"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Som overskriften siger så er der sgu kommet pletter på et par af mine fisk :wc: :BA :BA :BA

Smider lidt fotos op om lidt.

Min største klovn har en enkelt plet og min største kirurg (mata) har MANGE :crybaby:

Min tilgang til dette vil være MASSER af kvali foder, da jeg ikke har mulighed (eller lyst) for at behandle med medicin.

Mit spørgsmål er HVAD tror du har udløst dette? Jeg har IKKE tilføjet noget som helst nyt til baljen i laaaang tid. Jeg fik et par stumper koral i baljen d6/12. Kan der have siddet æg af Ich herpå?

Jeg har IKKE sat fisk ell andet levende i siden 8/8 2015 dvs det er over 5 måneder siden jeg sidst satte fisk i baljen.

Kan de komme af stress?
Kan de have ligget i det levende bundlag i "dvale" siden opstart? (Maj 2015)
Kan der været kommet én enkelt snylter med en fisk og denne har så levet "skjult" opformeret sig og så er der så mange nu at jeg først ser dem nu???

Umiddelbart er de 2 nævnte fisk de eneste der har plet.


Edit: mine parametre er FINE og det eneste der svinger lidt pt er temp pga. Kulden. Temp ligger ml. 25,4-26,2 over døgnet.
Kryds fingre for mig :grouphug:

Fotos følger
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af MoG »

Øv Charlie! Krydser fingre! :y

Men hvis ikke du har tilføjet nyt siden august, så har jeg svært ved at tro på at en/flere parasitter kan ligge i dvale så længe (over 3 måneder). Dog mener jeg at have hørt/læst , at de KAN overleve i op til 6 måneder .. Uden vært. Men det er da mærkeligt at det pludselig bryder ud! Hvis du for nylig havde tilføjet fisk, og de andre har stresset, så er det jo en mulighed..

Men hvis ellers dine fisk er velnærede, så er det efter min mening vigtigt, at give akvariet fuldstændig ro og tilbyde godt foder (som du selv nævner)
Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af charlie saltvand »

Ja, det er SUPER RØVTUR!!!

Og mystisk, ihvertfald for en glad amatør som mig???

Her er lidt fotos, der var INTET at se i aftes???
DSC_0318 (2).JPG
DSC_0321 (2).JPG
DSC_0328 (2).JPG
Håber nogle har en MIRAKEL kur? :G
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af nielsk »

Der er ingen mirakelkur - desværre. Ich koster for millioner af kroner fiskeliv i fiskeopdrætsindustrien årligt.
Det er lang tid de har været på latent stadie. Men der kan sagtens have været et lille udbrud du ikke har bemærket - få pletter. Fordi dine fisk har kunne holde det nede selv.
Så er der kommet nye cyster til rundt om i baljen og det kan give et større udbrud.
Det behøves ikke være pga. stressede fisk - men det er da en mulighed. Det er noget af en kirurg til din lille balje. I længden går det jo ikke
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af MoG »

Den ser ret velnæret ud og umiddelbart ser det ikke så heftigt ud! Så ro og mad.. Og kryds fingrene !
Som de her billeder viser, så fik jeg for et par år siden et udbrud .. Som du nok har set !
De var hårdt ramt , men en del af dem overlevede.. Trods det ret heftige angreb! Troede de alle var dødsdømte! :wink:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af nielsk »

Puha Morten, totalt skræmme billeder. Men jeg har desværre også været der et par gange gennem årene
http://reefsanctuary.com/forum/index.ph ... cts.23132/" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er en fremragende oversigts side
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af crazy seahorse »

Saksede lige denne her:
This noninfectious stage can last anywhere from three to twenty-eight days. During this extended period, the parasite cyst is lying in wait for a host. After this period, the tomites hatch and begin swimming around, looking for a fish host. At this point, they are called theronts, and they must find a host within twenty-four hours or die. They prefer to seek out the skin and gill tissue, then transform into trophonts, and begin the process all over again (Colorni & Burgess, 1997)."2.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3767
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for inputs.

Morten, den er SUPER velnæret, det er ALLE her i huset :sneaky2: Håber det er en hjælp.

Niels, ved godt den blir for stor på et tidspkt.

Planen var at den kunne komme ind på Fisketorvet ell på den blå planet når den bliver for stor til at vende her i baljen...... Nu må vi se om den klare angrebet?

Her er en GRANVOKSEN Mata.... Den er nok 45cm.
image.jpeg
Min til sammenligning. Den er nok små 12 cm ( altså fisken :sneaky: )
image.jpeg


Jeg skal nok forkæle alle med gourmet mad.

Men hvad så på den lange bane? Risikerer jeg så udbrud fra tid til anden? PIS-lort.... Men går egentligt ud fra at der er snyltere i de fleste systemer og at der så en gang i mellem er en faktor der udløser et angreb?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af Thue »

Ich vil altid være til stede i akvariet desværre, så at du lige pludselig lægger mærke til dem behøver ikke nødvendigvis betyde at det går den gale vej, enten har du bare ikke rigtig lagt mærke til det før nu eller også er de bare udsat for et lille udbrud. Mange gange ser man med jævne mellemrum at fiskene har dem sådan on and on, det vigtigeste er bare at tingene ikke udvikler sig til fiske død. Så hvis man ikke over fylder akvariet eller sætter nogen sammen som stresser hinanden for meget, samt sørger for tingene i akvariet ligger stabilt så de ikke stresset over det så kan de sagtens selv holde det nede i længden.

Mvh Thue
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af Tykki »

Har lige haft det, vil tro pga at min han mandarin slagtede hunnene en dag jeg var på lang arbejde. Da jeg kom hjem var alle fisk undtagen klovnene max under angreb. Det tog fire dage og alle overlevede. Her kommer det og går.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af Anden »

Køb en pusse gobi den tager det værste så dine fisk har bedre chance for at bekæmpe resten.

Køb helst en gobi og ik en gylte hvis du kan finde en, alså en Elacatinus oceanops men hvis du har meget grove fisk er pusse/cleaner gylte nok et bedre bud da Elacatinus oceanops ik bliver eller fås ret stor, og de er dyrt foder.
Billede
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Pletter på fisk og INTET nyt tilføjet længe ????

Indlæg af bmvw »

Kør UV! Det hjælper med garanti
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"