Stresset kejserfisk (Død kejserfisk)
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Stresset kejserfisk (Død kejserfisk)
Jeg har et 360 liter rumdeler akvarie, der huser 4 fisk.
2 ocellaris klovne
1 pomacanthus emperator (juvenile 5-6 cm) (fisken, som er syg)
1 gul kirurg (nyligst tilføjet)
Kejseren spiser alt hvad der serveres og den spiser meget af det og er aktiv som den plejer. Dog er den blevet bleg efter den gule kirurg kom i akvariet for en uges tid siden.
Den gule trænger somme tider kejseren ned i et hjørne og presser mod den med siden til. Jeg har en enkelt gang set kejseren pudse den gule kirurg. Et nærmere kig på kejseren afslører tydeligt, at den har hvide pletter på halen og finnerne. Jeg tænker derfor at det er stressbetinget.
Som løsningsforslag har jeg tænkt følgende muligheder:
- Put kejseren i sumpen (dog vil den nok blive yderligere stresset af de trange forhold, samt flytning)
- Fjern den gule kirurg (Evt til sumpen for en stund)
- Tilføj flere fisk, så den gule kirurgs agresioner fordeles på flere individer
Hvordan tænker I, at jeg bedst kan gribe situationen an?
Mvh Johan
2 ocellaris klovne
1 pomacanthus emperator (juvenile 5-6 cm) (fisken, som er syg)
1 gul kirurg (nyligst tilføjet)
Kejseren spiser alt hvad der serveres og den spiser meget af det og er aktiv som den plejer. Dog er den blevet bleg efter den gule kirurg kom i akvariet for en uges tid siden.
Den gule trænger somme tider kejseren ned i et hjørne og presser mod den med siden til. Jeg har en enkelt gang set kejseren pudse den gule kirurg. Et nærmere kig på kejseren afslører tydeligt, at den har hvide pletter på halen og finnerne. Jeg tænker derfor at det er stressbetinget.
Som løsningsforslag har jeg tænkt følgende muligheder:
- Put kejseren i sumpen (dog vil den nok blive yderligere stresset af de trange forhold, samt flytning)
- Fjern den gule kirurg (Evt til sumpen for en stund)
- Tilføj flere fisk, så den gule kirurgs agresioner fordeles på flere individer
Hvordan tænker I, at jeg bedst kan gribe situationen an?
Mvh Johan
Senest rettet af Jones tors 14. maj 2015 07:56, rettet i alt 1 gang.
o_O
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Re: Stresset kejserfisk, jeg har brug for hjælp.
Start med et spejl og se hvad den gule gør
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Nu foreslår jeg lige forsigtigt noget, men kunne det tænkes at en emperator slet ikke egner sig til et forholdsvist lille akvarie som et 350 liters?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Som Bingo foreslår, så er det værd at prøve med spejl først! Så får kejseren ro mens den gule forsøger at prygle sig selv..
Jeg ville BESTEMT IKKE tilføre flere fisk nu, hvor du skriver at du kan se pletter/parasitter på din kejser..
Evt. Så fjern den gule ballademager til sumpen.. Tror du vil stresse din kejser endnu mere hvis det der den du flytter derned (altså hvis pladsen er så trang som du siger og sumpen er så lille ).
Jeg ville BESTEMT IKKE tilføre flere fisk nu, hvor du skriver at du kan se pletter/parasitter på din kejser..
Evt. Så fjern den gule ballademager til sumpen.. Tror du vil stresse din kejser endnu mere hvis det der den du flytter derned (altså hvis pladsen er så trang som du siger og sumpen er så lille ).
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
En imperator i den størrelse burde ikke være et problem, i et 350 liters. Men klart at den skal videre senerejonas _sandager skrev:Nu foreslår jeg lige forsigtigt noget, men kunne det tænkes at en emperator slet ikke egner sig til et forholdsvist lille akvarie som et 350 liters?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Jeg ville bestemt også prøve med et spejl, det hjalp da min gule og palet gik amok på min nyligt tilkommende hvidbrystede 

- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg sætter et spejl op i dag og ser hvordan den gule kirurg reagerer. Hjælper det ikke ryger den i sumpen. Kejseren er mindre end min store klovn, så akvariet er ikke for småt. Du har en dværgkejser af samme størrelse ikke Jonas? Og dit skvarie er da betydeligt mindre. Som Carsten nævner, skal fisken videre en dag, men for nu har den plads nok.
Tak for jeres bud. Update følger.
Tak for jeres bud. Update følger.
o_O
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Forstår jeg seriøst det her rigtigt, at jeg kommer med en forsigtig og velmenende kommentar, og du svarer igen med et "modangreb"? Du må meget gerne fortælle mig at jeg mistolker dig, for ellers er det sgu pænt fesen stil!Jones skrev:Kejseren er mindre end min store klovn, så akvariet er ikke for småt. Du har en dværgkejser af samme størrelse ikke Jonas? Og dit skvarie er da betydeligt mindre. Som Carsten nævner, skal fisken videre en dag, men for nu har den plads nok.
Jo, jeg har en DVÆRGkejser i mit akvarie. Den er ca. 4 cm i længden, indtil videre. På flere steder har jeg set den anbefalet til akvarier ned til 100 liter. Det er muligt at den vejledning er lige til øllet, hvad ved jeg. En imperator, kan jeg se her på wikien, bliver anbefalet til mindst 1500 liter - altså 1150 liter mere end du har. Og der bliver på samme tid advaret imod at købe den fra ung, til for små akvarier, da den åbenbart vokser forholdsvist hurtigt.
Jeg kan på ingen måde se hvad mine fisk og deres forhold, har med din stressede fisk at gøre, men selv hvis det var relevant, kan du så få øje på en forskel?
Når det så er sagt, så lyder det til at det pt. ikke er akvariestørrelsen der er problemet, så skal vi ikke bare holde os til at argumentere for dét, i stedet for at begynde at kaste med mudder?
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det er bare en svær fisk - de har svært ved at håndtere stress i forbindelse med flytninger. De er utroligt territoriale og kender deres område ud og ind.
De er yderst intelligente ( som nu fisk kan blive )
Jeg ved ikke hvad du kan gøre mere. Den burde sagtens kunne forsvare sig mod en gul kirurg når nu kejseren kom i først. Jeg vil gætte på at kejseren er stresset i forvejen af flytningen + evt. sygdom også forværrer den gule situationen
De er yderst intelligente ( som nu fisk kan blive )
Jeg ved ikke hvad du kan gøre mere. Den burde sagtens kunne forsvare sig mod en gul kirurg når nu kejseren kom i først. Jeg vil gætte på at kejseren er stresset i forvejen af flytningen + evt. sygdom også forværrer den gule situationen
SPS : Stability provides succes
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jonas, det er da ikke et angreb, jeg sætter blot tingene i perspektiv.
Og ja du har ret, det handler ikke om antal liter her.
Kejseren har ikke vist tegn på stress før den gule kom. Den opfører sig fortsat normalt, er aktiv og spiser. Dog er den bleg og har pletter. Måske en dannebrogsreje kunne hjælpe lidt? Som du nævner Niels, så kan kejseren godt forsvare sig, den bliver blot stresset af at skulle se sig over skulderen hele tiden tror jeg
Og ja du har ret, det handler ikke om antal liter her.
Kejseren har ikke vist tegn på stress før den gule kom. Den opfører sig fortsat normalt, er aktiv og spiser. Dog er den bleg og har pletter. Måske en dannebrogsreje kunne hjælpe lidt? Som du nævner Niels, så kan kejseren godt forsvare sig, den bliver blot stresset af at skulle se sig over skulderen hele tiden tror jeg
o_O
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Det ærger mig at du nu skal have problemer pga. den gule kirurg. Når du ikke har flere fisk og det kun er en enkelt der er ramt, så tror jeg en reje vil stresse den helt ihjel. Prøv med spejlet, det er nok det bedste bud.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Du kan jo ikke gøre ved det Niels
spejlet ryger op når jeg er hjemme

o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Det med et spejl virker rigtig godt, og jeg havde mit sat op et par dage pga. kirurger, der jagtede hinanden, og det virkede
Held og lykke med det

Held og lykke med det

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Update: Den gule kirurg har også lidt pletter og kejseren renser den ofte. Kejseren er i bedring og der lader til at være mere ro i akvariet nu. Erfaring har dog vist mig at tilbagefald er en mulighed, så jeg er stadig opmærksom på udviklingen. Men for nu ser det hele bedre ud. Og så er det forresten sjovt at se kejseren udfolde sig naturligt ved, at agere pudsefisk.
o_O
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Update: Jeg har her til morgen fundet kejseren død i hjørnet af akvariet. Jeg håbede inderligt at den ville blive helt rask, men som jeg skrev i sidste indlæg, har erfaring vist mig, at man godt kan gå et skridt frem og to tilbage. Under alle omstændigheder vil jeg gerne takke for jeres velmenende råd og vejledning. Det er den slags, der skaber et godt forum.
o_O