VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Lagt levende sten i igår

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Brønshøj

Lagt levende sten i igår

Indlæg af madsrp »

Hej

Lige et spørgsmål, som i sikkert kan svare på. Jeg har igår lagt 18 kg levende sten i mit akvarie. Var så skide nysgerrig imorges og kiggede ind i akvariet. Jeg så en masse orm hænge ud af hullerne på stenene kunne ikke se de bevægede sig. Så da jeg kom hjem fra arbejde idag var det første jeg gjorde var selvfølgelig at kigge ind i akvariet og jeg så igen orm der hang slapt ud af diverse huller.

Er det normalt?

Mvh
Mads
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lagt levende sten i igår

Indlæg af nbd »

Det er ikke et godt tegn hvis orm hænger slapt ud af huller. Hvordan lugter vandet? Har du cirkulation på?
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af madsrp »

Har cirkulation, varme og saliniteten er 1,026.
Vandet lugter da noget, kassen som stenene var i lugtede også noget.
Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Er du sikker på at det ikke er bare er små slange-søstjerner? Mange tror at det er "orme", lige i starten.. Ellers så post et billede ..
Morten
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af madsrp »

De er primært lyserøde og bevæger sig tydeligt i cirkulationen. Har prøvet at slukke fir cirkulationen men det begyndte de ikke at bevæge sig af. Har forsøgt at tage et billede med mobilen, men det blev ikke godt.

Kan godt være at det bare er "nybegynder-panik".

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Prøv og sluk for cirk. Og tag et billede med mobilen.. Også selv om det er et mindre godt et.. Burde være muligt ..
Morten
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Hvor kom stenene fra, har de evt haft længere transport fra fx udlandet?

/Morten N
madsrp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af madsrp »

Har taget er billede af en af dem. Har vel 30-40 stykker af samme type rundt om i akvariet.
Stenene kommer fra Fiji men er købt via Carsten Decocean i London.
Vedhæftede filer
image.jpg

Et fantastisk initiativ
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er nu meget normalt, at der går lidt småkravl til, når LS flyttes. Mange af de bakterier og andet der lever på, eller lige under overfladen af LS er tilpasset de forhold de gik under, der hvor de kom fra. De dør gerne ved en flytning. Men resten af stenene lever fint videre.

At din skummer går amok, er også helt efter bogen. Jeg har selv rendt og tømt skummerkop i næsten en hel aften og nat, da jeg i sin tid fik LS hjem.
Det var dengang vi fik dem direkte fra revet og skummer kopperne ikke var så store. Der var der gang i den. Det var dog gerne ovre efter et døgn eller to.
Du nævner at kassen med LS lugtede. De skal helst lugte lidt af hav. Er de fra et privat akvarie er denne lugt dog ikke så markant.

Er enig i det med søjlerne. Har selv problemet med koraller der vokser ovenud. Hvis jeg skal skære, så bliver det af toppen, ikke af bunden (den er du jo også glad for). Laver man toppen plan, så er det kun indtil der er kommet koraller derop, at det ser lidt underligt ud. Søjlerne skal jo ikke lave andet end at være fundament for - eller bære korallerne, så udseendet af dem (toppen) er ikke så vigtigt, synes jeg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"