lidt frem på da folk er meget forskellige omkring hvor blåt man ønsker det skal se ud.

Anemoner er faktisk ret lys krævende så det er grunden til jeg mener den skal køre på ca 80%

Mvh Thue
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Lys intensitet og skema

Indlæg af soulflame »

Tak for hjælpen :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"