"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Projekt DIY LED

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Projekt DIY LED

Indlæg af ViggoN »

Hej Jeg går med tanken at lave min egen lampe til mit 60l akvarie. Jeg er kommet frem til at ca. skal bruge 18 cree high power led'er, efter at have læst DIY Led guiden. Tænkte på at lave et 2:1 ratio med blå og hvide plus nogle ekstra farver. Så 8 cree royal blue, 4 cool white, 2 blue og deep red(for at give det lidt ekstra farve spil, gerne lilla som en blanding af rød og blå vel vil give). vil gøre brug af 2 meanwell driver, så jeg også har muligheden for en dimming effekt. Jeg har dog nogle spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. For det første er der et sted i Dk hvor man kan bestille disse cree led'er, ville en uv pærer have en gavne eller skadende effekt? (http://www.ledsupply.com/ultra-violet-high-power-leds" onclick="window.open(this.href);return false;).

Håber nogle kan hjælpe
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af demian »

hej find du hellere en lampe som indholder det hele. ikk fordi jeg vil tag modet fra dig men prisen samlet bliver sikkert dyrere end en færdig lampe og den ser sikkert også pænere ud. evt en kina lampe ala her
http://www.aliexpress.com/popular/reef-light-led.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af nbd »

Du sparer næppe penge ved at bygge selv, men ved DIY kan du få det præcist som du ønsker det.

Der er mig bekendt ingen steder i DK du kan få alle delene.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 09:34
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af demian »

hej hvad med 2 af dem her
http://www.aliexpress.com/item/Black-Le ... 63456.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eller skal du rigtig lege med farverne måske denne her
http://lum.en.alibaba.com/product/60214 ... hting.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af Carsten »

Noget af det som er sværest er at finde en ordentlig køleplade i de mål man ønsker. Og de plejer at være pænt dyre.
Vælger du alligevel at kaste dig ud i det, er der er par "fælder". Røde dioder lyser extremt kraftigt. Og så plejer de at køre på en lavere spænding end alle andre dioder. Derfor skal de/den have egen driver.
I dit tilfælde ville jeg helt droppe den.
Der er heller ingen grund til at købe de dyre Cree dioder, til et akvarie der ikke er større. Der skal nok komme lys nok på bunden alligevel. Fordelingen af blå/hvide dioder er god. Det giver et fint hvidt lys med et blåt skær.
De dæmpbare drivere fra Meanwell kræver en 10volts strømforsyning til styringen af driveren. De 10volts strømforsyninger er desværre ikke dem man ser oftest
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af Anden »

Sælger farnell ik til private for hvis de gør er der vist ik noget de ik kan skaffe men jeg ved ikke om de sælger til private.
Billede
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:Noget af det som er sværest er at finde en ordentlig køleplade i de mål man ønsker. Og de plejer at være pænt dyre.
Vælger du alligevel at kaste dig ud i det, er der er par "fælder". Røde dioder lyser extremt kraftigt. Og så plejer de at køre på en lavere spænding end alle andre dioder. Derfor skal de/den have egen driver.
I dit tilfælde ville jeg helt droppe den.
Der er heller ingen grund til at købe de dyre Cree dioder, til et akvarie der ikke er større. Der skal nok komme lys nok på bunden alligevel. Fordelingen af blå/hvide dioder er god. Det giver et fint hvidt lys med et blåt skær.
De dæmpbare drivere fra Meanwell kræver en 10volts strømforsyning til styringen af driveren. De 10volts strømforsyninger er desværre ikke dem man ser oftest
Meanwell drivere fåes nu også således man kan undgå den eksterne 10V forsyning.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af ViggoN »

Carsten skrev:Noget af det som er sværest er at finde en ordentlig køleplade i de mål man ønsker. Og de plejer at være pænt dyre.
Vælger du alligevel at kaste dig ud i det, er der er par "fælder". Røde dioder lyser extremt kraftigt. Og så plejer de at køre på en lavere spænding end alle andre dioder. Derfor skal de/den have egen driver.
I dit tilfælde ville jeg helt droppe den.
Der er heller ingen grund til at købe de dyre Cree dioder, til et akvarie der ikke er større. Der skal nok komme lys nok på bunden alligevel. Fordelingen af blå/hvide dioder er god. Det giver et fint hvidt lys med et blåt skær.
De dæmpbare drivere fra Meanwell kræver en 10volts strømforsyning til styringen af driveren. De 10volts strømforsyninger er desværre ikke dem man ser oftest
Hvilke billigere alternativer til led pærer kan du anbefale, jeg tænke på at bruge Cree led da jeg ved det er meget kraftige og ville meget gerne have en musling. De kræver jo en del lys bare for at holde dem i live.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Projekt DIY LED

Indlæg af ViggoN »

Tak til alle der er kommet med input, jeg vil da prøve at tjekke aliexpress ud. Det kan jo være der er noget at komme efter?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"