Instilig af kalkreaktor
Instilig af kalkreaktor
Jeg vil lige høre om instiling af kalkreaktor.
Ud gangs vandet der drypper ned i sumpen det giver hos mig høj KH og ikke ret meget CA.
Jeg har en KoralIn reaktor med PH styring og den lukker CO2 ind ved 6.7 i PH hvor CO2 en bobler ca. 1 - 2 i sek.
Og jeg får også luft i toppen af reaktoren hvor jeg er nød til og lukke luften ud af reaktoren for ellers stopper min reaktor med og drype vand ud i sumpen.
Jeg lufter ud ca hvær 4 dag.
Jeg har ca.4-5 dryp i sek på udgangs vandet og det falder 4 cm ned i sumpen.
Hvorfor lav CA.
Steen.
Ud gangs vandet der drypper ned i sumpen det giver hos mig høj KH og ikke ret meget CA.
Jeg har en KoralIn reaktor med PH styring og den lukker CO2 ind ved 6.7 i PH hvor CO2 en bobler ca. 1 - 2 i sek.
Og jeg får også luft i toppen af reaktoren hvor jeg er nød til og lukke luften ud af reaktoren for ellers stopper min reaktor med og drype vand ud i sumpen.
Jeg lufter ud ca hvær 4 dag.
Jeg har ca.4-5 dryp i sek på udgangs vandet og det falder 4 cm ned i sumpen.
Hvorfor lav CA.
Steen.
Da jeg lige har flyttet min Kalkreaktor ind i et andet skab har jeg kommet til og sætte PH controleren på SET og ikke på PH så den har ikke kommet så meget CO2 ind i reaktoren som den skulle.
Så nu håber jeg det var derfor. Og jeg har skruet lidt ned for CO2 tilførlsen så den er længere tid om og tilføre CO2.
Er det rigtigt forstået jo mere udgangs vand ( Dråber ) jo højere CA og lavere KH.
Link til min Aqua Medic pH controller.
http://www.tropefisk.dk/shop/productinfo.asp?id=606116
link til min Kalkreaktor.
http://www.korallin.de/limeng.htm
Steen.
Så nu håber jeg det var derfor. Og jeg har skruet lidt ned for CO2 tilførlsen så den er længere tid om og tilføre CO2.
Er det rigtigt forstået jo mere udgangs vand ( Dråber ) jo højere CA og lavere KH.
Link til min Aqua Medic pH controller.
http://www.tropefisk.dk/shop/productinfo.asp?id=606116
link til min Kalkreaktor.
http://www.korallin.de/limeng.htm
Steen.
Nu har jeg målt min mit CA der kommer ud af reaktoren og det ligger på 460 er det korekt ?
Mit CA indhold i akvariet er blevet mindre og jeg har høj KH. Det er siden igår.
Jeg fatter slet ikke hvad der går galt.
Min promte er testet og den var som den skulle så det er ikke der problemet ligger.
HJÆLP !!!!
Steen
Mit CA indhold i akvariet er blevet mindre og jeg har høj KH. Det er siden igår.
Jeg fatter slet ikke hvad der går galt.
Min promte er testet og den var som den skulle så det er ikke der problemet ligger.
HJÆLP !!!!
Steen
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
En kalreactor giver altid sammen forhold mellem Kh og Ca.
Så det man kan regulere, er mængden af både Ca og Kh. Den optimale Ph er mellem 6,5 og 6,7. Dog findes der vist medier til en kalkreaktor som opløses ved en lidt højere Ph. (mener der er ca. 7,0) Ellers handler det om antal dråber Co2 og flowet.
Mål på din Ph i udløbet. og tilpas Co2.
Så det man kan regulere, er mængden af både Ca og Kh. Den optimale Ph er mellem 6,5 og 6,7. Dog findes der vist medier til en kalkreaktor som opløses ved en lidt højere Ph. (mener der er ca. 7,0) Ellers handler det om antal dråber Co2 og flowet.
Mål på din Ph i udløbet. og tilpas Co2.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
Jeg har målt min CA . i udløbet den er 460 spørsmålet er om det er godt nok.
Skruger jeg mere ned for flowet ind i reaktoren når magnetvintilen åbner
så vil min pH controler hele tiden kalde på CO2 og mit udløbsvand løber ud med ca.2 dråber pr. sek.
og som sagt er mit udløbs vand nu målt til 460 er det korekt det skal være det for og holde CA oppe ??
Steen.
PS. det var sgu noget nemere når jeg gjorde det manuelt.
Skruger jeg mere ned for flowet ind i reaktoren når magnetvintilen åbner
så vil min pH controler hele tiden kalde på CO2 og mit udløbsvand løber ud med ca.2 dråber pr. sek.
og som sagt er mit udløbs vand nu målt til 460 er det korekt det skal være det for og holde CA oppe ??
Steen.
PS. det var sgu noget nemere når jeg gjorde det manuelt.