"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

vand volume = strømforbrug

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

vand volume = strømforbrug

Indlæg af Psyk-mads »

godaften til jer.

Jeg ligger inde med et, måske i nogles øjne dumt, spørgsmål. Ikke desto mindre er jeg nysgerrig og tillader mig selv at slynge det ud her på forummet :-) så bær over med mig. Jeg overvejer at starte forfra grundet en masse dumme begynderfejl der ikke rigtig kan rettes op på. Og i den forbindelse har jeg overvejet at opgradere en smule. Men da jeg er studerende og derfor ikke den helt store indkomst, er jeg lidt bekymret. Jeg har lige nu 240 liters display og 100 liter sump. Jeg ønsker at opgradere DT til 360 liter og dertil en sump på 100 liter. Men, hvor hvor meget øges strømforbruget ca ved en opgradering på 120 liter, hvis jeg bruger den samme teknik som jeg gør nu?

mange venlige hilsner Mads
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af Barner »

hvilke teknik bruger du så nu?
Hvis det er det samme, bruger det vel den samme strøm!
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af Hareskov »

Hej Mads

Du vil nok skulle bruge en anelse mere strøm. En af de ting der nok skal opgraderes er jo varmelegmet, og uanset hvad, så koster det jo lidt mere at varme de ekstra 120L op. Men om det er noget du føler i det daglige, skal jeg ikke kunne sige. Hvad med dit lys? er din nuværende lampe stor nok til at dække en evt større balje?. Ellers skal du jo også påregne en ekstra udgift til en lampe mere.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af Carsten »

Hvis du kan bruge det teknik du har nu, så er det kun den ene gang
(i pricippet) hvor du varmer vandet op fra start af, at du bruger målbart mere strøm. En større vandvolumen holder bedre på varmen.
Noget af det som kan sluge strøm, er hvis lokalet akvariet står i er koldt, så vil akvariet forsøge at varme lokalet op. Men kæmpe fordampning til følge
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 489
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af Psyk-mads »

Det nye akvarie vil være 80 x 60 x 75 cm LxBxH.
Jeg har en PS hybrid lampe 145 watt led 2 x 24 watt t5. Returpumpen er en red Dragon 2500 liters og skummeren er bk mini. Cirkulation 2 x Jebao rw 8 med computer styring og 1 x tunze 6055
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af verup »

det passer jo fint til det nye akvarie, så vil ikke mene det kommer til at koste noget ekstra rigtigt
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: vand volume = strømforbrug

Indlæg af Nicklossi »

Det vil koste lidt mere i opvarmning af vandet, da fladen hvor vandet afgiver varme til omgivelserne er større, men tvivler på det er ret mærkbart.
Dine pumper vil måske skulle køre lidt hurtigere, men det vil nok heller ikke være så meget, at det ville kunne mærkes :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"