"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kopper ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

kopper ?

Indlæg af bmh »

Hej. Jeg har lige set min Triton analyse og kopper er for højt , heldigvis ikke dødløft. Jeg har ikke noget i akvariet der kan afgive kopper mig bekendt.
Jeg bruger shoku nutribacter l for at få min No3 ned.
Jeg havde en envejsventil for enden af slangen der gik ned i dunken og den var opløst !!! Og det så ikke særligt lækkert ud så hev det fra med det samme, vidste ikke det ville opløse den. Men tror problemet kommer derfra . Havde lidt jod ( for lidt) ikke meget + silikat ellers så resten meget pænt ud . Alle grønne på nær de 3 kopper = rød. Jod = gul. Silikat = rød
Har nu ikke det store algeproblem.
Men selvfølgelige kan der være andre steder hvor det kan komne fra men jeg ved det så ikke
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kopper ?

Indlæg af Carsten »

Ro på!!
Af en eller anden årsag, er der for rigtigt mange derfå lavet en Triton test, et eller andet tungmetal som peaker.
Så hvis det ser ok ud i akvariet, så glem alt om det. Næste gang er det måske et andet metal der stikker ud.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Har skam ro på , men har mistet koraller gennem den sidste tid , så skal nok stemme . Jeg skiftede fra en lidt mindre shoku flaske til den store lidt før den var helt tømt og der startede problemerne stille og roligt. Den opløste ikke ventilen i den gl flaske og det lugter helt neutralt det der tilbage i den. I den store flaske lugter det nærmest Henaf sprit . Forklar hvorfor det , samme produkt.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Det jeg mener, det kan vel ikke være så godt at det man hælder i baljen opløser envejsventil , fandt fjedrer tilbage + opløsning er klumpede og lugter stærkt og det gør den anden flaske ikke. Ventilen har været nede i den først uden der skete noget i ca 2 uger inden jeg skiftede . Så må vel være forkert indhold i flaske 2 . Eneste forskel er str på flaske .
I så fald hvis det er indholdet i flaske 2 der er forkert så skylder shoku mig en stak koraller .
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kopper ?

Indlæg af Carsten »

Det lyder bestemt ikke godt, at den har opløst en ventil.
Den synes jeg lige du skal tage med sælgeren/importøren.
Kender ikke produktet, så kan ikke hjælpe på den led.
Men at dine koraller er begyndt at dø, er ikke godt, men ikke nødvendigvis forårsaget af kobberet i målingen.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Det passer tidsmæssigt meget godt sammen , har mistet en masse i den tid efter jeg skiftede flaske og har svært v at se hvad ellers kunne have årsaget det.
Jeg har hele tiden målt de alm og kun nitrate har været for høj men aldrig helt oppe i det røde .
Men producenten vil måske hævde noget andet , jeg købte den v Carsten decocean og den var tillukket så vil hævde at det må være producentens ansvar.
Stærkt lugter det ivertefald.
Jeg har taget prøver i ugevis og ændret på alt mellem himmel og jord som jeg troede kunne være fejl, men alle test viste ell rettere blev på det samme ,
De lå nogenlunde hvor de skulle .
Jeg mener helt sikker der er sket en fejl hvor den er lavet , kan ikke passe at den skal kunne opløse en envejsventil . Det gode her er at jeg har lidt tilbage i den gl flaske fordi jeg skiftede lidt inden den rendte tør og ville have hældt det over efter .
Og ingen stærk lugt fra den.
Har andre prøvede noget i den stil ?
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Forresten binder kopper sig i makroslger og bliver udløst i vand over tid ?
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

En anden ting , jeg er vel ikke den eneste der bruge dette produkt, vil gerne høre fra andre .
Produktet er sikkert fint når det er korrekt, for jeg troede at det var bedre på et tidspunkt inden jeg skiftede flaske og købte koraller. Har ikke mange tilbage nu , scu noget kedeligt og se på at koraller dør hovedr efter hoveder og nogle uger til mange penge .
Tror heller at det kun var det,men havde fået stabiltetinden jeg skiftede til ny flaske.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kopper ?

Indlæg af Carsten »

Synes du skal vende den med Decocean i ro og mag, og ikke her på forum.
Der er alligevel ikke noget vi kan gøre.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Er bare frustrerende, har brugt så meget tid og pengefor at finde ud af det , men du har ret. Beskylder heller ikke ddecocean for det men producenten.
Men binder kopper sig i planter og afgiver det igen ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: kopper ?

Indlæg af ole kekkonen »

dyrene afgifter det i meget små mængder ved at de binder metall til proteiner,det bliver kun bundet i spor mængder og når proteinet er mættet så er det at en forgiftning sker
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Så jeg kan godt forære makroalger væk uden at forgifte andres akvarie ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: kopper ?

Indlæg af ole kekkonen »

Ja det vil jeg mene,tungmetaller udfaelder Ikke bare Saadan udenfor det levende väv
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: kopper ?

Indlæg af Thue »

Egen mening :

Drop alle de hokus pokus flasker, og begynd stille på vandskift for og nedbringe din no3, dette vil klart hjælpe dit akvarie i den rigtige retning. Hvis du er nervøs over din kobber så kan du sætte lidt aktiv kul på dit system dette vil fjerne det. Silikat kan nedsænkes med enten rowa eller andre po4 fjernere. Men gå ikke i panik over disse triton test, de er gode nok for og få lidt ideer om hva der er i ens vand men man behøver ikke og rette alt ind efter dem
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: kopper ?

Indlæg af PoulD »

bmh skrev:Så jeg kan godt forære makroalger væk uden at forgifte andres akvarie ?
Det tror jeg roligt du kan gøre. Kobber er især giftigt for alger, så algerne ville nok være det første der døde ved for højt indhold af kobber.
Du tilfører kobber med foder, og måske især via kalkreaktormedier (jeg har flere gange spekuleret på hvilken indflydelse det ville have på en Triton analyse hvis en vandprøve indeholder bare en lille smule foder som mere eller mindre opløses under transporten)

Det er carbon, formentlig svarende til VSV, der er i flasken, så måske er det ikke så mærkeligt hvis det lugter af alkohol. Den der kontraventil hvad var den lavet af? og var den beregnet til luft eller til væsker som f.eks. alkohol?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: kopper ?

Indlæg af Mic4700 »

Thue skrev:Egen mening :

Drop alle de hokus pokus flasker, og begynd stille på vandskift for og nedbringe din no3, dette vil klart hjælpe dit akvarie i den rigtige retning. Hvis du er nervøs over din kobber så kan du sætte lidt aktiv kul på dit system dette vil fjerne det. Silikat kan nedsænkes med enten rowa eller andre po4 fjernere. Men gå ikke i panik over disse triton test, de er gode nok for og få lidt ideer om hva der er i ens vand men man behøver ikke og rette alt ind efter dem
100% Enig med dig Thue. :y
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

En ganske alm envejsventil købt v Carsten i plastik og den holdt jo til at være i den 1 flaske i nogle uger.
Og den 1 flaske lugter slet ikke så stærkt så noget er galt . Jeg ved ikke hvor højt du skal op i % for at opløse plastik, så er det jo ikke så smart at flasken eraf en slags plastik, og den har også givet sig lidt i bunden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kopper ?

Indlæg af Carsten »

Nu skal sådan en ventil slet ikke være i flasken men uden for.
Den holdt godt nok til at være i flasken nogle uger. Men havde flasken ikke været tom, så du havde byttet den. Kunne samme scenario, med at ventilen gik i opløsning nok lige så godt være sket i den første flaske
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Jeg skrev længere oppe at jeg skiftede før den var tom og ville have hældt det sidste i senere så den var under vædske hele tiden. Selve slangen der gik ned i er også lidt slatten i det .
Men er da spændt på hvad det udmunder i .
Envejventilen havde jeg på for at den ikke hele tiden skulle suge slangen fuld igen og havde et tidspunkt hvor jeg måtte skrue op for dosseringen, nok da den brød helt ned og det rendte tilbage .
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Men forstår hvad du mener , jeg troede jo ikke at det skulle være så stærkt. Skal jeg køre m noget igen bliver den udenfor flasken .
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kopper ?

Indlæg af Carsten »

bmh skrev:Jeg skrev længere oppe at jeg skiftede før den var tom og ville have hældt det sidste i senere så den var under vædske hele tiden. Selve slangen der gik ned i er også lidt slatten i det .
Men er da spændt på hvad det udmunder i .
Envejventilen havde jeg på for at den ikke hele tiden skulle suge slangen fuld igen og havde et tidspunkt hvor jeg måtte skrue op for dosseringen, nok da den brød helt ned og det rendte tilbage .
Klart nok at der var en ventil på, men den skal ikke være i flasken, men uden for. Væsken løber ikke tilbage hvis der ikke kommer luft foroven.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: kopper ?

Indlæg af bmh »

Men det der oppe i slangen kan jo stadigvæk opløse når det bliver i slangen og slangen virker heller ikke upåvirket. Men hvor stærkt det er, så tror jeg ikke at det skal være så stærkt så det ligefrem opløser ventiler og blødgør slanger på den måde .
Men må vel se hvad der sker . Jeg får under alle omstændigheder ikke det tilbage jeg har mistet, men har lært det på den hårde måde :-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"