Erik - Crazy Seahorse - gav mig tidligere i dag et link, der fik mig inspireret til at finde kameraet frem, og forsøge at få taget lidt billeder af mine koraller og dyr. I den anledning tænker jeg, at jeg vil samle mine makrobilleder fra akvariet i en tråd, for lige at få lidt styr på dem.
Jeg vil forsøge at holde billederne til ægte makro (altså i 1:1 fostørrelse eller mere), men kommer nok også til at smide et par almindelige close ups ind hist og her, som f. eks. trådens første billede. Men jeg vil holde dette til tilfælde hvor det giver mest mening rent kompositorisk.
I første omgang får I enten billeder fra mit 85mm makro-objektiv, eller fra et 50mm objektiv der er vendt bagvendt og kommet på extension tubes. Jeg har ikke så meget erfaring med at bruge blitz over akvariet, men det skal der nu også eksperimenteres lidt med; igen starter vi tråden med et sådant forsøg

Og så til billederne...
Tripneustes gratilla (85mm makro og blitz over akvariet, beskåret i kameraet)
Prøv at zoome ind - sådan en fætter har virkelig mange tentakler og vedhæng, man ikke lægger mærke til ved første øjekast!

Clavularia viridis (85mm makro og blitz over akvariet, beskåret i kameraet)
Igen, prøv at give den et zoom. Man kan begynde at se de enkelte zooxantheller, når man kommer så tæt på

Caulastrea curvata (85mm makro, "naturligt" lys, beskåret i kameraet)
Okay, her skal I ikke zoome ind. Det er det sgu ikke skarpt nok til

Jeg håber på at kunne komme endnu tættere på. Følg med i tråden, så kan I se om det lykkes